بیست و دومین جشنواره فرهنگ و طبیعت منطقه مونزور با کنش‌های متنوع آغاز شد

بیست و دومین جشنواره فرهنگ و طبیعت منطقه مونزور با برگزاری کنش‌های متنوع آغاز شد.

بیست و دومین جشنواره فرهنگ و طبیعت مونزور آغاز شد. این جشنواره با شعار «اجازه غصب طبیعت و اراده خود را نمی‌دهیم» برگزار می‌شود. قبل از جشنواره، بسیاری از شهروندان با سرنا و دهل در بازار زیرزمینی تجمع کردند. بیرسان اورهان و جودت کوناک شهرداران مشترک درسیم، آیتن کوردو نماینده پارلمان از شهر درسیم از حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی)، زینل کته رئیس مشترک انجمن دموکراتیک علویان (داد) و بسیاری از خلق به آن پیوستند. شرکت کنندگان چراغ‌هایی را روشن کردند و سپس بیانیه‌ای قرائت شد.

همزمان با این بیانیه بنر «اجازه غصب طبیعت و اراده خود را نخواهیم داد» حمل شد. شهردار مشترک جودت کوناک تاریخ ۲۴ و ۲۵ جولای ۱۹۲۳ را «تاریخ بی توجهی به هویت، فرهنگ، تاریخ، کورد بودن و علویان» دانست. کوناک گفت: «گفتند ما در این سرزمین کورد و علوی را قبول نداریم. نمایندگان درسیم در مجلس مبئوسان گفتند: اینجا کشور همه ماست. گفتید سرزمین ارامنه و کوردستان است. اما اکنون برای فرهنگ و هنر و زبان ما قیم تعیین کرده‌اید. ما برای درسیم خود مبارزه می‌کنیم. پدران و اجداد مبارز ما در سال ۱۹۳۸ قتل عام شدند. هدف اصلی این جشنواره برخلاف آن ذهنیت و در راستای هویت ماست.»

زینل کته، رئیس مشترک داد نیز توجه را به حملات علیه طبیعت و زیستگاه شهر جلب کرد. کیته گفت: «صد سال است که مرگ، ظلم، ترس، زندان و آزار در این سرزمین جریان دارد. تبعید، مرگ و میر و بیماری در این سرزمین هرگز کاهش نیافته است. فرزندان ما را در نزدیکی فرزندان خود کشتند. در ماه محرم هستیم. طبق اعتقاد علوی‌ها، این ماه نماد مقاومت است. همه خلق‌های این کشور باید همچون خواهر و برادر زندگی کنند. راه درست صلح است. زبان و تاریخ خود را فراموش نکنید. زبان وجود ماست. زبان ما زبان خضر است. باید به زبان خضر صحبت کنیم.»

آیتن کوردو، نماینده دم پارتی از درسیم هم گفت: «خلق ما در این سرزمین انواع انکار، تخریب، غارت و آزار را از سر گذرانده‌اند. ما هنوز زنده هستیم. سیاست‌های انکار و آزاری که قبل از جمهوری شروع شده بود هنوز ادامه دارد. هدف ما از این جشنواره‌ها گرد هم آمدن در برابر انکار، تخریب و جفا و همچپین تبیین آئین، فرهنگ و قانون درسیم و حفظ فرهنگ خود است. ما به عنوان کورد علوی صدای خود را برای باور، فرهنگ و فطرت خود بلند خواهیم کرد. ما همیشه در این خیابان‌ها خواهیم بود.»

پس از قرائت بیانیه، گروه کر کودکان بَهزات فیریک برنامه‌ای را در خیابان هنر اجرا کرد.