تصویر

هدف آموزش فرهنگ و اخلاق کوردی است

اساتید و هنرجویان آکادمی شهید سرحد هدف خود را آموزش فرهنگ و اخلاق کوردی دانستند و از تمامی مردم کورد و به ویژه جوانان خواستند که به فرهنگ و هنر کوردی اهمیت دهند.

آکادمی شهید سرحد

آکادمی به نام شهید سرحد در اول ژوئن سال جاری در اردوگاه پناهندگان شهید رستم جودی (مخمور) افتتاح شد. در این آکادمی یک دوره‌ی  آموزشی به نام شهید دَورِم آغاز شده است. اساتید و هنرجویان این دوره در مورد آموزش‌های خود با خبرگزاری فرات (ANF) صحبت کردند و خواستار صیانت خلق کورد از فرهنگ و هنر کوردی شدند.

استاد گیتار هلنا هلالی با بیان اینکه دوره‌ای را به نام شهید دَورم در آکادمی شهید سرحد آغاز کرده‌اند که از اول ژوئن افتتاح شده است، گفت: «هنرجویانی که در این آکادمی آموزش می‌بینند، اساس یادگیری را در مرکز ستاره طلایی آموخته‌اند. ما در آکادمی شهید سرحد آموزش را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده‌ایم. در قالب این آکادمی پروژه‌های زیادی از جمله تئاتر، رقص، آواز و ... داریم. آموزش ارائه شده در اینجا مانند یک دوره ۳-۴ ماهه نیست، بلکه به طور مداوم ارائه خواهد شد.»

کودکان کمپ به فرهنگ علاقه‌مند هستند

هلنا در پایان سخنان خود یادآور شد که آموزش‌هایی که در اینجا ارائه می‌دهند از سطح اول هم گسترده‌تر است و می‌گوید: «تعداد هنرجویان ما به دو دسته تقسیم می‌شوند، زیرا هنرجویان گروه دوم کم سن و سال هستند و آموزش دادن به آنها کمی دشوار است. هر کدام از آن گروه‌ها سه روز در هفته و در محیطی بسیار گرم سر کلاس می‌آیند، اما کودکان اردوگاه به فرهنگ علاقه دارند. در اینجا هدف ما فقط آموزش سازها نیست، بلکه آموزش فرهنگ و اخلاق کوردی است که پدران، مادران و بزرگان ما آن را تا به امروز رسانده، حفظ کرده و ادامه داده‌اند. همچنین، ما هنرجویان خود را به صورت ایدئولوژیک سازماندهی می‌کنیم. اگر نمی‌خواهیم نسل‌کشی فرهنگی برای ما اتفاق بیفتد، باید مقاومت زیادی در زمینه یادگیری ابزار و توسعه فرهنگ داشته باشیم. ما ۱۵ اوت را در پیش داریم، سعی می کنیم گروهی را برای روی صحنه آماده کنیم.»

هدف ساخت سیستم ارکستر است

در ادامه، استاد تنبور، جمال حمکی نیز از آموزش‌های سازهایی که در دوره‌ی شهید دَورم می‌دهد، گفت: «من به ۳۸ هنرجو آموزش تنبور می‌دهم، برخی از هنرجویان تازه یاد می‌گیرند و برخی پیشتر تا حدودی آن را یاد گرفته‌اند. هدف ما این است که آنها را به سطحی برسانیم که بتوانند در آینده آموزش دهند. در پایه آکادمی آموزش ساز، ریتم و گیتار وجود دارد. یکی از اهداف اصلی ما اجرای سیستمی مانند ارکستر در اینجا است.»

جمال حمکی در پایان سخنان خود گفت: «به عنوان معلم آکادمی شهید سرحد درخواست من این است که همه جوانان کورد از فرهنگ، زبان، آداب و رسوم و سنن اجتماعی خود صیانت کنند.

مهارت‌های خود را توسعه دهند

هنرجویی به نام دویگو بنک که عاشق گیتار است، در مورد تحصیلات خود چنین می‌گوید: «عشق من به گیتار اولین بار در مرکز ستاره طلایی بوجد آمد. ما سه ماه در مرکز ستاره طلایی آموزش دیدیم و بعد از پایان تمرینات، جشن فارغ التحصیلی برای ما برگزار شد. همچنین بعد از آن آکادمی شهید سرحد افتتاح شد. فراخوان من این است که همه جوانان اردوگاه هم در مرکز ستاره طلایی و هم در آکادمی شهید سرحد آموزش ببینند.»

این برای من مانند یک درمان است

در پایان هنرجویی به نام خوربت ارزو که عاشق ساز است از احساسش نسبت به ساز می‌گوید: «وقتی کوچک بودم پدرم ساز می‌زد، ساز کوچکی برایم آورد و به خاطر همین حس با او نواختم و از آن زمان به ساز علاقمند شدم. پدرم مرا به نواختن ساز تشویق می‌کرد، بنابراین می‌خواستم راه پدرم را ادامه دهم. دو سال است که ساز را یاد می‌گیرم، سال اول در بخش تمرین شرکت کردم، سال بعد هم به آموزش موسیقی پرداختم. امسال در مدرسه مقدماتی شهید کوچرین به همراه معلمان مدرسه به صورت گروه کر برای چهارم آوریل آماده شدیم و روی صحنه رفتیم. من نمی‌خواستم از آموزش موسیقی و ساز دست بکشم، به همین دلیل به دانشکده شهید سرحد آمدم. خیلی خوشحالم که به این آکادمی آمدم، ساز زدن برای من مثل درمان است، بنابراین نمی‌خواهم ساز را رها کنم. اینجا از فرهنگ و هنر کوردی صیانت می‌کنیم و من آرزوی خانواده‌ام را برآورده می‌کنم. درخواست من از همه کودکان کورد این است که از فرهنگ کوردی صیانت کنند تا فرهنگ و هنر کوردی از بین نرود.»