تصویر

حفظ ابزار سنتی یک میراث فرهنگی است

سامی عَیشا اظهار داشت که برای حفظ میراث سنتی ابزارالات قدیمی را جمع‌آوری می‌کند و آنها را از نابودی نجات می‌دهد.

سامی عَیشا، ۳۹ ساله، اهل شهر ادلب است، اما ساکن قامشلو و پدر ۴ فرزند است. سامی عاشق باغی است که با دستان خود ساخته است. سامی عَیشا یک اتاق کوچک در باغ خود ساخته است تا مکانی برای استراحت کشاورزان ایجاد کند. هدف سامی محافظت از کشاورزان از سرمای زمستان و گرمای تابستان است. سامی اتاق خود را با وسایل فرهنگی قدیمی تزئین کرده است که بسیار قدیمی هستند، قدمت برخی از آنها به صد سال پیش برمی‌گردد. در عین حال سامی در باغ خود درختان مختلف و گل‌های رنگارنگی کاشته است.

سامی عَیشا به مجموعه وسایل قدیمی توجه کرد و گفت: «۵ سال است که این باغ را می‌سازم. من وسایل قدیمی زیادی دارم. این وسایل را در بازارهایی پیدا می‌کنم که برخی خانواده‌ها وقتی می‌خواهند وسایلشان را عوض کنند وسایل قدیمی خود را می‌فروشند و من می‌روم آنها را می‌آورم و یا می‌خرم. من بسیاری از وسایل قدیمی مانند رادیو، تلویزیون سیاه و سفید، تلفن‌های قدیمی و ابزار آهنی بسیار قدیمی را می‌خرم. همچنین بسیار خوشحالم، زیرا ما تاریخ خود را با ابزار قدیمی به یاد می‌آوریم. من این ابزارها را برای حفظ میراث سنتی جمع‌آوری می‌کنم. نیز می‌خواهم این اتاق را بزرگتر کنم تا اتاق را با عتیقه‌های بیشتری تزئین کنم. در مرکز شهر باغی ساخته‌ام که دلیل آن حفاظت از طبیعت است و باید با کاشت درختچه‌ها، درختان و انواع گل‌ها از محیط‌زیست خود محافظت کنیم.»

سامی عَیشا با بیان اینکه نام اتاق خود را «خربوش درب التنور» گذاشته است، در مورد معنای آن گفته است: «الخربوش به اتاقی با شکل قدیمی معروف است. اتاق من هم که جای عتیقه‌جات بوده خیلی قدیمی است. یک تنور قدیمی نیز در ورودی باغ وجود دارد که ما به این مسیر، مسیر تنور می‌گوییم. به همین دلیل نام اتاقم را به نام خربوش درب التنور گذاشتم.»