هنرمند جوان با صدای زیبای خود درد آوارگی را بیان می‌کند

آوارگی شهروندان عفرین باعث شد محمد جوان دست به کار هنری بزند. راه‌های زیادی برای ابراز درد وجود دارد، او این راه را انتخاب کرد.

هنرمند جوان محمد نور

در جغرافیای جهان، عفرین مانند قطره آب در اقیانوس است. با این حال عفرین در دل و ذهن مردم این منطقه بهشتی بی‌نظیر است. عفرین که به آورین نیز معروف است، به خاطر مکان‌های تاریخی، سرسبز و زیبایش شهرت دارد؛ طبیعتی رنگارنگ و فرهنگی غنی دارد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم عفرین به آثار فرهنگی و هنری علاقه دارند.

هر نسل جدیدی که می‌آید هنر زمان خود را دارد. در کوردستان نسل‌کشی به سیاست اصلی اشغالگران تبدیل شده است و به همین دلیل مردم کورد درد و ستم شدیدی را تجربه می‌کنند. اما مردم کورد حتی در سخت‌ترین و بی‌رحمانه‌ترین زمان‌ها توانستند از فرهنگ خود محافظت کنند و آن را توسعه دهند. بالاخره اگر رویاها و اهداف مردم قوی باشد، هیچ چیز نمی‌تواند جلوی آنها بایستد. یکی از کسانی که درد و رنج مردم خود را عمیقاً زندگی می‌کند و می‌خواهد آن را بیان کند، جوانی به نام محمد نور حنان است.

محمد نور اهل شهر عفرین است. وی به دلیل اشغال عفرین آواره شده و اکنون در بابنس در کانتون شهبا زندگی می‌کند. او در سال ۲۰۰۷ در خانواده‌ای وطن‌دوست به دنیا آمد و از این رو محمد با احساس و سوز عشق به سرزمین و میهن بزرگ شد. محمد از کودکی شروع به کار کرد. در ۱۱ سالگی در یک آرایشگاه شروع به کار کرد و هنوز هم به این کار ادامه می‌دهد.

زمانی که دولت قاتل و فاشیست ترکیه با مزدوران خود به عفرین حمله کرد، او هنوز خیلی کوچک بود. خانواده او برای فرار از کشتار مجبور به مهاجرت شدند. محمد با وجود سن کم، بار سنگین زندگی در آوارگی را بر دوش خود احساس می‌کند. او بسیار عصبانی است و نسبت به وحشیگری و اشغالگری فاشیسم دولت ترکیه واکنش نشان می‌دهد. می‌خواهد زبان درد و رنج مردم عفرین باشد. پس برای بیان احساساتش نواختن تنبور و آواز خواندن را انتخاب کرد.

محمد به عنوان آرایشگر کار می‌کند و در مرکز فرهنگ و هنر احدس هم فعال است. خودش می‌نوازد و ملودی و کلام ترانه‌ها متعلق به خودش است. تا کنون ۳ آهنگ جدید آماده کرده است. صدایی که از تنبور او برمی‌خیزد، ملودی‌ها و آهنگ‌هایش همه حکایت از عشق او به عفرین، نگرانی‌های عمیق آوارگی و امید فراوان به بازگشت به عفرین دارد.

محمد نور با بیان اینکه همیشه می‌خواهد درد آوارگی را با هنر خود بیان کند گفت: «قطعا در همه خانه‌های عفرین تنبور وجود دارد. پدرم هم داشت. بعد از اشغال عفرین و آوارگی، خواستم آن درد را بیان کنم. اینطوری موسیقی را شروع کردم. من از پدرم تشکر می‌کنم. او به من کمک‌های زیادی برای شروع هنر کرد.»

همچنین محمد هنرمند جوان آهنگ خود به نام «بهار همه‌جا همراه با گل است، بهار کوردها همراه با غم است» را برای شهدای عملیات باسل تهیه کرده و بدینسان از آن شهدای گرانقدر یاد کرد.