هنرمندان کورد: رقص و پایکوبی جوهره کوردی است، ما تسلیم نمی‌شویم

هنرمندان کورد آیسل بوراک و آتیلا جودی به حملات به رقص و پایکوبی و موسیقی کوردی واکنش نشان دادند و گفتند: «هیچ چیزی نمی‌تواند ما را وادار کند که فرهنگ خود را رها کنیم. ما همچنان با پایکوبی و ترانه‌های خود در مناطق خواهیم بود.»

آتیلا جودی و آیسل بوراک، هنرمندان کورد، حملات علیه موسیقی و فرهنگ کوردی را به خبرگزاری فرات (ANF) ارزیابی کردند.

«مقدمات برای تعیین قیم در حال انجام است»

هنرمند آیسل بوراک با تاکید بر اینکه حملات اخیر علیه کوردها نه اولین و نه آخرین است، گفت: «این حملات سال‌هاست که شدت آن‌ها هر از گاهی کم و زیاد شده است. آهنگ‌هایی که ما با ترس به آن‌ها گوش می‌دادیم تا اینکه دهه ۹۰ و سپس با تحولات سیاسی تا حدودی آزاد شد. سیستم قضایی به دلیل تصاحب از سوی م‌ه‌پ و اَرگنکُن به سال‌های گذشته بازگشته است. این یک روند است و بحران اقتصادی موجود در ترکیه با دستمزدهای ناکافی و حمله به فرهنگ، زبان، هنر و دستاوردهای کوردها سرپوش گذاشته می‌شود تا اذهان مردم را بر حوزه دیگری متمرکز کنند. به عبارت دیگر با این عملیات‌ها بخش‌های راست و ناسیونالیست را تا حدی ساکت می‌کنند. آنچه اخیراً سعی شد با پناهندگان سوری در قیصری انجام شود تا حدودی همان کاری است که امروز با کوردها انجام می‌شود. همچنین می‌توان گفت که مانند فشار آوردن به یک رگ، و از طرفی رگی دیگر را باز می‌کند. کوردها جامعه‌ای نیستند که در برابر این ظلم و ستم سر تعظیم فرود آورند و دست از مبارزه بردارند. این برای جلوگیری از قیام‌های بزرگتر سرکوب می‌شود. به نظرم، مقدمه‌ای برای انتصاب قیم در شهرداری‌هاست. آنها می‌خواهند شهرداری‌ها را از انجام فعالیت‌های فرهنگی در کوردستان بازدارند تا مردم نتوانند همدلی قدیمی خود را به دست آورند و سرکوب شوند، اما اینها روش‌های فشاری است که در گذشته امتحان شده و شکست خورده است. با اراده مردم ما این سیاست‌ها ناکام خواهد ماند.»

«آنها نمی‌توانند ما را از اجرای رقص و پایکوبی بازدارند»

هنرمند کورد آتیلا جودی گفت: «ممنوع کردن رقص و پایکوبی و آهنگ‌های کوردی اقدامی تحریک‌آمیز است. این نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه (آک‌پ) تا چه اندازه ضعیف شده و در معرض انقراض است. ممنوعیت فرهنگ، رقص و پایکوبی و آهنگ‌های کوردی نقشه‌ای است که با ایجاد هرج و مرج جدید، سعی در کسب مواضع جدید دارد. کوردها کهن‌ترین مردمان مزوپوتامیا هستند. همانطور که کوردها در قیام کاوه (کاوه آهنگر) پس از شکست ضحاک، پایکوبی اجرا کردند، در طول تاریخ نیز کوردها در هر مراسم خوب، پیروزی و عروسی، پایکوبی و می‌رقصند. همان طور که آتاتورک پس از تأسیس جمهوری، رقص و پایکوبی و زبان کوردی را ممنوع کرده بود، امروز هم آک‌پ این را ممنوع می‌کند. اما این ممنوعیت یک اقدام تحریک‌آمیز و خرابکارانه است. آک‌پ که نمی‌تواند موفقیت‌های اخیر کوردها و نتایج انتخابات را هضم کند، به دنبال بهانه‌ای برای تعیین قیم است. ما با دولتی روبرو هستیم که خود را از طریق هرج و مرج و تنش دائمی ایجاد می‌کند. کوردها باید در این مورد تمام نگرش‌های دموکراتیک خود را نشان دهند و باید در برابر تحریکات محتاط باشند. کوردها هرگز از زبانشان، رقص و پایکوبی و فرهنگ‌شان دست برنداشته‌اند. کوردها دیگر کورد قدیمی نیستند؛ مردم کورد اکنون سیاسی هستند. مردم کورد که داعش را شکست دادند، به زودی آک‌پ را هم شکست خواهند داد.»