هوزان مزگین به روشنایی فرهنگ کورد تبدیل شد

به مناسبت ۳۲مین سالگرد شهادت هوزان مزگین مراسم یادبودی برگزار گردید و گفته شد: «ما دنباله‌روی مبارزات روشنایی فرهنگ کورد، هوزان مزگین خواهیم بود.»

یاد هنرمند کورد هوزان مزگین (غوربت‌ آیدین) در ۳۲مین سالگرد شهادتش طی مراسمی گرامی داشته شد.

بدلیس‌

یاد هوزان مزگین بر مزار خود در آرامستان کارشیکایا در منطقه‌ی تتوان گرامی داشته شد.

حسین اولان‌ نماینده‌ی پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) از حوزه‌ی انتخابیه‌ی بدلیس و منطقه‌ی تتوان و انجمن فرهنگ و هنر سرحد در این یادبود حضور داشتند. این یادبود با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به شهدای آزادی کوردستان آغاز و برای شهدا دعا خوانده شد.

آمد

گروه موزیک ژن ما برای گرامی داشت یاد و خاطر مزگین در تئاتر شهر آمد کنسرتی برگزار کرد. رؤسای مشترک شهرداری آمد، گلان اونکول رئیس مشترک شهرداری سور، لیلا آیاز‌ ریاست مشترک شهرداری ریزان و اعضای مجلس شهرداری و جنبش زنان آزاد (ت‌ژ‌آ) در این یادبود حضور داشتند.

صالحه آیاتا‌ مدیر انجمن فرهنگی و هنری و ادبی ژن، به اهمیت هوزان مزگین در مبارزات زنان توجه کرد و گفت: «هوزان به عنوان یک زن رویاهای خود را برآورده کرد.»

مکیه‌ اورمانجی از کنش‌گران ت‌ژ‌آ گفت: «رفیق مزگین زمانی که موجودیت کوردها مورد انکار قرار داشت گفت ‘شما اشتباه می‌کنید’ و از طریق موزیک و هنرش این را نشان داد.»

«به روشنایی فرهنگ کورد تبدیل شد»

مکیه‌ اعلام نمود هوزان در دوره‌ی ممنوعیت فرهنگ کوردی، موزیک کوردی را توسعه داد و گفت: «به روشنایی فرهنگ کورد تبدیل شد. رهبری گفت، آن‌هایی مبارزه می‌کنند، زیبا می‌شوند، آن‌هایی که زیبا می‌شوند، محبوب می‌گردند. هوزان مزگین همیشه محبوب بود. ما اکنون نیز با نسل‌کشی مواجه می‌شویم. وقتی که به مبارزات آن زمان هوزان مزگین می‌نگریم، بهتر درک می‌کنیم که لازم است چگونه به مبارزه بپردازیم. همیشه دنباله‌روی هوزان مزگین خواهیم بود.»

سپس این یادبود با کنسرت گروه موزیک ژن ما ادامه یافت.