جنبش فرهنگ کوردی: بیایید به کوردی بنویسیم، بخوانیم و صحبت کنیم

جنبش فرهنگ کوردی در اروپا به حملات دولت ترکیه به زبان و فرهنگ کوردی واکنش نشان داد و گفت: «بیایید به کوردی بنویسیم، بخوانیم و صحبت کنیم. زبان و فرهنگ ما افتخار ماست. دلیل بودن ماست.»

جنبش فرهنگ کوردی در اروپا در واکنش به تشدید حملات به زبان و فرهنگ کوردی در روزهای اخیر بیان کرد:

«دولت نسل‌کش ترکیه می‌خواهد رویه‌های نسل‌کشی فیزیکی و فرهنگی را که در طول تاریخ علیه کوردها ایجاد کرده است، همراه با حزب دمکرات کوردستان (پ‌دک)، که بر خط خیانت فاشیسم آک‌پ-م‌ه‌پ پافشاری می‌کند، تکمیل کند. به همین دلیل ۲۵ سال است که انزوای مطلق را بر رهبر آپو تحمیل کرده و علیه گریلاهای آزادی به انواع راه‌ها و روش‌های غیرقانونی و غیر‌اخلاقی از جمله سلاح‌های شیمیایی متوسل شده است. ابتدا همه نیروهای آزادی‌خواه و دمکراتیک جامعه به ویژه زنان و جوانان هدف این حملات هستند. با شیوه‌های جنگ ویژه همه‌جانبه خود، نه تنها رهبر آپو و نیروهای گریلا، بلکه تمامی نیروهای سیاسی دموکراتیک جامعه، روشنفکران و هنرمندان، زنان، کودکان، زندانیان بیمار و سالخورده و حتی مزار افرادی را که در راه عدالت به شهادت رسیدند، هدف قرار داده می‌شوند. در هفته گذشته حملات نژادپرستانه-فاشیستی دولت ترکیه علیه زبان و فرهنگ کوردی بدون وقفه و بدون به رسمیت شناختن هیچ گونه قواعد انسانی، وجدانی، اخلاقی و قانونی ادامه یافته است. کسانی که ابتدا به رقص‌ها و پایکوبی ما که توسط چند جوان همراه با موسیقی کوردی اجرا می‌شد حمله کردند، سپس به زبان کوردی که در جاده‌ها به‌عنوان هشدارهای «ابتدا عابر پیاده» نوشته شده بود، حمله کردند و روز به روز بر این حملات افزوده می‌شوند. این وضعیت یک حمله نابودی و انحلال کامل است، حمله‌ای برای شکستن اراده و تسلیم کردن است.

در برابر این سیاست‌های انکار و نابودگری که ۱۰۰ سال است بر مردم ما تحمیل شده است، ما به عنوان هنرمندان مردم و آزادی‌خواهان با زبان، فرهنگ، شعر، کتاب، نقاشی، موسیقی، تئاتر، سینما و فولکلور در این مقاومت جای خود را گرفته‌ایم. با وجود همه سیاست‌های اختناق و ارعاب، همچنان در زندان‌ها و کوه‌ها مقاومت می‌کنیم، حماسه‌های مقاومت قهرمانان را با زبان و فرهنگ و هنر ادبی خود سرودیم. ما با موسیقی و شعر به آرمان آزادی خود روحیه دادیم. ما تاریخ خود را با پشتکار از نسلی به نسل دیگر منتقل کرده‌ایم. ما زندگی اجتماعی خود را با پایکوبی‌هایمان زنده نگه داشتیم. امروز نیز مانند تاریخ، در راه حقیقت مردم خود جای خود را می‌گیریم و بار دیگر با صدای بلند فریاد می‌زنیم که در برابر هر ذهنیتی که زبان و فرهنگ ما را نادیده بگیرد، ایستادگی می‌کنیم.

به همین مناسبت، به عنوان جنبش فرهنگی، ابتدا از همه فرهنگیان، مردم ما و دوستان خلق کورد می‌خواهیم: بیایید با مقاومت در برابر این حملات اشغالگری، انکار و ویرانگر دولت نسل‌کش ترکیه بایستیم. در هر زمینه‌ای که هستیم بیایید به زبان کوردی بنویسیم، بخوانیم و صحبت کنیم. زبان و فرهنگ ما افتخار ماست. دلیل بودن ماست. بیایید از زبان و فرهنگ خود محافظت کنیم.»