جنبش فرهنگ و هنر یاد هوزان سرحد را گرامی داشت

کمیته جنبش فرهنگ و هنر (TEV-ÇAND) در بیست و پنجمین سالگرد شهادت، یاد هنرمند هوزان سرحد، هنرمند و گریلای کورد را گرامی داشت.

موسیقی‌دان هوزان سرحد در ۳۱ جولای ۱۹۹۹ در فَراشین مجروح و از هلیکوپتر نظامی به پایین پرتاب شد.

کمیته جنبش فرهنگ و هنر در بیانیه کتبی خود اعلام کرد: «بیست و ششمین سالگرد شهادت هنرمند بزرگ انقلابی ما رفیق هوزان سرحد؛ از استقبال مقاومت بی‌نظیر رهبر آپو در امرالی، مقاومت باشکوه گریلاهای قهرمان خود در زاپ، آواشین و متینا، قیام باشکوه مردم ما در چهار بخش کوردستان و خارج از میهن و رستاخیز بزرگ بشریت ترقی‌خواه و دوستان ما در جهان بسیار خوشحال هستیم. لازم است در سالروز شهادت هنرمند بزرگ انقلابی هوزان سرحد و همه هنرمندان انقلابی مانند او که زندگی و تمام وجود خود را فدا کردند و در راه آزادی کوردستان صاحب زحمات بسیاری بوده‌اند، در سالروز شهادتشان با سپاس فراوان یادشان را گرامی بداریم و صیانتی معنادار از این ارزش‌های آزادی به عمل آوریم.»

در ادامه این بیانیه آمده است:

«ما با اعطای ده‌ها هزار شهید در تاریخ نیم قرنی مبارزات آزادی کوردستان‌مان که تحت رهبری رهبر آپو و پ‌ک‌ک شکل گرفت، به جنبش شهدا تبدیل شده‌ایم. صدها شهید در عرصه فرهنگ و هنر و در همه عرصه‌های زندگی و مبارزه تقدیم نموده‌ایم. در میان این شهدا، رفیق ما هوزان سرحد نیز مانند سایر شهدای ما با نشان دادن موضعی مثال‌زدنی با زندگی، موضع، مشارکت و هنر، یکی از پیشگامان مفهوم هنر انقلابی ما شد.

هوزان سرحد با وقف تمام زندگی خود برای توسعه هنر سازمانی، مقاومتی، انقلابی و آزادیخواهانه در برابر سیاست‌های همسان‌سازی فاشیسم قاتل و نسل‌کش ترک، در عمل، زندگی و موضع‌گیری خود یک موضع هوزان انقلابی واقعی را به نمایش گذاشت. او همیشه در خط مقدم مبارزات انقلابی بود، در مواقع لزوم با ساز و صدایش و در مواقع لزوم با سلاحش. او بدون هیچ تردیدی در این موضوع، پیشگام سرسخت درک انقلابی ما از هنر شد.

او با زندگی مثال‌زدنی خود به ما نشان داد که ارزش‌ها و هنر کوردی، جایی که همه چیز از ما سلب شده، به سمت انقراض کشیده شده و هستی و نیستی‌اش محل بحث است، تنها با مبارزه‌ای سازمان‌یافته می‌تواند وجود داشته باشد. این ارزش‌ها را می‌توان با روحیه‌ای مردمی، ایثارگر و از خود گذشتگی در برابر مفاهیم پوپولیستی، فردگرایانه و ماتریالیستی بازنمایی کرد. آنها مانند پیروان و جانشینان خود، هوزان سفکان، هوزان مزگین، خلیل اویسال، هِوی شانوگر، یکتا هَرَکول و بسیاری دیگر از هنرمندان انقلابی به عنوان یک مکتب و فرهنگستان در عرصه فرهنگ و هنر نقش‌آفرینی کردند. ما وظیفه داریم این ارزش‌ها را که همه این رفقای هنرمند انقلابی با تلاش فراوان خلق کرده‌اند، به اقشار وسیع‌تر اجتماعی به‌ویژه جامعه کوردستان در آغوش بگیریم، آنها را رشد و توسعه دهیم.

هوزان سرحد سال‌ها را وقف فعالیت‌های فرهنگی و هنری در باشور کوردستان کرد. او با بسیاری از هنرمندان باشوری در توسعه و حفظ ارزش‌های فرهنگی و هنری ما نقش داشت. در حال حاضر با حمایت حزب خیانتکار حزب دموکرات کوردستان (پ‌دک) و خط بارزانی و حملات اشغالگر دولت فاشیست ترکیه قتل‌عام و نسل‌کشی آک‌پ-م‌ه‌پ، باشور کوردستان در حال اشغال و الحاق است. با این بیانیه که در آن یاد و خاطره هنرمند بزرگ انقلابی خود رفیق هوزان سرحد را گرامی می‌داریم، از همه هنرمندان کوردستان و به ویژه هنرمندان باشور کوردستان دعوت می‌کنیم تا در برابر این حملات اشغالگری و الحاقی به مبارزه و موضع‌گیری بپردازند. ایستادگی در برابر این حملات اشغالگری به معنای صیانت از درک مبارزاتی هوزان سرحد است.

به همین مناسبت بار دیگر یاد و خاطره همه شهدای راه آزادی کوردستان را در شخص هوزان سرحد و نیز شهدای فرهنگ و هنر گرامی داشته و با احترام و قدردانی در برابر یاد آنها تعظیم کرده و بار دیگر تاکید می‌کنیم که ادامه‌دهندگان و پیروان مبارزه آنها خواهیم بود.»