کارکنان جشنواره فیلم کن دست به اعتصاب زدند

در جشنواره بین‌المللی فیلم کن امسال، اعتراضاتی در فرانسه علیه سیاست‌های دولت در قبال کارکنان آزاد در جشنواره‌های سراسر کشور برگزار می‌شود. سازمان جشنواره به دلیل اعتصاب برنامه‌ریزی‌شده در معرض تهدید است.

جشنواره فیلم کن

جشنواره فیلم کن که به دلیل اعتراضات و اعتصابات دانشجویی که آخرین بار در سال ۱۹۶۸ برگزار شد، با مشکل برگزار شد، ممکن است امسال به دلیل اعتصاب کارکنان جشنواره بار دیگر دچار مشکل شود.

کلکتیو به نام Sous les Écrans la Dèche (فقر پشت پرده) که نماینده بیش از ۲۰۰ کارکن در دوره‌های جشنواره جای می‌گیرد، به دلیل رفتار دولت با کارکنان آزاد در جشنواره‌های سراسر فرانسه اعتصاب کرده است.

در میان کارکنان کلکتیو، این سازمان نمایانگر پروژکتورها، برنامه‌نویسان، کارکنان گیشه، مدیران تدارکات، مدیران طبقه، رانندگان، دکوراتورها و افسران مطبوعاتی است.

این کلکتیو گفت که آخرین تغییرات پیشنهادی دولت در قوانین بیکاری باعث می‌شود که بسیاری از کارگران ماهر جشنواره فیلم نتوانند نیازهای زندگی خود را تامین کنند. این کارکنان با قراردادهای کوتاه‌مدت و فصلی در جشنواره‌های فیلم در فرانسه استخدام می‌شوند. با این حال، هنرمندان آزاد در بخش فرهنگی فرانسه تحت پوشش برنامه بیمه بیکاری ویژه سایر هنرمندان و تکنسین‌های این کشور نیستند.

این کلکتیو گفت: «تغییراتی که قرار است در ابتدای ژوئیه در سیستم بیکاری فرانسه ایجاد شود، کارگران فصلی جشنواره فیلم را در شرایط سخت‌تری قرار می‌دهد و آستانه مطالبه مزایای بیکاری افزایش می‌یابد.»

در بیانیه این کلکتیو آمده است که اعتصاب افتتاحیه جشنواره کن را به خطر نمی‌اندازد، اما ممکن است مشکلاتی در این سازمان بوجود بیاورد.

این کلکتیو خواستار دیدار با پرسنل کلیدی کن و همچنین نمایندگان وزارت اقتصاد در هفته اول جشنواره است.

خواسته کلکتیو این است که دولت متعهد به تهیه برنامه‌های ملموس برای حمایت از کارکنان جشنواره باشد.