کَوانا زِرین یاد دلیلا مَیاسَر را گرامی داشت

شورای هماهنگی کَوانا زِرین (هلال طلایی) در هفدهمین سالگرد شهادت دلیلا میاسر، که مبارزه و هنر انقلابی را در هم آمیخت، یاد او را گرامی داشت.

بیانه گرامیداشت یاد شهید دلیلا میاسر

شورای هماهنگی جنبش فرهنگی زنان، کَوانا زِرین با صدور بیانیه‌ای یاد و خاطره گریلای هنرمند و انقلابی دلیلا میاسر (شَنای گوچَر) را که در ۲۴ اوت ۲۰۱۷ به شهادت رسید گرامی داشت.

در این بیانیه آمده است که شهید دلیلا هنر و مبارزه خود را با هم اجرا کرده است، همچنین آمده است؛ «در هفدهمین سالگرد شهادت رفیق دلیلا میاسر، یاد و خاطره همه رفقای خود را که در راه آزادی جان خود را فدا کردند از جمله رفقای شهید مزگین، ویان پیمان، ژیندا هولیر، برچم عفرین، شهید روناهی و آرژین که هنر و جنگ خود را با هم اجرا کردند،گرامی می‌داریم.

هنرمندان زن با تلفیق فرهنگ مادرسالاری با فرهنگ مقاومت، بذر زندگی آزاد و برابر را کاشتند و پیشگامان انقلاب فرهنگی زنان شدند. زنان هنرمند با شهادت و جستجوی‌شان به حقیقت رسیده و راه هنر واقعی را به ما نشان دادند. آنها در برابر مدرنیته سرمایه‌داری که از هنر به عنوان ابزاری برای حمله به جامعه استفاده می‌کند و می‌خواهند جامعه را در اختیار بگیرند و فرهنگ پوپولیستی و خودخواهانه را تشویق کنند، موضع گرفتند. آنها با تلفیق هنر با احساسات و افکار زنان آزاد زندگی را بازسازی کردند. هنرمندان، مقدسین جامعه هستند. هنرمند واقعی کسی است که بتواند زندگی خود را با آثار و آهنگ‌هایش ترکیب کند. ملموس‌ترین نمونه‌ای که می‌توانیم ببینیم، هنرمند و انقلابی رفیق دلیلا است که توانسته عشق به کوهستان را با هنرش درآمیخته و با آهنگ‌هایش از همه مرزها عبور کند و به همه جا برسد.

دستگیری رهبر آپو در نتیجه یک توطئه بین‌المللی در سال ۱۹۹۹، دلیلا را به شدت تحت تأثیر قرار داد. رفیق دلیلا ابتدا در خانه اعتصاب غذا می‌کند، اما متوجه می‌شود که این به تنهایی کافی نیست. بر همین اساس تصمیم می‌گیرد و به کوه‌های کوردستان می‌رود. رفیق دلیلا آگاه بود که تنها با سازماندهی و گسترش مبارزه می‌تواند به چنین دشمن وحشی و نسل‌کشی پاسخ دهد. رفیق دلیلا به زودی جای خود را در قلب همه مبارزان آزادی گرفت. او توانست تمام احساسات و روح پاک و شفاف خود را با صدایش بیان کند.»

پژواک صدایش بر قله‌های کوه‌ها

در این بیانیه تاکید شده که صدای شهید دلیلا بسیار تاثیرگذار بوده و شامل جملات زیر است: «صدای رفیق دلیلا مانند باران بهاری بود که بر زمین‌های کویری می‌بارید، صدایش مانند تابلویی بود که اثری از زندگی آزاد بر جای گذاشت. صدای رفیق دلیلا هنوز بر قله‌های کوهستان‌های کوردستان می‌پیچد. در صدایش عشق و علاقه و شوق به کوهستان وجود داشت. صدایش بر قله‌های کوه‌ها می‌پیچید و با رودخانه‌ها و چشمه‌ها جاری می‌شد. رفیق دلیلا عشق خود را به آزادی با ترانه‌هایش بیان کرد. او با آهنگ «مسکن من کوه است» (Benim meskenim dağlardır) راهی را که مردم کورد و به ویژه جوانان کورد باید مبنای خود قرار دهند، یعنی مسیر کوهستان را نشان داد. زیرا کوه‌های کوردستان در طول تاریخ خانه و مسکن ما بوده است. این وضعیت امروز هم پابرجاست. کوه‌های ما سپر ما هستند، آنها از ما محافظت می‌کنند. او با آهنگ جان ولات (Can Welat) عمیق‌ترین احساسات میهن‌دوستانه و عشق خود را به این سرزمین‌های مقدس بیان کرد.

او با ترانه‌های «سه زن آزاد» (Sê Jinên Azad) و «زیلان» (Zîlan) به توصیف موضع‌گیری زنان مبارز و تأثیر پیشگامان جنبش زنان آزاد بر مردم و گریلاها می‌پردازد. او ضرورت مبارزه برای آزادی را با آهنگ «دل می‌خواهد به جنگ برود» (Dil dixwaze here cengê) بیان می‌کند. به همین دلیل رفیق دلیلا با اصرار می‌خواهد همه کوه‌های کوردستان به ویژه مناطقی که جنگ در آن‌ها در شرایط سخت رخ می‌دهد ببیند. رفیق دلیلا در نتیجه درخواست و پیشنهاد مصرانه خود به همراه جمعی از رفقایش عازم منطقه خَرزان شد. اما قبل از رسیدن به مقصد با ارتش اشغالگر ترکیه در منطقه بوتان-کِلا‌مَمه درگیر شد. بر اثر درگیری در ۲۴ اوت ۲۰۱۷ به همراه ۱۱ تن از رفقایش به کاروان جاودانگان پیوست.

ماه اوت در تاریخ مردم کورد اهمیت ویژه‌ای دارد، ماه جشن رستاخیز است. ۴۰ سال پیش در ۱۵ اوت اولین گلوله در دیهه شلیک شد. این اولین گلوله بتن ریخته شده بر جامعه را در هم شکست، فرمانده عگید رقص آزادی را آغاز کرد و این رقص رشد کرد و به میلیون‌ها نفر رسید.

با این حال، حکومت فاشیست ترکیه و دولت نسل‌کش آک‌پ-م‌ه‌پ بر نسل‌کشی کوردها پافشاری می‌کنند. سرانجام آنها به جایی رسیدند که کسانی را که رقص و پایکوبی آزادی اجرا کردند و به عروسی‌های مردم کورد حمله و دستگیر کردند. هیچ حمله‌ای نمی‌تواند مردم کورد را که در ۱۵ اوت از خواب عمیق بیدار شده و اراده‌ای پولادین دارند، از هویت و فرهنگ خود جدا کند. گریلاهایی که در کوه‌های کوردستان مبارزه بی‌سابقه‌ای انجام می‌دهند و بر اساس جنگ مردم انقلابی حماسه‌های قهرمانانه می‌آفرینند، با ترانه‌های رفیق دلیلا در رقص و پایکوبی آزادی شرکت کرده و آزادی جسمانی رهبر آپو را تضمین می‌کنند.

ما به عنوان جنبش فرهنگی زنان کَوانا زِرین قول خود را برای گسترش فرهنگی که رفقای هنرمند شهیدمان بوجود آورده‌اند و انجام مبارزه بر این اساس تکرار می‌کنیم.»