‌«ما با هنر زن به قتل‌عام فرهنگی پایان می‌دهیم»

هنرمندانی که در جشنواره شهید بَرچَم مشارکت کردند،‌ اعلام نمودند که با فکر و فلسفه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تمام ملل ساکن منطقه، رنگ زنان را نشان می‌دهند و هر زن نیز خود با ملت و هنر خویش ابراز می‌کند.

هنرمندانی که در جشنواره شهید برچم عفرین مشارکت کردند

دومین جشنواره شهید برچم در کانتون فرات در ۴مین روز خود تداوم داشت و در روز ۹ سپتامبر به پایان رسید. هنرمندانی که در این جشنواره مشارکت کردند با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کرده و از مبارزه زنان در مقابل قتل‌عام صحبت کردند.

‌‌«با فرهنگ و زبان خود، حملات علیه فرهنگ‌مان را شکست خواهیم داد»

هنرمند نارسین بوتان که هنرمند تکنواز است و در این جشنواره هنرنمایی کرد، بیان داشت که حمله علیه فرهنگ کوردی بدون پاسخ نخواهد ماند و گفت‌:‌‌ «ما از فرهنگ خود دفاع خواهیم کرد. ما این جشنواره را با شرکت تمام اقشار جشن گرفتیم. آخرین روز این جشنواره را در شهر کوبانی به پایان می‌رسانیم، زمانیکه نام کوبانی را بر زبان می‌آوریم، مقاومت به ذهن‌ها خطور می‌کند، در این جشنواره هرکسی با ملت، زبان و فرهنگ خود مشارکتی را رقم زده است. جشنواره ما نتیجه‌ خوبی با خود به همراه داشت و هر فرهنگ نیز خود را ابراز کرد. ما با لباس‌هایمان به قتل‌عام فرهنگی پاسخ داده و با فرهنگ و زبان خود تمام حملات علیه فرهنگ‌مان را شکست خواهیم داد.‌»

هنرمند سمیه سریکانی از جمله هرمندانی بود که در جشنواره شهید برچم عفرین مشارکت کرد و بیان داشت که مدتی می‌شود برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی تدارک دیده می‌شود و گفت‌: ‌«زمانیکه تصمیم گرفتیم در کوبانی این جشنواره را برگزار کنیم، بلافاصله انقلاب و مقاومت به ذهن‌مان رسید. اهالی کوبانی هر روز در این جشنواره مشارکت می‌کنند.‌»

«زنان به یُمن رهبر آپو خود را از هر جنبه ابراز می‌کنند»

سمیه سریکانی بیان کرد که تا قبل از انقلاب هر چیزی برای زنان ممنوع بود، اما پس از انقلاب، زنان به سطحی جدید متحول شدند که می‌تواند رنگ خود را ابراز کنند و اینچنین به سخنان خود ادامه داد‌: ‌«به یُمن تفکر و فلسفه رهبر آپو، ما تمام زنان از هر ملتی را به رنگ خودشان ابراز می‌کنیم که خود این امر برای زنان یک انقلاب است.‌‌‌»

‌«در جشنواره شهید برچم رنگ همه زنان ابراز می‌شود»

هنرمند اهل شهر رقا، گَشبین نَبو نیز بیان کرد‌: ‌«ظلم و ستم تبهکاران داعش علیه زنان اینگونه بود که آنان در پارچه‌های سیاه می‌پیچاندند و هر چیزی را برای آنان ممنوع اعلام کرده بودند. اما با آزادکردن رقا، هرچیزی تغییر کرد، خورشید برای ما طلوع کرد. در جشنواره شهید برچم تمام رنگ‌ها گردهم آمدند و با رنگ خود، فرهنگ‌مان را ابراز می‌کنیم.‌»

زینب اسحاق که اهل خلق چرکس ‌(چرکز) می‌باشد اعلام کرد که آنان بدین شیوه و با این رنگ‌ها بهتر می‌توانند فرهنگ خلق چرکس را نشان بدهند و گفت‌:‌‌ «این برای دومین بار است که به مثابه زنی از خلق چرکس در جشنواره‌های شهر حلب و کوبانی مشارکت می‌کنم. ما هم به مثابه زنان چرکس مشارکت خود در این جشنواره را جای افتخار و سرافرازی می‌دانیم. رقص چرکسی و آهنگ‌های فرهنگی چرکسی‌ها را برای تمام خلق‌ها نشان می‌دهیم.»

از اعضای گروه شهر حسکه که در این جشنواره مشارکت کرده بودن، لیانا ایبَه اعلام کرد که آنان بسیار خوشحال و سربلند هستند که در این جشنواره مشارکت کردند و بیان کرد که بسیار مفتخرند که در شهر کوبانی آواز می‌خوانند و می‌رقصند.