تصویر

مراسم مقام و سرودهای فولکلور کوردی در کرکوک برگزار شد

در مراسم مقام و سرودهای فولکلور اصیل کوردی از علی مردان هنرمند بزرگ کورد یاد شد.

به مناسبت چهل و سومین سالگرد درگذشت هنرمند بزرگ کورد و پادشاه مقام، علی مردان، مراسم مقام‌خوانی و سرودهای فولکلور اصیل کوردی در باغ شورچه کرکوک با حضور جمعی از هنرمندان، هنردوستان، شخصیت‌های سرشناس و مردم برگزار شد.

 در این مراسم، هنرمند مقام‌خوان گرمیان حسین قادر کرمی، داوود جِژوان و نوازنده حمید ژنیار، بسیاری از مقام‌های هنرمند بزرگ علی مردان را خواندند.

او تنها فردی بود که مقام‌های کوردی را مستند کرد

محمد حسین شخصیت برجسته کاکه‌ای و عضو هیئت اجرایی انجمن یارسان کاکه‌ای درباره علی مردان و هنر او به خبرگزاری فرات( ANF) گفت: « استاد علی مردان به عنوان پدر مقام کوردی شناخته می‌شود و او تنها فردی بود که مقام‌های کوردی را مستند کرد،با نُت نوشت و از ضرر و زیان و نابودی محافظت کرد. همچنین نوشتن مقام‌ها به صورت نُت کار بسیار با ارزشی بود. علی مردان به مدت سه سال در روستای البو صباح اقامت گزید تا مقام الاویسی را نزد خولی عمر فرا گیرد. اینگونه  هنرمندان بزرگ ما به دنبال آموزش مقام بودند.»

همچنین محمد حسین کاکه‌ای در سخنانی با بیان این مطلب گفت: «امیدوارم هنرمندان ما راه بزرگان خود را دنبال کنند و هنر مقام را بیاموزند تا این آثار و فرهنگ کوردی از بین نرود. گرامی‌داشت و افتخار به استاد علی وظیفه هر کوردی است. علی مردان مقامی به مقام‌های کوردی اضافه کرده است که به آن مقام هجرانی می‌گویند که خدمت بزرگی برای هنر کوردی است.»

همچنین هیوا حسن فعال و برگزارکننده این مراسم نیز در گفتگو با خبرگزاری فرات( ANF) گفت: «در سالگرد درگذشت هنرمند بزرگ مردم ما استاد علی مردان، ما به عنوان مسئولین باغ شورچه مراسم مقام‌خوانی و آهنگ‌های اصیل کوردی را با حضور بسیاری از هنرمندان کرکوک، سلیمانیه و گرمیان برگزار کردیم. امروز لازم دیدیم این مراسم را در سالگرد این هنرمند بزرگ برای خدمت به هنر برگزار کنیم.»

علی مردان مکتب مقام‌ها بود

 هیوا حسن در پایان سخنان خود با بیان این مطلب گفت: «هنرمندانی که در این مراسم به اجرای آهنگ‌های اصیل کوردی می‌پردازند همگی آثار هنرمند بزرگ کورد علی مردان را اجرا کردند. واضح است که علی مردان نه تنها برای مردم کرکوک، بلکه برای همه کوردهای هر چهار بخش کوردستان مهم است، زیرا این هنرمند بزرگ، مکتب مقام در تمام کوردستان و عراق بود».