تصویر

نمایشگاه نقاشی «آمارا» در کلن افتتاح شد

به منظور حمایت از کمپین راه‌اندازی شده در ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳، ۱۷ نقاش که بیشتر آنها زن و جوان بودند، آثار خود را در نمایشگاهی به نام «آمارا» که با ابتکار نقاش سینان هزر در کلن کولتوربونکر افتتاح شد، به نمایش گذاشتند.

نقاشان کورد آثار خود را به نمایش گذاشتند

نمایشگاه آمارا که ۱۷ نقاش با آثار خود در آن شرکت کردند، عصر در شهر کلن آلمان افتتاح شد. این نمایشگاه که برای حمایت از کمپین آزادی برای رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان افتتاح شده است، تا روز یکشنبه پذیرای هنردوستان خواهد بود.

وفور زنان و نقاشان جوان در نمایشگاهی که در کولتوربونکر کلن افتتاح شد توجه‌ها را به خود جلب کرد.

این نمایشگاه شامل آثاری از سینان هزر، اصلی فیلیز، ساریا نورجان کایا، عامله، هوگر آر، ریبوار پرویزی، حمید آیدین، سردار موتلو، گلستان گونتَکین، مراد ایپَک، ویاله دمیر، ایلوس الیاس الیاس کرکان، بَسنا آجو، بریوان ایبین و آیتن کاپلان به نمایش گذاشته شد.

گروه کلن ویولین تریو در این مراسم به اجرای موسیقی کلاسیک پرداختند. این کنسرت توجه زیادی را به خود جلب کرد و گروه مورد تشویق قرار گرفت.

هوگر آر: هنرمندان کورد جای خود را در مقاومت می‌گیرند

هنرمند هوگر آر که با دو اثر خود در این نمایشگاه شرکت کرده بود، گفت: «ما می‌خواستیم نشان دهیم که هنرمندان کورد در مقاومت کوردستان جای خود را گرفتند و با این احساسات به هنر خود پی بردند، ما اینگونه فکر می‌کنیم؛ وقتی رهبری و همه رفقا از زندان آزاد شوند، ما می‌توانیم آزاد باشیم.»

در میان کسانی که در افتتاحیه نمایشگاه حضور داشتند، یکی از مشتاقان نقاشی کامبوجی به نام وانِسا بود. وانسا گفت: «من کوردها را می‌شناسم، از مبارزات آنها حمایت می‌کنم، آنچه در این نمایشگاه بیش از همه توجه من را به خود جلب کرد، پیام‌هایی بود که نقاشان زن از طریق طراحی‌هایشان دادند.»

اصلی فیلیز: من فرهنگ و زبان زنان را برجسته کردم

اصلی فیلیز نقاش گفت: «من مفتخر و خوشحالم که در اینجا هستم. از سینان هزر تشکر می‌کنم که همه ما را در این نمایشگاه گرد هم آورده است. من سعی کردم زنان، فرهنگ و زبان آن را در نقاشی‌هایم برجسته کنم. خواستم آمارا را در این نمایشگاه بازتاب دهم. همان گونه که زن با شیر خود فرزندش را بزرگ می‌کند، معنویت خود را نیز با انتقال آن از طریق زبان و فرهنگ، زنده نگه می‌دارد. در نقاشی‌هایم می‌خواستم بگویم اگر می‌خواهید زبان و فرهنگ را زنده نگه دارید، باید زن را زنده نگه دارید.»

سینان هَزَر: ما در آمارا گردهم آمدیم

نقاش سینان هزر حدود سه ماه تلاش زیادی کرد تا نقاشان را برای اجرای نمایشگاه آمارا گرد هم آورد. نقاشی‌های هزر نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

هزر نقاش در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با بیان این مطلب گفت: «ما انزوای تحمیلی بر رهبری را ارزیابی کردیم و در آمارا در این مورد گردهم آمدیم، قلب ما در آمارا می‌تپد. آمارا جایی است که اجتماعی بودن، آزادی و هستی ما نمادینه شده است. برای ما خیلی مهم و معنادار است که ۱۷ نقاش که اکثرا جوان هستند در چنین پروژه‌ای دور هم جمع شوند و تبدیل به وجدانی شوند که با هم می‌تپد.»

نمایشگاه نقاشی آمارا روزهای شنبه و یکشنبه از ساعت ۱۳ الی ۱۸ دایر است.