تصویر

نمایشگاه نقاشی «زندانی آزاد» در سوئیس میزبان هنردوستان شد

نمایشگاه نقاشی «زندانی آزاد» که توسط انجمن وَرَین دجله-فرات فعال در سوئیس برگزار شد، آثار سه هنرمند اسیر در زندان‌های دولت ترکیه را به انظار هنردوستان قرار داده شد.

این نمایشگاه که در سالن اوفن کایرخ در کانتون سنت گالن افتتاح شد، تا ۲۷ می میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

این نمایشگاه شامل نقاشی، نقاشی رنگ روغن، کاریکاتور، اشعار و نوشته‌های زندانیان سیاسی آینور اَپلی، فرهان موردَنیز و مهمت بوغاتَکین است که در زندان‌های مختلف ترکیه به سر می‌برند. علاوه بر این، در محدوده نمایشگاه، قرعه‌کشی برای کسانی که می‌خواهند با زندانیان در زندان رفیق قلم شوند، برگزار می‌شود.

این آثار که با منابع محدود در زندان‌ها تولید شده‌اند با همت خانواده زندانیان به انظار هنردوستان قرار داده شده است. بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه به نامه فرهان موردنیز گوش دادند و در افتتاحیه نمایشگاه مطالعه کردند.

موردنیز در نامه خود می‌گوید: «نمی‌دانم که یک نقاش چقدر می‌تواند آنچه را که با زبان نقاشی می‌خواهد بگوید، با کلمات بیان کند. تمام نقاشی‌هایی که می‌بینید در شرایط اسارت خلق شده‌اند. سالیان متمادی است که تلاش کرده‌ام تا با خطوط وضعیت وجود و موجودیت‌یابی‌ام را با آثار دیگر معنامند سازم. علاوه بر این، نمی‌توانستم کاری یکپاره (تمامیت‌مند) را انجام دهم، زیرا نظم و انضباط بی‌پایان و سلول انفرادی مانع از رفتن من به کارگاه می‌شد. بدون شک اگر بتوانید در هر تصویری که می‌بینید با وجود همه ناممکن‌ها یک لحن احساس کنید، یعنی ملودی ما خودش را ساخته و تلاش به هدفش رسیده است.»

بَرچم موردَنیز، خواهر زندانی فرهان موردنیز، اظهار داشت که این نمایشگاه برای نشان دادن آزادی همه زندانیان سیاسی در شخصیت‌های آینور اَپلی، مهمت بوغاتَکین و فرهان موردنیز برگزار شده است و گفت: «هدف ما این است که صدای آنها باشیم. می‌خواهم بگویم که ما از کنش عدم ملاقات و عدم برقراری ارتباط زندانیان حمایت می‌کنیم. با نمایشگاه می‌خواهیم به انزوا و شکنجه نه بگوییم.»

در این نمایشگاه کنسرت موسیقی کوتاهی نیز برگزار شد.