تصویر

شاهین: کوردها دست از زبان و فرهنگ خود نمی‌کشند

عباس شاهین، رئیس مشترک استانی دم پارتی با بیان اینکه آک‌پ و م‌ه‌پ مسئول حملات علیه کوردها هستند، گفت: «علی‌رغم همه فشارها و سیاست‌های انکار، کوردها دست از زبان و فرهنگ خود نمی‌کشند.»

عباس شاهین

در حالی که جوانان کورد به دلیل اجرای رقص و پایکوبی همراه با آهنگ‌های کوردی بازداشت و دستگیر می‌شوند، هشدارهای به زبان کوردی نوشته شده توسط شهرداری‌ها عمدا تخریب می‌شوند.

عباس شاهین، رئیس مشترک استانی دم پارتی در آمد، در گفتگو با خبرگزاری فرات (ANF) در رابطه با حملات به زبان و فرهنگ کوردی گفت: «صد سال است که این دولت از طریق گفتمان یک میهن، یک ملت، یک پرچم، یک زبان خود را نشان داده است. این عامل تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری تفاهم و رویکرد دولت-ملت است. ابتدا نام روستاها را تغییر دادند، سپس نام انسان‌ها را تغییر دادند و سپس سعی کردند فرهنگ مردم را از بین ببرند و از خواندن ترانه‌های محلی به زبان خودشان و زنده نگه داشتن فرهنگشان جلوگیری کردند. همانطور که می‌دانید هشت سال پیش قبل از اینکه قیم‌ها منتصب شوند، ما مطالعات فرهنگی بسیار جدی برای مردم محلی منطقه انجام دادیم. مردم شروع به تجربه زبان، فرهنگ و زبان خود کردند. اما با انتصاب قیوم‌ها سعی شد این مفهوم فرهنگی از بین برود.»

جوانان هدف قرار می‌گیرند

شاهین گفت که زبان و فرهنگ کوردی سال‌ها هدف رفتارهای نژادپرستانه و تهاجمی قرار گرفته است و این حملات نه تنها علیه زبان کوردی بلکه علیه مردم کورد نیز صورت گرفته است. شاهین گفت: «در حالی که تلاش می‌کردیم تخریب‌هایی را که به مدت هشت سال رخ داد، از بین ببریم، نظام دوباره وارد عمل شد و شروع به جرم‌انگاری ابتدا رقص و پایکوبی ما و سپس شعارها و گفتمان‌های ما که در قانون اساسی در محدوده آزادی بیان تعریف شده است، کرد. چگونه این را شروع کردند؟ ارتش ۲۰۰۰ نفره‌ی ترول‌های آک‌پ، شروع به ایجاد یک دستور کار از طریق فرهنگ ما کرده و در حال حاضر جوانان ما بازداشت می‌شوند. وقتی به بازداشت‌ها نگاه می‌کنیم، مواردی که تا کنون جرم محسوب نمی‌شدند و در محدوده آزادی بیان به حساب می‌آمدند، اکنون از سوی حکومت به عنوان جرم تلقی می‌شوند. در حال حاضر نمی‌توان از دموکراسی در کشور صحبت کرد. به خصوص وقتی به عملیات‌های دولت در مناطق روژاوا و باشور نگاه می‌کنیم، امروز برای پنهان کردن تصویر بزرگ، بازداشت و ممنوعیت‌ها را مطرح می‌کنند. کوردها همچنان به حفاظت از زبان و فرهنگ خود ادامه می‌دهند. آنها به رقصیدن و شعار دادن ادامه می‌دهند. دولت آک‌پ-م‌ه‌پ اکنون در تلاش است تا شعار 'زنده باد رهبر آپو' را که از نظر قانونی در چارچوب آزادی بیان تلقی می‌شود، جرم جلوه دهد. جوانان هدف قرار می‌گیرند و دستگیر می‌شوند.»

کوردها به زنده نگه داشتن زبان و فرهنگ خود ادامه خواهند داد

شاهین با بیان اینکه کوردها با وجود همه سیاست‌های ظلم و انکار هرگز از زبان و فرهنگ خود دست برنداشته‌اند، گفت: «همان گونه که طی هشت سال نتوانستند با قیم‌ها به هدف خود برای تغییر کامل ساختار و بافت فرهنگی منطقه دست یابند، از این به بعد هم موفق نخواهند شد، این سیاست‌ها، سیاست‌های جنگی است. باید دید که این سیاست‌ها هیچ فایده‌ای برای جامعه ندارند. همه این حملات کاملا غیرقانونی هستند. دولت به زبان کوردی تحمل ندارد. این‌ها نمی‌توانند تحمل کنند که کوردها جایگاهی داشته باشند. در اینجا یک پرونده مشروع وجود دارد. ما هرگز از سیاست دموکراتیک دست نخواهیم کشید. کوردها به حفظ زبان و فرهنگ خود ادامه خواهند داد.»