تصویر

تاریخ و هویت مردمش را از راه تئاتر بازتاب می‌دهد

نمایشنامه‌نویس، ایزدیهار طاهر که از مهاجران سریکانی است با بیان اینکه تئاتر، تاریخ و هویت مردم کوردستان است گفت، کسی که بیش از همه می‌تواند این هنر را ارائه دهد زن است.

فرهنگ و هنر کوردی در تاریخ بشریت دارای یک سنت است. هنر همراه با موجودیت‌یابی و تکامل بشریت آغاز شد. مردم زندگی خود را از طریق این هنر تعریف کرده‌اند. در فرآیندهای اجتماعی اولیه، زنان نقش ارجحی در صیانت از ارزش‌های مقدس خود داشتند. ایزدیهار طاهر اهل شهر سریکانی است. او در سنین پایین آواره شد و هم‌اکنون در اردوگاه واشوکانی در شهر حسکه بسر می‌برد. ایزدیهار زنی است که از کودکی زندگی خود را به عنوان یک تئاتر تمثیل کرده و در این راستا روز به روز پیشرفت می‌کند.

«تئاتر برای من یک واقعیت است»

ایزدیهار طاهر درباره زندگی خود که با تئاتر توام بوده است گفت: «زمانیکه مهاجرت کردیم سن من خیلی پایین بود. اما همه چیز را می‌دیدم و خوب می‌فهمیدم. من از ۵ سالگی به تئاتر علاقه‌مند شدم. تئاتر برای من راهی برای بیان احساسات ناگفتنی است. وقتی در خانه بودم همیشه خودم را در آینه نگاه می‌کردم و شروع به بازیگری می‌کردم. فهمیدم که این تئاتر مقوله‌ای انتزاعی نیست، بلکه واقعیتی است که من تجربه می‌کنم. خانواده‌ام به من گفتند که صدایت زیباست، تو را به فرهنگ و هنر می‌فرستیم. وقتی به نهاد فرهنگ و هنر رفتم علاقه‌ی چندانی به ترانه خواندن نداشتم، همیشه دوستانم در رشته‌ی تئاتر نظرم را جلب می‌کردند. سپس به خاطر علاقه‌ای که به گروه تئاتر داشتم وارد این گروه شدم.»

سختی‌ها نتوانستند مانعی برای او باشند

ایزدیهار طاهر اظهار کرد که با وجود موانع و مشکلات زیاد متوقف نشد و تمام چالش‌های زندگی را پشت سر گذاشت و ادامه داد: «در ابتدا از سریکانی مهاجرت کردیم و به اردوگاه‌ها آمدیم. زندگی ما بسیار سخت بود اما همه سعی کردیم بر آن غلبه کنیم. آنزمان بدلیل اینکه هر یک از اعضای گروه ما به جایی رفتند، از تئاتر دور شدم. اما کم کم یاد گرفتم. کار تئاترم را ادامه دادم و در جشن‌های زیادی شرکت کردم.»

تئاتر با مضمون زنان را ارائه می‌کند

ایزدیهار طاهر با بیان اینکه نمایش‌هایی که ارائه می‌کند درباره زنان و طنز است، گفت: «نمایش‌هایی که ارائه می‌کنم به ویژه در رابطه با زنان است. چون من واقعی‌ترین و زیباترین حس را در شخصیت یک زن می‌بینم. وقتی نماینده یک زن هستم، احساسات واقعی خود را به جامعه ارائه می‌کنم و جامعه از این طریق زن را می‌شناسد. نمایش‌های کمدی را هم دوست دارم. وقتی چنین نمایشی ارائه می‌کنم و صدای خنده مردم را می‌شنوم، روحیه زیادی به من دست می‌دهد. تئاتر هنری است که همه هنرها را در بر می‌گیرد. می‌تواند برای بزرگترین مشکلات راه‌حل ایجاد کند و پیام خود را برساند.»

«ما بر اساس اندیشه‌های رهبر آپو عمل می‌کنیم»

ایزدیهار طاهر در پایان سخنان خود گفت: «جامعه ما زنان را بسیار ضعیف می‌دید، اما پس از انقلاب این تصور کم و بیش تغییر کرده است. زن می‌تواند خودش را بشناسد و زندگی‌اش را معرفی کند، هنر تئاتر خودش یک احساس است، کسی که می‌تواند مستقیم و بی‌واسطه این حس را در دل جامعه ایجاد کند زن است. زن و هنر به خصوص تئاتر ارتباط تنگاتنگی دارند. هنری است که همه نمی‌توانند آن را انجام دهند، فقط کسانی که شجاعت و تجربه زندگی دارند می‌توانند آن را انجام دهند. کسانی که این خصوصیات را دارند نیز زنان هستند. بگذار جامعه با دیدگاه باز مبنی بر اینکه زن قوی و بزرگ است نگاه کند و بداند که زمان زن ستمدیده به سر رسیده است. ما اکنون زنان شجاعی هستیم که بر اساس اندیشه‌های رهبر آپو عمل می‌کنیم. به همین دلیل است که همه زنان باید خود را در همه زمینه‌های زندگی توسعه دهند و به موفقیت‌های بزرگ دست یابند.»