تصویر

«تیرِژ» در جشنواره تئاتر کرکوک به نمایش درآمد

گروه تئاتر آفریدگاران امید از عفرین-شهبا، در جشنواره تئاتر کرکوک که از ۴ تا ۸ سپتامبر برگزار شد، نمایش خود را با نام «تیرِژ» اجرا کردند.

تئاتر روژاوا

آفریدگاران امید خط هنری شهیدان یکتا و هِوی را در جشنواره تئاتر کرکوک نمایندگی کردند.

گروه تئاتر آفریدگاران امید پس از اشغال عفرین، در سال ۲۰۱۸ در منطقه شهبا تأسیس شد. آفریدگاران امید که در شمال و شرق سوریه پیشاهنگ تئاتر شدند، متشکل از ۳ گروه نمایش شامل ۲ گروه کودکان هستند و در این گروه نمایشی ۳۵ بازیگر هنرنمایی می‌کنند. گروه تئاتر آفریدگاران اميد با نمايشنامه «پَرسپان (پينه)» در سال ۲۰۲۱، در دوره دوم با نمايش «مم و زين متاسفم» و نهایتا با نمايش «تيرِژ» در دوره سوم و سال ۲۰۲۴ در جشنواره تئاتر کرکوک شرکت کردند.

رومَت بَکو مدیر گروه تئاتر عفرین-شهبا و محی‌الدین ارسلان مدیر کمون سینمایی عفرین-شهبا درباره نمایش «تیرِژ» و جشنواره صحبت کردند.

میدان انقلاب مورد علاقه است

رومت بکو گفت که دو سال پیش در جشنواره تئاتر کرکوک شرکت کردند ولی با توجه به تحریم و جنگ شمال و شرق سوریه نتوانستند خود را به جشنواره برسانند و برنامه خود را اجرا کنند. آنها دوره بعد هم خیلی دیر به جشنواره رسیدند و نمایشی را با نام «مم و زین متاسفم» ارائه کردند. رومت بکو با بیان اینکه به دلیل مشکلات، در دوره قبل نتوانسته‌اند در حد مطلوب با دیگر تیم‌های تئاتر ارتباط برقرار کنند، گفت: «امسال هم در جشنواره شرکت کردیم، آنها به انقلاب و زندگی آزاد علاقه زیادی داشتند. تئاتر ما خط هنری شهید یکتا (اردوغان قهرمان) و شهید هِوی (غفور دوغان) را نمایندگی می‌کند. در جشنواره‌ای که گروه‌ها از هر چهار بخش کوردستان در آن شرکت کردند، یک بار دیگر شاهد غنای فرهنگ خلق کورد بودیم. توجهات و علاقه به گروه ما خیلی زیاد بود چراکه ما از جایی همچون روژاوای کوردستان می‌آییم که برای آزادی می‌جنگد و این ما را در کانون توجه قرار داده بود. در تئاتر ما مشارکت زنان در مقایسه با سایر بخش‌های کوردستان بیشتر به چشم می‌خورد. بنابراین ما بار دیگر نشان دادیم که انقلاب روژاوا تحت رهبری زنان اتفاق افتاد. مثلاً در گروه تئاتر باشور کوردستان بازیگر و کارگردان زن حضور نداشت.»

علاقه به هنر در روژاوا

رومت بکو از گفتگوهای مطلوب با گروه تئاتر روژهلات کوردستان خبر داد و گفت: «در شخص ژینا امینی مقاومت زنان نشان داده شد. ما در جشنواره با استقبال خوبی مواجه شدیم و علاقه به هنر در روژاوای کوردستان افزایش یافت.»

ما از طریق تئاتر خود انقلاب را نمایش دادیم

محی الدین ارسلان با بیان اینکه هنر مرز نمی‌شناسد، گفت: «این سومین بار است که در جشنواره تئاتر کرکوک شرکت می‌کنیم؛ در اولین حضور به دلیل مسدود بودن مسیرمان به صورت آنلاین شرکت کردیم و در دومین دوره هم به همین مشکل برخورد کردیم. به همین دلیل دیر به جشنواره پیوستیم و به هیچ تئاتری به جز نمایش آخر نرسیدیم. اما امسال به موقع در جشنواره حضور یافتیم و شاهد همه اجراهای تئاتر بودیم. ما این شانس را داشتیم که از تمام نقاط کوردستان تئاتر ببینیم. می‌گویند تئاتر آینه جامعه است. تئاتر ما آینه جامعه ماست. یک نمایش کامل و بی‌نقص بود. ما انقلاب روژاوا را با نمایش «تیرِژ» در کرکوک نشان دادیم. ما در بازی خود مقاومت یک گریلا در زندان رژیم بعث و اهمیت مبارزه و انقلاب را نشان دادیم.»

روح همبستگی در روژاوا نمایش داده شد

محی الدین ارسلان همچنین به مشاهدات خود از جشنواره تئاتر کرکوک پرداخت و گفت: «تأثیر سرمایه‌داری و سلطه در نمایش‌های تئاتر در مناطق مختلف کوردستان احساس می‌شد. هنوز هم آثار کلاسیک جهانی به نمایش گذاشته می‌شوند و بازی‌هایی اجرا می‌شوند که به طور کامل سنت‌های ما را منعکس نمی‌کنند. برای نمایش تئاتر کوردی نیاز به مقاومت زیادی است. می‌توانم بگویم در روژاوا گام مهمی برای توسعه مجدد تئاتر کوردی، اعلام حقیقت آن به جهانیان و صیانت از موجودیت و هویت آن برداشته‌ایم. همچنین جشنواره تئاتر کرکوک برای ایجاد روابط درست بین گروه‌های از بخش‌های مختلف مهم بود اما این جشنواره باید در راستای توسعه و غنای تئاتر کوردی هم گام بردارد. ما باید بتوانیم نمایش‌هایی درباره فرهنگ، تاریخ و داستان‌های کوردی به نمایش بگذاریم. از طریق جشنواره بار دیگر دیدیم که رنج مردم کورد مشترک است. در جشنواره تاکید شد که اگر درد ما مشترک است باید وحدت نشان دهیم. همانطور که برای ساختن کوردستان آزاد مبارزه می‌کنیم، همانطور که می‌خواهیم روح همبستگی را ایجاد کنیم، باید بتوانیم هنر خود را از نفوذ نظام سرمایه‌داری رها کنیم و آن را به یک هنر آزاد تبدیل کنیم. در این زمینه انتقادات خود را با دیگر گروه‌های نمایشی نیز بیان کردیم.»