انقلاب هنرمندانش را تربیت می‌کند

مراکز فرهنگی و هنری در روژآوا فرزندان آینده را با فرهنگ خود پرورش می‌دهند. هنرمند زینه احمد یکی از کسانی است که در این موسسات بزرگ شده است.

زینه که هنر را با موسیقی آغاز کرد، به عنوان بازیگر تئاتر نیز فعالیت می‌کند. او در سریال «عشق کورد» (Evîna Kurd) نقش «دیلان» نماینده فرهنگ کوردی را بازی می کند.

زینه احمد که در سال ۲۰۱۸ در مرکز فرهنگ و هنر آرام تیگران مشغول کارهای هنری بود، هنوز در اوان جوانی‌اش در مراسمی که در مدرسه‌اش برگزار شد، این استعدادش را بروز داد. او در کنار استعدادش به موسیقی نیز علاقه‌مند است. او به خصوص تحت تأثیر گروه فرهنگ و هنر «آوازه چیا» (ندای کوه)، قرار گرفته است و همراه با یکی از کارهای هنری این گروه به نام آهنگ «آوازَک تِ» (ندایی به گوش می‌رسد)، دیگر نمی‌تواند موسیقی را از زندگی خود حذف کند. او تا سال ۲۰۱۸ به خوانندگی غیرحرفه‌ای ادامه می‌دهد. بعدها با پیشنهاد یکی از دوستانش وارد فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌شود.

از میراث ده‌نگ‌بیژها (نحوه‌ی ترانه‌سرایی منحصر به کوردها) صیانت بعمل می‌آورد

زینه با بیان اینکه شاخه ده‌نگ‌بیژی صدای کسانی که به سکوت واداشته‌اند می‌باشد، می‌گوید: ده‌نگ‌بیژ‌ها با نقل تجربیات و تاریخ، حقیقت را به امروز رسانده‌اند. این شاخه‌ای از موسیقی است که به مردم توصیه می‌کند که بدانند، بفهمند و بیاموزند. بیانگر واقعیت اجتماعی است. همچنین نقش مهمی در افزایش آگاهی جامعه دارد. آداب و سنن کوردی، تاریخ، آزار و رنج و ستمی که بر کوردها تحمیل شده را به راحتی می‌توان در کلام‌های ده‌نگ‌بیژها مشاهده کرد. این دلایل عامل مهمی در انتخاب من برای شاخه ده‌نگ‌بیژی بود.

شروع به پرورش هنرمندان کرد

زینه که می‌خواهد هنرمند بزرگی باشد که احساسات، افکار و فرهنگ جامعه کوردی را جذب کند، ابتدا با موسیقی برای تحقق رویای خود قدم برمی‌دارد و سپس گامی به سمت بازیگری در تئاتر و سریال‌های تلویزیونی برمی‌دارد. زینه که از ۱۲ سالگی به فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌پردازد، در گروه تئاتر کودک و نوجوان گروه تئاتر شهید یکتا هرکول شرکت می‌کند. زینه با پیشرفت تدریجی در بازیگری بعدها به گروه تئاتر شهید هیوی می‌پیوندد که زنان و مردان جوان در آن فعالیت می‌کنند و بنابراین بچه‌هایی که در گروه تئاتر شهید یکتا هرکول بودند را برای بازیگری آموزش می‌دهد.

زینه بازیگر نقش زن جوانی به نام دیلان در سریال  «عشق کورد» (Evina Kurd) که توجهات را به انقلاب روژآوا جلب می‌کند، در این سریال جای خود را در فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گیرد، او زن جوانی است که در ارتباط قوی با کودکان، جوانان و بزرگسالان، شخصیت اجتماعی در پیش‌زمینه دارد و می‌خواهد مطالعات فرهنگی را در جامعه توسعه دهد.

زنان پیشاهنگی می‌کنند

زینه احمد با تاکید بر اهمیت هنر و مشارکت زنان در هنر می‌گوید: با توجه به واقعیت اجتماعی، حضور زنان در عرصه هنر خوشایند و پذیرفته‌نشده بود. از آنجا که اهمیت هنر برای جامعه شناخته نشده بود، هنر نادیده گرفته می‌شد. این حقیقت که جامعه و هنر را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد به دست نیامده است، اما باید دید با ورود به دوازدهمین سال انقلاب تا کجا پیش رفته‌ایم. انقلاب اکنون هنرمندان خود را تربیت می‌کند. کودکان و بزرگسالان جای خود را در آثار هنری می‌گیرند. پیوند هنر و جامعه در حال قوی‌ترشدن است و به فهرست چیزهای ضروری یک جامعه اضافه می‌شود. همانطور که زنان انقلاب را پیشاهنگی کردند، زنان هم اکنون انقلاب فرهنگ و هنر را نیز رهبری می‌کنند.