در كركوک، بازاری برای صنایع دستی افتتاح شد

در شهر كركوک، با حمایت سازمان برنامە جهانی غذا، صدها تن از جوانان این شهر کار و حرفە آموختند و برای بە نمایش گذاشن و فروش محصولاتشان بازاری برایشان دایر گردید.

عصر دیروز ساعت ٨:٣٠، در پاساژ كركوك واقع در شهر كركوك باشور كوردستان، بازاری مخصوص برای صنایع دستی دایر شد كە در آن کار شمار زیادی از زنان این شهر و همچنین تعدادی از پسران با محصولاتشان در این بازار شرکت کردند. این بازار با حمایت و همکاری سازمان برنامەی جهانی غذا افتتاح شدە بود. در مدت گذشتە برنامە جهانی غذا با همكاری هنرستان آموزش فنی و حرفەای كە زیر مجموعەی  مدیریت کار و اموراجتماعی است، دورەهای آموزش چندین نوع كار را برای (٥٠٠) نفر از زنان جوان و پسران این شهر دایر كردند و بعد از اتمام دورەها، بازاری را برای فروش و بە نمایش گذاشتن محصولاتشان افتتاح کردند.

شایان ذكر است این بازار محصول دورەهای آموزشی (٥٠٠) جوان این شهر بود كە در چهارچوب پروژەی تقویت و گسترش اقتصادی بود. این دورەهایی كە سازمان برنامە جهانی غذا برای جوانان شهر کرکوک برپا كردە بود شامل دورەهای (یادگیری كامپیوتر، آموزش آشپزی، خیاطی، آرایشگری زنان و مردان، مدیریت كار، معرفی و شناسایی جهانی کار و تعمیرات موبایل) بودند.

در روز اول این بازار تعداد زیادی از دختران و پسران جوان این شهر با محصولاتی از قبیل انواع محصولات غذایی و لباسهای دستدوز و زیورآلات محصولات بافت پشمی و انواع دیگر شركت داشتند و همچنین تعداد زیادی از شهروندان از جوامع مختلف از این بازار بازدید كردند.

برای زنان مهم است با تکیه بر خود بتوانند زندگی خود را تأمین کنند

شیما فاخر یكی از زنان جوان شركتكنندە در این بازار بود، شیما با چند محصول كار دستی مانند دستبند و گیرهی مو و وسایل لباس کوردی و ساخت گردنبند با میخک و چند محصول دیگر شركت كردە بود، با آژانس خبرگزاری فرات صحبت کرد و چنین گفت: سالهاست كە مشغول كارهای دستی هستم و در این پروژە در دورهی خیاطی و دوزندگی شركت كردە بودم و توانستم بهره و سود فراوانی را از این دوره ببینم و در پایان دورە در این بازار شركت کردم. این بازار، نمایشگاهیست برای بە نمایش گذاشتن محصولاتمان، و برای زنان خیلی مهم است کە آنان با تکیە بر خود بتوانند نیازهای زندگی خود را تأمین کنند و وظیفەی خانوادە و همسران است کە از زنان حمایت کنند کە تواناییهایشان را گسترش دهند.

از زنان خواستارم که کارهایشان را پیش ببرند

همچنین شیما فاخر گفت: بزرگترین مانع در برابر تواناییهای زنان جلوگیری خانوادە و همسران و حرف و حدیث جامعه است. از تمامی زنان كورد و مخصوصا زنان شهر كركوک خواستارم كە کارهایشان را پیش ببرند. همچنین خواستار آنیم که یک بازار هفتگی مخصوص بە زنان دایر شود كە بتوانند محصولاتشان را بە نمایش گذاشتە و بفروشند.

آغازی خواهد بود تا بتوانم کار مستقل داشتە باشم

همچنین هلگورد عبدالكریم كە یكی از جوانان شهر كركوک است و در دورە كلاس آموزشی آرایشگری مردانه شركت كردە بود، دربارەی ضرورت این پروژەها و عدم بیكاری به آژانس خبرگزاری فرات گفت: خوشحالیم که چنین پروژەای وجود دارد که تلاش میکند تا برای جوانان اشتغالزایی کند. من نیز بعد از یک ماه شركت در كلاس آموزشی توانستم از آن بهرمند شوم و این نیز آغازی خواهد بود كە بتوانم صاحب شغل مستقل خود شوم و از بیكاری نجات پیدا كنم.

به صدها تن کار آموزش دادیم

شاهو خورشید نوری، ناظر میدانی سازمان برنامهی جهانی غذا در كركوک دربارەی این پروژهشان برای کمک به زنان و پسران جوان شهر كركوک، به آژانس خبرگزاری فرات گفت: ما بە عنوان برنامەی سازمان جهانی غذا با همكاری مدیریت کار و امور اجتماعی، شروع به برگزاری كلاسهای آموزش کار و پیشه برای (۵۰۰) نفر را در شهر كركوک شروع كردیم. افراد شرکتکننده در این دوره به عنوان همکاری وسایل مورد نیاز را دریافت میکنند، دلیل افتتاح این بازار نتیجهی این دوره در چارچوب پروژەی تقویت شكوفایی اقتصادی بود.

تلاش میکنیم برای جوانانی که قصد دارند شغل دلخواه خود را داشته باشند، شروعی را محیا کنیم

همچنین شاهو نوری به اهمیت اشتغالزایی برای جوانان اشاره نمود و اینگونه ارزیابی کرد: این بازار بخشی از دورهی آموزش است. زیرا ما به این جوانان کار آموزش دادهایم و از طریق افتتاح این بازار میخواهیم شروعی را برای این جوانان فراهم کنیم تا شغل مخصوص به خود را شروع کرده و از این طریق درآمد داشته و بر خود اتکا داشته باشند.

جوانانی مستعد زیادی هستند كە نیاز به فرصتی دارند

در پایان شاهو نوری اظهار کرد: این دورههایی که در اینجا شرکت دارند ما محل کار کردن را برایشان فراهم کردهایم تا بتوانند درآمدزایی کنند. جوانان كركوکیدو دستەاند؛ یك دستە جوانانی هستند که دنبال یک فرصت بوده تا به آنها کمک شود تا شروع بە كار كنند. زیرا توانا هستند و فقط کسی نیست تا کمکشان کند. ولی متاسفانە هیچ كس بە كمك آنها نمیشتابد. ولی متاسفانە دستەی دیگر جوانان حتی با کمک نیز نمیتوانند کارهایشان را پیش ببرند.