جنبش جامعه دموکراتیک؛ جشن چهارشنبه سور را تبریک گفت

جنبش جامعه دموکراتیک (TEV-DEM) جشن چهارشنبه سور را تبریک گفت.

جنبش جامعه دموکراتیک (TEV-DEM) چهارشنبه سور را با پیامی جشن گرفت و از تمام احزاب کورد و سازمان‌های قانونی خواست تا از خودمدیریتی دموکراتیک شنگال پشتیبانی کنند.

در این پیام آمده است: "چهارشنبه سور، آغاز سال نو کوردهای ایزدی را به خلق کوردمان؛ به‌ویژه ایزدی‌ها تبریک می‌گوییم.

همچنین این جشن را به رهبر عبدالله اوجالان که با فلسفه خود این آیین تاریخی کهن را در جامعه کوردستان و در میان خلق منطقه احیا کرد، تبریک می‌گوییم.

همچنان این عید را به تمامی خانواده‌های شهدا و رزمندگان، گریلاهای یژا استار، یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)، یگان‌های حفاظت از زنان (ی.پ.ژ)، یگان های مقاومت شنگال (ی.ب.ش) و نیروهای سوریه دموکراتیک (ق.س.د) که در حال محافظت از خلق هستند، تبریک می‌گوییم که نقش عمده ای در حفاظت از مردم شنگال و میراث باستانی آن داشته‌اند.

بر اساس تقویم شرقی، جشن چهارشنبه سور یا سال نو کوردهای ایزدی در آغاز ماه آوریل است. این ماه یکی از مقدس ترین ماه‌های سال است که در میان ایزدیان به‌عنوان آغاز شکل‌گیری زندگی همه موجودات زنده محسوب می‌شود. زندگی هر سال در این ماه تجدید می شود.

جوهر چهارشنبه سور از نظر تاریخی و ملی اهمیت دیرینه زیادی دارد. چهارشنبه سور نشانه احترام متقابل، برابری، عدالت، صلح، همزیستی و برادری خلق‌ها و باورمندی‌های منطقه بین‌النهرین است، درست مانند وضعیت کوردستان و تجربه یکپارچگی خلق‌های شمال و شرق سوریه (روژآوا).

در شرایطی که خلق منطقه چهارشنبه سور را جشن می گیرند، جامعه مقاوم ایزدی شنگال با درد و سختی مواجه است. زیرا در برابر خواست مستقل ایزدی‌ها در شنگال یک محاصره اعمال شده است، اراده صدها هزار ایزدی در کمپ‌های وابسته به حزب دمکرات کردستان نقض می شود. مقامات حکومت باشور کوردستان به ایزدی‌ها اجازه بازگشت به مناطق آزاد شده را نمی‌دهند. ما این را نقض حقوق جامعه ایزدی و نقض اراده آنان می دانیم.

ما به همه خلق‌ها و باورمندی‌های منطقه، به ویژه کوردهای ایزدی تبریک می‌گوییم. ما از نیروهای سیاسی، میهنی و کوردستانی و همچنین سازمان‌های حقوقی و مدنی می‌خواهیم از خودمدیریتی دموکراتیک ایزدی‌ها در شنگال محافظت کنند و از سیاست‌های ضد حقوق ایزدی‌ها جلوگیری کنند.