"ما با حقیقت هنر آزاد خلق شده توسط هوزان میزگین به سوی پیروزی می‌رویم!"

جنبش فرهنگ و هنر (TEV-ÇAND) و هلال زرین باکور (Kevana Zerin Bakûr) در بیانیه‌ای به‌مناسبت سالگرد شهادت هوزان میزگین این پیام را دادند: قول می‌دهیم در شخص هوزان میزگین پرچم میراثی را که شهدای دلاورمان برایمان به‌جا گذاشته‌اند برافراشته نگه داریم.

در این بیانیه با تاکید بر اینکه راه جاویدان کردن ارزش‌های انسانی و تحقق انقلاب فرهنگی در کوردستان، ایجاد یک سنت جاودانه است، گفته شده: به همین دلیل است که واقعیت شهدا به حقیقتی تبدیل شده است که زندگی در کوردستان را بازتعریف می‌کند.

در بیانیه جنبش فرهنگ و هنر (TEV-ÇAND) و هلال زرین باکور (Kevana Zerin Bakûr) که ۱۱ می، سالروز شهادت هوزان میزگین، روز شهدای فرهنگ و هنر است، آمده است: شهید هوزان میزگین (غربت آیدین) نیز با ادغام با روحیه انقلابی آپوئی خود را ساخت و با تلفیق با ارزش‌های معنوی خلق ستمدیده توانست به عنوان یک شخصیت تاریخی در قلب ما جایگاهی به دست آورد. شهید هوزان میزگین در تاریخ کوردستان جایگاه بزرگی دارد. زمانی که در سال ۱۹۶۲ در روستای بیله‌ده‌ر از توابع الیح (باتمان) به دنیا آمد، کوردستان مستعمره بود. قتل‌عام‌های بزرگی مانند درسیم و زیلان انجام شده بود. در کوردستان به قول رهبر آپو حتی برگی هم تکان نمی‌خورد.

اما با گسترش پ.ک.ک به کوردستان و خاورمیانه همه ارواح آزاد گرد هم آمدند و سازماندهی کردند. بدین ترتیب سیر تاریخ به سمت مسیری جدید در کوردستان متحول شد. زیرا این روح قدرت تغییر شکل زندگی را دارد. شهید میزگین یک زن جوان انقلابی کورد که از این چنین شخصیت آزاده و سرکش برخوردار است.

رفیق میزگین که شخصیتی کاملا انقلابی است که ادغام با حقیقت را تضمین می‌کند، با ایستار خود خط آزادی زنان را در بالاترین سطح نمایندگی کرد. در صورت اقتضا، اولین فرمانده نظامی پ.ک.ک در منطقه‌ی مردین شد و وقتی که جایش رسید نیز پیشگام هنر انقلابی در اروپا «هنر کوم» و بنیان‌گذار گروه هنری «کوما برخودان» شد. به عبارت دیگر، وی با ایستار جوهری‌اش در طول زندگی خود توانست انقلابی زمانه باشد. شهید میزگین كه با ویژگی‌های شخصیت پیروزی و موفقیت، سبك خاص خود را آفرید، ترانه‌های آزادی فراوانی از جمله ‌«لو هوالنو»، «گوندینو هاوار»، «شورشگر» و «نوروز» را با صدای زلال خود سرود و با سازش نواخت.

ارتشی در عرصه فرهنگ و هنر ایجاد شد. فرماندهان این ارتش شهید میزگین و اخیراً فریده-ها هستند که در جریان مقاومت خودمدیریتی در باکور به شهادت رسیدند.

در سال ۱۹۹۲ زمانی که شهید میزگین در منطقه تاتوان شهر بدلیس مشغول انجام وظیفه بود، خانه‌ای که در آن بود از سوی دشمن محاصره شد و درخواست تسلیم‌شدن از وی کردند. اما شهید میزگین با روحیه گریلایی خود که تسلیم‌شدن در کوردستان را محکوم می‌کند با گلوله به این ندای «تسلیم» پاسخ می‌دهد. وی تا آخرین گلوله می‌جنگد و با انجام عملیاتی فدائیانه به کاروان جاودان‌ها می‌پیوندد. به همین دلیل حزب ما ۱۱ می را روز شهدای فرهنگ و هنر اعلام کرد.

ما در شخص هوزان میزگین قول می‌دهیم در شخص هوزان میزگین پرچم میراثی را که شهدای دلاورمان برایمان به جا گذاشته‌اند برافراشته نگه داریم.

بار دیگر یاد و خاطره همه شهدای انقلاب را در شخصیت شهید هوزان میزگین با احترام و سپاس گرامی می‌داریم.