نمایشگاه " کوردستان = ۲+۲" که یکصدمین سالگرد را برجسته می‌کند، در لوزان افتتاح شد

نمایشگاه " کوردستان = ۲+۲" که در آن آثار ۴ بخش کوردستان و هنرمندان اروپایی به نمایش درآمده است، ویرانی‌های ناشی از قرارداد ۱۰۰ ساله لوزان را از نظر حقوق و تاریخچه مقاومت خلق کورد برجسته می‌کند.

همایش‌ها، پانل‌ها، فعالیت‌های هنری و فرهنگی که در نوامبر سال گذشته توسط "کمیته بزرگداشت صدمین سالگرد لوزان" (لوزان 2023) آغاز شده بود، ادامه دارد. در چارچوب این فعالیت‌ها، افتتاحیه نمایشگاه 'کوردستان = ۲+۲' که در آن آثار هنرمندان ۴ بخش از کوردستان و اروپا در زمینه‌های مختلف (فیلم، پرفورمنس، عکس، اینستالیشن، نقاشی) در شهر لوزان سوئیس برگزار شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه که در سالن Forum d'Hotel de Ville در لوزان به نمایش گذاشته شد، در کنار هنرمندان، بسیاری از سیاستمداران از جمله بسیاری از شهروندان سوئیسی و کوردستانی حضور داشتند.

پایوت: پیامدهای توافق لوزان برای کوردها شدید بود

داویت پایوت، یکی از اعضای شورای شهرداری لوزان، در افتتاحیه حق سخنرانی را گرفت و از هنرمندانی که برای این پروژه تلاش کرده‌اند تشکر کرد. پایوت از معاهده لوزان برای بسیاری از خلق منطقه به معنای نسل‌کشی و کشتار خبر داد و گفت: نقشی که پیمان لوزان در تقسیم کوردستان به ۴ قسمت ایفا کرد، پیامدهای جدی برای کوردها داشت. پایوت گفت: هم در چارچوب این نمایشگاه و هم در چارچوب فعالیت‌هایی در چارچوب معاهده لوزان، توجه را به تخریب‌های تاریخی ناشی از این توافق جلب می‌کنیم.

کویونچو: مهم است که اهالی لوزان توافق لوزان را بدانند

پس از پایوت، سوگی کویونچو، عضو شورای شهرداری لوزان، حق سخنرانی داشت. کویونجو به اهمیت برگزاری نمایشگاهی از این دست در لوزان اشاره کرد و از کسانی برای این نمایشگاه زحمت کشیدند تشکر کرد. کویونچو همچنین از حمایت شهرداری لوزان از آنها تشکر کرد و گفت: "شناخت کنوانسیون لوزان برای مردم لوزان مهم است." این پیمان میلیون‌ها نفر را از فرصت زندگی آزادانه در سرزمین اجدادی خود محروم کرد. جدی‌ترین عواقب این توافق متوجه خلق کورد بود که من بخشی از آن هستم. این توافق باعث کشته‌شدن صدها هزار نفر و اشغال زمین‌های آنها در عرض ۱۰۰ سال شده است. از این نظر، این نمایشگاه برای مردم لوزان بسیار مهم است تا عواقب این توافق را برای کوردها و سایر اقلیت‌ها و مطالبات امروز کوردها بدانند.

کوچ: کوردها دیگر بی‌جایگاهی را نمی‌پذیرند

در افتتاحیه، یوکسل کوچ، رئیس مشترک کنفدرالیسم جامعه دمکراتیک کوردستان- اروپا (KCDK-E) سخنرانی کرد و اظهار داشت که این نمایشگاه در افشای گاهشماری قتل‌عام و کشتار در ۴ بخش کوردستان در نتیجه معاهده لوزان و مقاومت خلق کورد در برابر اشغالگران بسیار مهم است. کوچ گفت: اگر نسل کشی‌های سیاسی، فرهنگی و هویتی علیه کوردها ادامه یابد، این نتیجه پیمان لوزان است. ما خلق کورد صد سال است که این توافق را نپذیرفته ایم. خلق کورد با اراده و قوی شده‌اند و دیگر اسارت و بی‌مقامی را نمی‌پذیرند. ما نیز مانند همه خلق‌ها می‌خواهیم با هویت و فرهنگ خود آزادانه زندگی کنیم. کوردستان دیگر به چهار قسمت تقسیم نمی‌شود، کوردها اکنون متحد شده‌اند.

این نمایشگاه تا ۹ام می  پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود

باریش سیتوان، سردار موتلو و دیگر هنرمندانی که مسئولیت نمایشگاه را برعهده داشتند در افتتاحیه به معنی و اهمیت این نمایشگاه توجه کردند.

نمایشگاهی که در فروم هتل دو ویل لوزان افتتاح شد تا ۹ می پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. در این نمایشگاه که با مدیریت باریش سیتوان و سردار مولتو برگزار می‌شود، آثار این هنرمندان ارائه می‌گردد:

«عثمان احمد، هاوین السندی، هاوار امینی، ووریا آریا، خدیجه بیکر، ساواش بویرز، ویریا بوداغی، تیمور چلیک، صلاح ابراهیمی، سرهات ارتونا، جاکوپو گالیکو، فاتوش ایروون، ارن کاراکوش، سرپیل اوداباشی، ولید سیتی، هیتو استیر لیلا توپراک."