زنان باید خارج از نقش اجتماعی‌شان برای تقویت استعدادهای خود تلاش کنند

شادی غلامی یکی از اعضای گروه هنری چریکه‌ی سنه با اشاره به تاثیر و نقش زنان در جامعه گفت: زنان باید بتوانند توانایی و استعدادهای خود را خارج از کار و نقش خود در جامعه بروز دهند.

گروه چریکه‌ی سنه یک گروه هنری با هنر اصیل شهر سنه در روژهلات کوردستان است که مشغول فعالیت هنری میباشد. این گروه هنری می‌خواهد با مجموعه‌ای از آوازها؛ هنر اصیل سنه را به تمام کوردستان و جهان بشناسانند.

شادی غلامی، یکی از اعضای این گروه که هم خواننده و هم نوازنده دف است و نزدیک به ۱۵ سال است مشغول کار هنری است. وی در مورد چگونگی تشکیل گروه هنری‌شان اظهار کرد که چند نفری در شهر سنه روژهلات کوردستان که دارای مهارت و توانایی خوبی در کار هنری هستند گرد هم آمده و یک گروه تشکیل داده‌اند.

شادی غلامی در ادامه سخنانش ضمن اشاره به اینکه در واقع گروه آنها یک گروه زنانه است، افزود: این بار برای جشن نوروز به باشور کوردستان آمده‌ایم. ما می‌خواهیم توانایی و مهارت زنان در عرصه هنر را نشان دهیم.

تلاشی است برای کاهش و حذف نابرابری زن و مرد

هنرمند شادی غلامی به وضعیت فعالیتهای هنری در شهر سنه پرداخت و گفت که سنه صاحب جایگاهی ویژه در عرصه موسیقی است و چنین ادامه داد: هنر در سنه احیاء شده است. در همه منازل هنر حضور دارد. خانه‌ای نیست که گالری هنری یا هنرمندی نداشته باشد. هر کدام از ما نیز از خانواده‌ای آمده‌ایم و بنابر امکان و توانایی‌های خود کار موسیقی را دنبال میکنیم. به این شیوه یک رنگ متفاوت از زنان نشان می‌دهیم. این تلاشی است تا نابرابری که زن و مرد را در جامعه جدا می‌کند، کاهش دهد و آن را حذف کند.

اولین کار هنری یک گروه زن

غلامی درباره شالوده گروه "چریکه" و فعالیتهای آن گفت: گروه چریکه با پیشگامی خانم شرمین زرنشان که یکی از زنان توانا و اولین کسی است که گروه هنری زنان را درست کرده؛ تشکیل شده است. حالا گروه ما از چندین شهر عضو دارد و به یک گروه بزرگ و دارای جایگاه تبدیل شده است. گروه ما کنسرتهای زیادی در روژهلات کوردستان، در منطقه موکریان، در تهران و حتی آمد، استانبول و گرجستان اجرا کرده است.

چریکه یعنی ندای بلندی که هر کسی آن را بشنود

گروه چریکه‌ی سنه دارای یک معنی خاص است. چریکه یعنی صدا؛ صدایی بلند و تیز. یعنی صدایی متفاوت از صداهای دیگر. چنان صدایی که کسی نباشد آن را نشنود. به این دلیل نام گروهمان را چریکه گذاشتیم تا صدای سنه را به همه جا برساند.

در سنه مراکز هنری زیادی وجود دارد. همه اعضای گروه چریکه‌ی سنه استاد هستند و هر یک در یکی از مراکزهای هنری سنه تدریس می‌کنند؛ دارای شاگرد بوده و افراد زیادی را آموزش داده‌اند. روزبه‌روز اعضای هنرمند بیشتری به جمعیت هنری اضافه می‌شوند. سعی می‌کنیم موسیقی و فرهنگ مدرن وارد فرهنگ اصیل کوردی نشود و آن را حفظ کنیم.

یک زن باید در کنار وظایف اجتماعی‌اش؛ بتواند جایگاه و نقش خود را نشان دهد

در پایان هنرمند شادی غلامی در خطاب به هنرمندان زن اظهار نمود: درخواست من از زنان این است که در خارج از چهارچوب کار و وظایف روزمره زندگی؛ دارای روحیه و کار متفاوت برای خود باشند که بتوانند تاثیرگذار واقع شوند. صدا و مهارت‌های خودشان را نشان دهند.