تصویر

انتخابات باشور کوردستان: طالبانی خواستار «پایان دادن به حکومت یکجانبه‌گرا» شد

رای‌گیری برای انتخابات پارلمانی در اقلیم کوردستان فدرال آغاز شده است. بافل طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کوردستان در حین رای‌گیری گفت: «ما به این حکومت تمامیت‌خواه پایان خواهیم داد.»

رای‌گیری در اقلیم کوردستان فدرال از ساعت ۰۷:۰۰ به وقت محلی آغاز شد. حدود ۳ میلیون رای‌دهنده به پای صندوق‌های رای فراخوانده شدند.

رهبران حزب نیز صبح به پای صندوق‌های رای رفتند و رای خود را به صندوق انداختند.

بافل طالبانی، رهبر اتحادیه میهنی کوردستان پس از رای دادن به مطبوعات در بیانیه خود با اشاره به حزب دمکرات کوردستان گفت: «به این حکومت یک‌جانبه‌گرا پایان خواهیم داد.»

بافل طالبانی همچنین از حمایت مظلوم عبدی فرمانده نیروهای سوریه دموکراتیک تشکر کرد و گفت: «از حمایت مظلوم عبدی تشکر می‌کنم. او برادر من است.»

قباد طالبانی، مدیر دبیرخانه مام جلال، رای خود را در مدرسه‌ای در سلیمانیه به صندوق انداخت و مسرور بارزانی، معاون دوم حزب دموکرات کوردستان، رای خود را در یکی از مراکز خصوصی در هولیر به صندوق انداخت. مسعود بارزانی، رهبر حزب دمکرات کوردستان و نچیروان بارزانی، معاون اول حزب دمکرات کوردستان نیز در مرکز ویژه رای‌گیری در هولیر آرای خود را به صندوق انداختند.

رئیس‌جمهور عراق: امیدوارم انتخابات موفقی برگزار شود

لطیف رشید، رئیس جمهور عراق که در بغداد رای خود را به صندوق انداخت، گفت: «امیدوارم روند انتخابات موفقیت‌آمیز باشد و به همه برادرانم تبریک می‌گویم.»

سعدی احمد پیره، سخنگوی اتحادیه میهنی کوردستان با تاکید بر اینکه این انتخابات بسیار مهم و حساس است، از همه شهروندان خواست تا پای صندوق‌های رای رفته و رای دهند.

جبهه خلق بعد از انتخابات تصمیم می‌گیرد

لاهور شیخ جنگی رئیس جبهه خلق در سلیمانیه بیانیه‌ای صادر کرد و مردم را به پای صندوق‌های رای فراخواند. شیخ جنگی گفت: «امیدوارم همه شهروندان پای صندوق‌های رای رفته و رای خود را به صندوق بیاندازند. زیرا این انتخابات سرنوشت مردم را تغییر می‌دهد و بعد از انتخابات تصمیم می‌گیریم که به دولت بپیوندیم یا نه.»

حکیم عمر، رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق با بیان اینکه تاکنون هیچ مشکل فنی در روند رای‌گیری وجود نداشته است، گفت: «نتایج را تا ۲۴ ساعت پس از پایان انتخابات اعلام خواهیم کرد.»

دبیرکل یه‌‌کگرتوی اسلامی (حزب وحدت اسلامی) که رای خود را در سلیمانیه به صندوق انداخت، گفت: «امروز یک روز مهم و نقطه عطفی است. انتظار داریم نتایج پس از پایان انتخابات اعلام شود.»

نماینده ویژه سازمان ملل در حال نظارت بر انتخابات است

نماینده ویژه سازمان ملل در عراق و رئیس یونامی، دکتر محمد الحسن امروز از برخی از مراکز انتخاباتی در شهر هولیر بازدید کرد و پروسه رای دادن رای‌دهندگانی که در انتخابات پارلمانی اقلیم کوردستان حق رای دارند را نظارت کرد.

بر اساس پست یونامی که در حساب کاربری X خود به اشتراک گذاشت، الحسن گفت: «امروز روز مهمی برای اقلیم کوردستان و روز خوبی برای دموکراسی است. این راه رو به جلو است.»