آتش نوروز نماد وحدت ملی است

حوا کران و دیلان گووَنچ با بیان اینکه نوروز نشانه رستاخیز و مقاومت است، خاطرنشان کردند که مردم کوردستان از میدان‌های نوروزی به انتخابات ۳۱ مارس پاسخ خواهند داد.

نوروز ۲۰۲۴

جشن نوروز ۲۰۲۴ در ده‌ها مکان با شعار «برخیز زمان آزادی و پیروزی است» برگزار می‌شود. این جشن تنها در ۲۱ مارس در آمد برگزار می‌شود. جشن‌های نوروز در بسیاری از نقاط آغاز شده و شور و نشاط نوروز در میان مردم کوردستان به اوج خود رسیده است.

نوروز احیای خلق کورد است

حوا کران مادر صلح با بیان اینکه نوروز آزادی مردم است گفت: «امسال نیز مانند هر سال با شور و اشتیاق نوروز را جشن خواهیم گرفت. نوروز احیای خلق کورد است. نوروز تاریخ خلق کورد است. ما به عنوان مادران صلح، نوروز را به همه خلق کورد تبریک می‌گوییم. نوروز صلح است، نوروز مقاومت است. نوروز نماد مبارزات ۵۰ ساله خلق کورد است. باشد که نوروز وسیله صلح و آزادی باشد. بگذار نوروز دلیل باز شدن درهای امرالی باشد. نوروز را به هر چهار بخش کوردستان تبریک می‌گویم. فراخوان ما این است: هر کوردی از ۷ ساله تا ۷۰ ساله باید به مراسم نوروز بیاید و اتحاد خلق کورد را نشان دهد. بیایید میادین نوروز را پر کنیم و از میدان‌های نوروز به مقاومت زندان‌ها درود بفرستیم. من یک بار دیگر نوروز را به همه خلق کورد تبریک می‌گویم.»

نوروز مقاومت است

دیلان گوونچ، فعال ت‌ژ‌آ با بیان اینکه نوروز نماد احیا است، گفت: «این احیا پرچم زندگی و آزادی است. پرچم مبارزه با ظالمان و دیکتاتورهاست. هرجا بی‌عدالتی، ظلم، سرکوب و فاشیسم باشد، نوروز نماد مقاومت است. اگر مقاومت و مبارزه باشد، روح نوروزی همیشه وجود خواهد داشت. نوروز مقاومت است. مثل هر سال، امسال هم علی‌رغم فشارهای زیاد به استقبال نوروز می‌رویم. ما در سایه انزوای آقای عبدالله اوجالان، سیاست‌های جنگ ویژه در کوردستان، خشونت، عملیات نسل‌کشی، سیاست‌های طرد، کشتار زنان، یکسان‌سازی زبانی و فرهنگی و بسیاری از مکانیسم‌های فشار، از نوروز استقبال می‌کنیم. علی‌رغم همه اینها، ما در فضایی هستیم که مبارزه زنان با فلسفه «ژن، ژیان ، آزادی» مطرح می‌شود، خلق کورد و دوستانشان در هر زمینه‌ای علیه انزوا اقدام می‌کنند و شور و شوق زیادی برای انتخابات وجود دارد. مردم در هر میدانی از اراده خود صیانت می‌کنند و مبارزه با ظلم در هر میدانی اوج می‌گیرد».

پاسخ ۳۱ مارس در میدان‌های نوروز داده خواهد شد

 گوونچ نوروز را نماد نو شدن، پیروزی، دستاوردها و بهار دانست و گفت: «امسال ما با شور و شوق فراوان ۸ مارس به نوروز خواهیم رفت و با شور و شوق فراوان مقاومت نوروزی به انتخابات ۳۱ مارس خواهیم رفت. خلق کورد در میادین نوروزی به ۳۱ مارس پاسخ خواهند داد. روح نوروز نماد آزادی زنان و خلق کورد است. نوروز یعنی صلح و امید. نوروز نماد وحدت اجتماعی است. در نوروز با این پیام‌ها صدای خود را علیه ظلم بلند خواهیم کرد. عید رستاخیز بر همه مردم مبارک باد. بگذارید به صلح، پایان انزوا، وحدت و آزادی مردم ما منجر شود.»