با فشار ترکیه زبان ترکمانی بە زبان مکاتبات رسمی کرکوک اضافه می شود

با تداوم فشار دولت ترک، حکومت عراق زبان ترکمانی را برای نوشته های رسمی شهر کرکوک باشور کوردستان اضافه می کند.

پس از اینکه در روزهای اخیر چندین فعالیت دولتی در شهر کرکوک برگزار شده و استاندار موقت کرکوک تنها زبانهای عربی و انگلیسی را بەکار برده است، موجبات نگرانی اهالی کوردنشین این شهر و احزاب کوردی کرکوک را در پی داشته است. درحالی که اکثریت اهالی کرکوک کوردند و زبان کوردی هم یک زبان رسمی رایج در عراق است.

پس از اعتراض کوردهای کرکوک، اداره امورات هیأت وزیران ابلاغیه ای را به استاندار موقت کرکوک ارسال کرد که در مادە پنجم آن تاکید شده است که در نوشتەهای رسمی دولتی از هر دو زبان عربی و کوردی استفاده گردد. پس از این دستور و نپذیرفتن وجود رسمی زبان کوردها از طرف دولت فاشیست ترکیه در شهر کوردنشین کرکوک، دیشب وزارت خارجه ترکیه علیه نامه هیأت وزیران عراق درباره بکاربردن هر دو زبان عربی و کوردی در نوشتەهای رسمی، واکنش نشان داد و آن را نقض حقوق اولیه ترکمنها می خواند.

ابلاغیه حکومت عراق، دولت ترکیه را برآشفته کرده و طبق یک نامه که روزنامه دیلی صباح آن را منتشر کرده، وزارت خارجه ترکیه می گوید این ابلاغیه حکومت عراق، نقض حقوق اولیه است و به تلاشهایی که برای همزیستی فرهنگی انجام گرفته ضرر می رساند، نیز از مسئولین عراقی خواسته تا تصمیم شان را مورد بازبینی قرار دهند. دولت عراق هم فوراً تحت تاثیر این فشارها قرار گرفت.

شایان توجه است در قانون عراق زبان ترکمانی به عنوان زبان رسمی دولت عراق قرار نگرفته است، درحالی که زبان دوم زبان رسمی در تمام عراق است.