‌«برای دمکراسی و صلح، آزادی جسمانی عبدالله اوجالان شرط اساسی است»

ریاست مشترک دم پارتی شهر آمد، عباس شاهین اعلام کرد که حکومت با اجبار عدم رهیافت را تحمیل می‌کند و گفت‌: ‌«برای اینکه دمکراسی به این کشور بیاید، آزادی جسمانی جناب اوجالان شرط اساسی است.‌»

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان

انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان ۲۵ سال است که ادامه دارد. در زمانیکه حکومت به سیاست‌های انزوای خود شدت می‌بخشد، هم زندانیان سیاسی در زندان‌ها و هم خلق اصرار خود برای شکست دادن انزوا به هر طریق ممکن را ادامه می‌دهند.

ریاست مشترک حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها ‌(دم پارتی) در شهر آمد، عباس شاهین انزوای تحمیلی و تاثیرات آن را برای خبرگزاری فرات ‌(ANF)‌ ارزیابی کرد. شاهین اعلام کرد که خلق کورد ۵۰ سال است که برای رهیافت مسائل مبارزه می‌کند و چنین گفت‌: ‌«بنیاد سازماندهی منطق دولت-ملت صد ساله، نیست انگاشتن دیگران و نابودی‌ اقلیت‌ها بود. در ابتدا برعلیه خلق ارمنی، سپس با خلق کورد این اعمال را انجام دادند. در برابر کوردها سیاست نابودی و انکار اجرا می‌شود. زمانیکه ما به خلق آناتولی و مزوپوتامیا می‌نگریم، وجود هویت و مذاهب مختلف اتنیکی به مثابه یک غنا دیده می‌شود،‌ اما در منطق دولت-ملت این مورد به مثابه یک تهدید دیده می‌شود. زمانیکه ما به ۵۰ سال مبارزه می‌نگریم، برای رهیافت مسئله کورد در میان سیاست دمکراتیک، مشخص می‌شود که دولت-ملت برای اینکه این مسئله‌ به رهیافت نرسد به شیوه‌ای کلی حرکت می‌کند. به مثابه سیستمی که تماما براساس سرکوب در هر عرصه‌ای، با دادگاه، آموزش و نظامی‌گری، هرگونه حملات علیه کوردها را امتحان می‌کند.‌»

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌«انزوا برعلیه تمام خلق‌ها تحمیل می‌شود»

شاهین بیان داشت که رهنمودهای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان در جزیره امرالی و با وجود تحمیل انزوا، در سراسر جهان بازتاب یافته و چنین ادامه داد‌: ‌«نگرش دولت-ملت صدساله که در تلاش است از این مهم جلوگیری کند،‌ کوشش می‌کند با ژرف نمودن انزوای تحمیلی، ارتباط ایشان را قطع کنند. می‌خواهند برای رهیافت مانع‌تراشی کنند. این انزوا نه تنها برعلیه جناب اوجالان،‌بلکه برعلیه تمام خلق‌ها آغاز شده است. بدلیل اینکه تمام خلق‌ها پس از رفع انزوای تحمیلی خود را بخشی از سیاست دمکراتیک می‌بینند،‌ نگرش دولت-ملت می‌خواهد از این امر جلوگیری کند. نمی‌خواهد که خلق به سیاست دمکراتیک و صلح دست یابد. این نگرش با هر راه و روشی در تلاش است که واکنش زندگی مشترک و مسالمت آمیز را از بین ببرد. هر اندازه که کشور به بحران،‌ بن‌بست و یا هرج و مرج پیرامون خود دچار می‌شود، زمانیکه به درهای امرالی می‌زنند،  جو صلح و راه‌حل در سراسر کشور را مشاهده می‌کنند. ذهنیت دولت که در زمان تنگناها به امرالی مراجعه می‌کند، وقتکیه مسئله آزادی و صلح خلق‌ها باشد، در ‌اینصورت انزاوی تحمیلی را ژرف‌تر می‌کنند.‌»

«زمان سیاست‌های حکومت به پایان خود رسیده است»

شاهین ابراز کرد که در همه جا و به‌ویژه در زندان‌ها برعلیه انزوا کنش‌هایی انجام می‌شود و اینچنین ادامه داد‌: ‌«ما شاهد اعتصابات غذا هستیم، تحصن‌های برای عدالت،‌ راهپیمایی آزادی در ماه فوریه آغاز شد و کنش‌های اولیه،‌ تاثیرات بسیاری بر روی جامعه نهادند. در زمانیکه این کنش‌ها ادامه دارند، مقطع انتخابات هم شروع شد و در این مقطع ما در هر عرصه نارضایتی، مخالفت و اعتراضات خلق در مقابل انزوا را دیدیم. جامعه دیگر سیاست دمکراتیک و صلح می‌خواهد. در این مقطع انتخابات، تغییرات سیاسی انجام شدند و بنیاد آن نیز پارادایم راه سوم است. معمار پارادایم راه سوم جناب اوجالان است. از زمانیکه این راه سوم شروع به تهدید نظام استعمارگر صد ساله کرده است، می‌خواهند این پارادایم را از میان بردارند. دوباره انزوای تحمیلی بر امرالی را آغاز کردند و در تمام جامعه این را شدت بخشیدند. اما زمان این سیاست‌های حکومت دیگر به پایان رسیده‌ است.‌»

شاهین در ادامه چنین گفت‌‌‌: ‌«خلق‌های ترکیه و کوردستان به این سلطه‌گری پاسخ دادند که ۲۲ سال است تمام فرصت‌ها و امکانات دولت را مصرف می‌کند و به ویژه نیز ۵ سال است با حزب فاشیست م‌ه‌پ اعمال وحشیانه برعلیه خلق انجام می‌دهند. خلق در پیام خود گفت‌ ‌«اگر این انزوا ژرف‌تر شود، کسانی که این انزوای تحمیلی را ساخته و از آن دفاع کردند در به زباله‌دان تاریخ انداخته خواهند شد». من امیدوارم که این پیام به درستی درک شود. در هیچ کشوری از جهان ممکن نیست مطبوعات تا به این‌ اندازه و بدین شیوه هدف گرفته شوند. حکومت با هدف‌‌گرفتن  مطبوعات و رسانه آزاد می‌خواهد هم اعمال امرالی و هم تاثیرات انزوای تحمیلی برعلیه جامعه را پنهان کند. بدین شیوه انزوا را بر مطبوعات هم تحمیل می‌کند. انزوا به حقوق اجتماعی و زندگی دمکراتیک همچنین حقوق زبان-فرهنگ- هنر،‌ حقوق تندرستی،‌ حیات صلح‌آمیز و عرصه زندگی آزاد ضربه و صدمه وارد می‌کند.‌»

«برای دمکراسی، آزادی جسمانی جناب اوجالان شرط اساسی است»

شاهین اعلام کرد که برای شکست دادن انزوای تحمیلی در زندان‌ها و در بیرون نیز مبارزه ادامه دارد و سخنان خود را اینچنین به پایان رساند‌: ‌«روزی که انزوای تحمیلی شکست داده شود بدین سو،‌ تغییرات و تحولات بزرگی در انتظار سیاست ترکیه و کوردستان خواهد بود. ما در انتخابات اخیر این مهم را به شفافیت تمام دیدیم که دیگر بنیاد واپسگرایی،‌ فاشیسم و نژادپرستی درمیان جامعه پذیرفته نمی‌شود. ما دیدیم که این نژادپرستی برای پنهان کردن فساد و غیرحقوقی بودن خود مورد استعمال است. خلق این را بسیار شفاف مشاهد کرده است. علیرغم اینکه نیروهای قضایی، نظامی و پلیس‌های خود را بکار گرفت نیز دوباره با شکست خود در انتخابات روبرو شد. ما بخوبی دیدیم که معمار صلح جناب اوجالان است و با هر پیامی که بدهد، تمام توازنات را به لرزه درآورده و تغییر خواهد داد. برای اینکه دمکراسی به این کشور بیاید، آزادی جسمانی جناب اوجالان شرط اساسی است.‌»