بسی خوزات: حاکمیت آ.ک.پ/ م.ه.پ خود بزرگترین فاجعە قرن است

بسی خوزات ریاست مشترک کنفدرالیسم جوامع کوردستان با نامیدن خود آ.ک.پ/م.هپ بە عنوان بزرگترین فاجعە قرن گفت: اگر از فاجعە قرن سخن گفتە شود، حاکمیت آ.ک.-/م.ه.پ خود بزرگترین فاجعە قرن محسوب می شود.

بسی خوزات با شرکت در برنامە ویژە تلویزیونی مدیا خبر در رابطە با زمین لرزە باکور کوردستان و سیاستهای حاکمیت سخن گفت. خوزات تحمیل انزوای سنگین بر رهبر خلق کورد عبدالە اوجالان، زمین لرزە و رویدادهای متعاقب زمین لرزە را مورد ارزیابی قرار داد:

پیش از هر چیز با احترام و عشق به رهبر آپو درود می فرستم می کنم. با خشمی شدید توطئه گران را محکوم می کنم. در ٦ فوریە در کوردستان زمین لرزه بزرگی از مرکز بازارچیخ و البستان روی داد که سوریه، ترکیه و شهرهای ترکیه را تحت تاثیر قرار داد. خلقهای کوردستان، ترکیه و سوریه دردها و آلام بسیاری را متحمل شدند و این همه دنیا را تحت تأثیر قرار داد. برای کسانی کە جان خود را از دست دادەاند طلب آمرزش می کنم. برای مجروحا ن و مصدومان نیز آرزوی بهبودی دارم. سر خانواده های قربانیان، خلقمان سلامت باد.

افکار رهبر آپو تاثیر مهمی را در سطح بین المللی ایجاد کردە است

بیست و پنجمین سالگرد توطئه مصادف بازلزله ای بزرگ بود. این زمین لرزە بر بسیاری از آکسیونهایی که قرار بود در مقابلە با توطئه بین المللی برگزار شوند تأثیر گذاشت. در ترکیه، در باکور کوردستان، قرار بود کە در جریان راهپیمایی بزرگی خلق عازم Gemlik شوند. این مراسم به ناچار به تعویق افتاد. همچنین بر برنامه ریزی فعالیت ها در اروپا تأثیر گذاشت. با وجود این، رویدادهای بزرگ بسیاری به ویژه در روژاوا، شمال و شرق سوریه برگزار شد. به همین ترتیب، نه تنها در ماه فوریه، اقدامات جدی محکومیت در شمال نیز برگزار می شود. اقدامات ایدئولوژیک، سیاسی، دیپلماتیک علیه توطئه در جریان هستند. یک روند جدی از مبارزه و فعالیت در کوردستان و خارج از کشور نیز در جریان است. کارهای جدی در حال انجام است. در این زمان، اعتراضات جدی در اروپا و باشور کوردستان نیز  د ر قالب راهپیمایی برگزار شد. من از فعالیت های خلقمان استقبال و بە آنها تبریک می گویم. البته دوستان ما هم در این موضوع خیلی زحمت کشیدند. برای اینکه انزوا در دستور کار افکار عمومی بین المللی قرار گیرد، برای اینکه آزادی فیزیکی رهبر آپو همچنان بتواند در دستور کار بین المللی باشد، دوستان ما کار بزرگی انجام داده اند. ایده های رهبری، پارادایم رهبری تأثیر زیادی بر جهان با گسترش آن گذاشت. در واقع، زنان در سطح وسیع از آن مراقبت کردند، مردم از آن مراقبت کردند، افکار عمومی دموکراتیک، روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان از آن مراقبت کردند.

زندگی آزاد با پارادایم رهبر تحقق پیدا می کند

در این جریان کنسرت های مهمی در سطح بین المللی برگزار شدند. از این رو در عرصه هنر شاهد حمایتهای گستردە بودیم.  ما این را به وضوح می بینیم: با گسترش پارادایم رهبری در جهان، در جامعه، سطح حمایتها  نیز افزایش می یابد. همه آینده و آزادی خود را در این پارادایم می بینند. حیات آزاد، دموکراتیک، نظام آزاد و برابر با این پارادایم تحقق می یابند. همه این را می درک می کنند. حالا همه می بینند. به همین دلیل مهم است.

این روند، مبارزه ای که طی این سال ها ادامە یافتە است، مبارزه با توطئه به وضوح این مسالە را نشان می دهد: اکنون در قرن بیست و یکم، در سالهای آتی، پارادایم ملت دموکراتیک تحقق خواهد یافت، پروژه سیستم کنفدراسیون دموکراتیک تشکیل خواهد شد. این موضوع امروزه در بسیاری از محافل جهان مطرح است. به عنوان جایگزینی برای راه حل اساسی بحران کنونی، پروژه یک سیستم کنفدرال دموکراتیک، آزادی خواهی زنان، دموکراسی زیست محیطی، پروژه این زندگی مورد بحث قرار می گیرد. به عنوان یک راه حل اساسی برای مشکلات بشریت، خلق، جوامع، زنان و طبیعت، به عنوان یک پروژه راه حل اساسی، به عنوان یک زندگی جایگزین در نظر گرفته می شود. آگاهی نیز بر این اساس شکل می گیرد. جستجو در حال انجام است. سازماندهی انجام شده است. این بسیار مهم است، بسیار ارزشمند است.

اخیراً اطلاع پیدا کردیم که یک تیم مطبوعاتی به کنیا رفتند. رهبریمان در کنیا توسط موساد و سیا دستگیر و در سفارت یونان در کنیا به MIT تحویل داده شد. اکنون در کنیا یک سازمان اجتماعی جدی در حال فعالیت است، یک جنبش بر اساس پارادایم رهبری و این فلسفه در حال فعالیت  است. این مسالە در مطبوعات منتشر شد. در دستور کار است، خیلی وقت است که در دستور کار بوده است.

قرن آیندە بە قرن فلسفە ملت دمکراتیک بدل می شود

این تفکر بیشتر گسترش خواهد یافت. در آفریقا، آسیا، خاورمیانه، در بخشهای مختلف جهان، جوامع به عنوان یک پروژه راه حل اساسی، یک زندگی جایگزین، گسترش یافته و سازماندهی خواهند شد. من از صمیم قلب بە چنین پیشبردی باور دارم. قرن‌های آتی بە قرن‌های نابودی نظام‌های دولت-ملت فاشیستی و تحقق و استقرار یک سیستم فدرال دموکراتیک مبتنی بر کمونالیسم دموکراتیک خودمختار، سازمان‌دهی پارادایم، ایدئولوژی و فلسفه ملت دموکراتیک رهبر آپو تبدیل خواهند شد. بشریت با این به وجود خود ادامه خواهد داد. به شیوه ای آزاد و دموکراتیک و با برابری انسانها زندگی خواهند کرد. من به این اعتقاد دارم و اکنون از هر طرف پایه و اساس آن ایجاد شده است.

بدون شک در ترکیە برای حل بحران کنونی از هر طرف، برای حل تمام مشکلات، حل مشکل کورد، دمکراتیک شدن ترکیه، استقرار جمهوری دموکراتیک، پروژه ملت دموکراتیک رهبر آپو راه حل اساسی را نشان می دهد. پروژه کسانی که امروز از حاکمیت قانون حمایت می کنند این است کە نمی توانند بدون پایان دادن به بی قانونی در امرالی، یک کشور دموکراتیک بسازند. کسانی که از عدالت در ترکیه حمایت می کنند نمی توانند بدون پایان دادن به بی عدالتی در امرالی و بدون نشان دادن این نگرش، یک سیستم عادلانه در ترکیه بسازند. کسانی که از دموکراسی، برابری و آزادی در ترکیه حمایت می کنند، نمی توانند بدون ایستادگی در برابر بی قانونی، بی عدالتی، بی صداقتی و بی اخلاقی در امرالی، بدون ایستادگی در برابر این سیاست در مورد امرالی، یک زندگی دموکراتیک، آزاد و برابر در ترکیه بسازند. این یک حقیقت است. از همین رو در سال ٢٠٢٢ مبارزه بسیار قدرتمندی علیه توطئه شکل گرفت. در سالهای قبل از آن در ٢٤ سال قبل نیز مبارزه بزرگ و گسترده ای شکل گرفتە بود. امسال نیز به همین منوال این مبارزە ادامه یافتە است. سال آینده این مبارزه برای آزادی فیزیکی رهبر آپو بزرگتر خواهد شد و در سال ٢٠٢٣ بدون تردید آزادی فیزیکی او را تضمین خواهیم کرد. بر این اساس مبارزه را گسترش خواهیم بخشید.

حاکمیت آ.ک.پ/م.ه.پ فاجعە قرن است

ترکیه و کردستان مناطق زلزله خیز هستند. این یک واقعیت شناخته شده است. با این حال، تا کنون هیچگونە  ساخت و سازی بر این اساس صورت نگرفتە است. بر این اساس اقداماتی صورت نگرفته است. شهرها و روستاها بر این اساس ساخته نمی شوند. مالیات های جمع آوری شده برای زلزله از سال ١٩٩٩ تا ٢٠٢٣ نه صرف اقدامات پیشگیری از زلزله و نه بر این اساس صرف ساختمان ها شده است و  البتتوجە بە این مسالە حایز اهمیت است.

هم اکنون یک زلزله بزرگ رخ داد، یک فاجعه بزرگ رخ داد. دولت فاشیستی ترکیە هم بە این مسئلە اعتراف می کند. اعتراف می کنند کە بزرگترین فاجعه قرن است. رسانه های حکومتی این زمین لرزە و ابعاد آن را بە عنوان فاجعه قرن نشان می دهند. آیا این زلزله است که فاجعه قرن را به بار آورده است یا تفکر و رویکردی از قدرت است که باعث این زلزله شده است؟ این موضوع بحث جدی است. بیایید واضح بگوییم: فاجعه واقعی قرن، رژیم AKP-MHP، حکومت AKP-MHP است. زمین لرزەها بلایایی طبیعی هستند. در بسیاری از نقاط جهان زلزله ها شدیدتر از این روی می دهند. مثال ژاپن همیشه مورد بحث است. در ژاپن زمین بالای 9 درجه می لرزد، اما در ژاپن تلفات جدی وجود ندارد. ساختمان های ژاپن از استاندارد بسیار بالاتری از ساختمان های ترکیه برخوردار هستند و از همین رو هیچ آسیب جدی در این بارە روی نمی دهد. این وضعیت در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. چرا این همه ویرانی در ترکیه وجود دارد؟ صدها هزار نفر جان خود را از دست می دهند. میلیون ها نفر تحت تاثیر قرار می گیرند. دردهای بسیار بزرگی برای سال ها، دهه ها اتفاق افتاده است. تمام این موارد به خاطر حضور مقامات فاشیست  درراس امور در  ترکیه است. عامل اصلی فاجعه خودشان هستند. فاجعه اصلی خود حاکمیت است. اگر از فاجعه قرن صحبت کنیم، فاجعه قرن، رژیم فاشیستی AKP-MHP است. این یک حقیقت است.

انسانها را بە عنوان مشتی تودە نادان می بینند

اردوغان می‌گوید: این تقدیر است، مردم باید آن را به‌عنوان بخشی از تقدیر مشاهدە کنند. حادثه معدن اتفاق می افتد، می گوید دست تقدیر است. زلزله می آید، صدها هزار نفر جان خود را از دست می دهند، می گوید دست تقدیر است. سیل جاری می شود، بسیاری از مکان ها و مناطق زیر آب می روند، هزاران نفر جان خود را از دست می دهند، ده ها هزار ساختمان فرو می ریزد، اعلام می کند دست تقدیر است. به عبارت دیگر، آنها مردم را به عنوان یک جامعه جاهل، مشتی تودە نادان می بینند و تصور می کند مردم هر آنچه را که می گوید باور می کنند، من به راحتی می توانم آنها را فریب دهم. آنها می گویند: اگر ما بلاهای بزرگی را که بر اثر مدیریت و سیاست های دولت رخ می دهد، به عنوان برنامه تقدیر خدا نشان دهیم، همه آن را باور خواهند کرد. زیرا این افراد نادان هستند. آنها هیچ چیز نمی فهمند، درک و شعوری نداشتە، بنابراین می توان همه را در این بارەک قانع کرد. آنها مردم را نادان و مانند گله می بینند. اما این زمان بە سر رسیدە است. تاکنون بارها با این رویکرد عمل کرده اند. تا حدودی به نتیجه رسیدند. این یک حقیقت است. بسیاری از مردم به این اعتقاد داشتند. حتی کسانی که او را باور نداشتند با شعارهای ناسیونالیستی، مذهب، نژادپرستی حول او جمع شدند و راه را بر مخالفان بستند. تا کنون اینگونە بوده است. اما آن دورە اکنون به پایان رسیده است. اردوغان دیکتاتور فاشیست دیگر نمی تواند با گفتن دست تقدیر جامعه را فریب دهد. برعکس، وضعیت متفاوتی رخ داده است. اکنون جامعه است کە تقدیر اردوغان را مشخص خواهد کرد.  وضعیت کنونی حاکی از این تغییر است.

جامعە است کە پروژە تقدیر اردوغان را رقم می زند

روند امور به این مسیر رفتە است. در واقع  هم اکنون خلق و جامعه در حال برنامه ریزی برای رقم زدن تقدیر اردوغان هستند. با این حال، ما در درون فرآیند از این دست هستیم. این یک حقیقت است. دلیل این سطح از خسارات، دلیل این فاجعه، حکومت فاشیستی، قاتل و ستمگر کنونی است. این دولت خود یک فاجعه است.

گفته می شود پولی که از سال ١٩٩٩ جمع آوری کرده بالغ بر بیش از ١٠٠ میلیارد است. برخی می گویند ٤٨ میلیارد، برخی می از ٨٣ میلیارد سخن می گویند. با این حال مشخص است که بالای ١٠٠ میلیارد است. این پولها کجا رفتە است؟ مالیات برای هزینە کرد آن در خدمات عمومی است. دولت برای این هدف در هر جای دنیا مالیات می گیرد و در مقابل باید به عنوان خدمت به مردم برگردانده شود. اما در ترکیە این پول  بە کجا می رود؟ با وجود مالیات زلزله، این مالیات کجا رفتە است؟ بە بخشی از هزینە جنگ نسل کشی علیه کردها تبدیل می شود. به جنگ نسل کشی علیه ترکیه می رود. بە مصارف جنگ نابودی طبیعت، می رسد. صرف هزینەهای تبهکاران حزب عدالت و توسعه می شود. طی ١١ سال، او یک ارتش تبهکاری ده ها هزار نفری ساخته است. آموزش، تدارکات، مهمات، آموزش، غذا، سرپناه، جنگ، همه چیز توسط دولت ترکیه و دولت فاشیست آن ارائه می شود. هزینەهای آن از کجا تامین می شود؟ از مالیات خلق، و صرف جنگ نسل کشی با کورد می شود.

جغرافیای منطقە را در اختیار رانتخوارها قرار دادەاند

هر روز چندین تن بمب بر روی کوه های کوردستان ریخته می شود. خودشان معترف هستند  که قیمت هر بمب صدها هزار دلار است. در جریان این زمین لرزه ده ها هزار بمب مدام را از فراز آسمان بر کوردستان پرتاب کردەاند. مالیاتها صرف این جنگها می شود. به رانت خواران می رسد، به طرفداران دولت می رسد. یک بخش نخبه حول قصر، یک بورژوازی حول آن ایجاد شددە است و مالیات مردم هر روز آنها را بیش از پیش ثروتمند می کند. در بسیاری از بانک های جهان میلیاردها پول دارند. جغرافیای ترکیه و کردستان را بە رانت مبدل کردە اند. آنها هر روز به همکاران و نیروهای خود مناقصه ارائه می دهند. ده ها ساختمان در همه جا ساخته شدە است. با بتن و ماسە بدون کیفیت می سازند. در جریان این زمین لرزە ساختمان های زیادی تخریب شد. خبرنگاران نشان می دهند کە ساختمانها بە تلت از گل و خاک تبدیل شدەاند. همه مانند نی ساخته شده اند. یعنی ساختمان های ٢٥، ٣٠ طبقه را از کاه ساختند. ساختمان های ٢٠ طبقه را در ١٠ طبقه احداث کردەاند. آنها از بتن مرغوب برای این کار استفاده نکردەاند. از آهن مرغوب استفاده نکردەاند. همه به خاک تبدیل شدند، ویران شدند. تمام جغرافیا، ترکیه و کردستان رابە جایی برای اجاره تبدیل کردەاند. از مردم مالیات می گیرند، جیبشان را پر می کنند، خزانه شان را پر می کنند، در بانک ها سرمایه گذاری می کنند. همه جا همه مثل اردوغان عمل می کنند برای خودشان قصر می سازند. کاخ های زیادی در داخل و خارج از کشور وجود دارد. برای مردم ساختمان های کاهی درست می کنند. همه آن ساختمان ها به گور مردم، مردم و جامعه تبدیل می شوند. حالا هر ساختمانی مثل قبر شده است. این قتل عام است. داره میکشه نابودی جامعه است.

در ترکیە و کوردستان جامعە در حال نابودی است

آنچه اکنون در ترکیه و کردستان در حال وقوع است، نسل کشی جامعه است. شهرها ویران شدەاند. در هاتای، سمسور، دیلوک، ملطی و مرعش. اسکندرون، مناطق دیگر روستاهایش ویران شدەاند. یک منطقه به کلی ویران شدە است. فرماندار شرنخ می گوید این خسارت ٥ برابر بیش از آن چیزی است که فاش شده است. آن زمان گفتند ٤٠ هزار نفر در جریان آن جان خود را از دست دادەاند. اگر ٥ برابر بیشتر باشد، حدود ٢٠٠ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. حقیقت ٥ برابر نیست، بیش از ٢٠٠ هزار نفر جان خود را از دست دادند. مردم هنوز زیر آوار هستند. اجساد زیر آوار هستند. اجساد را با بیل مکانیکی بیرون می آورند. بدن آنها قطعە قطعە  شده اند، قابل تشخیص نیستند. قتل عام در جامعه انجام شده است. جامعه نابود شد. مردم رها شدند تا همه بمیرند. ما همیشه می گوییم؛ این دولت یک دولت نسل کش است، یک رژیم نسل کشی است. ملاحظە کنید؛ آنها کوردها را برای چندین دهه، ١٠٠ سال مجبور کرده اند. به خصوص در 7 سال گذشته حملات نسل کشی علیه کردها انجام شده است. هم اکنون هم نسل کشی در مقابل جامعه ترکیه، در مقابل چشمان جامعه کوردستان و دنیا در عرض ١٥-١٧ روز انجام شد. یعنی عواقب این کار حتی شدیدتر خواهد بود. اکنون آنچه که تسهیلات ساختمان سازی نامیده می شود همان چیزی است که جغرافیای ترکیه و کردستان را برای غارت و ویرانی دو دستی بە آنها تحویل می دهند. برای رانت داران و دزدان مبنای مشروعی می سازد، به آنها اجازه می دهد. تسهیلات ساختمان سازی یعنی تسهیلات اخاذی، تسهیلات برای رانتخواری.

همه جا، در محدوده رودخانه،دست بە  ساختمان سازی زدەاند. در بسیاری از شهرها محله هایی گتو مانند ساختەاند کە بیش از نیمی از شهر است. یعنی همه اینها با مواد بسیار بی کیفیت ساخته شده اند. در واقع این ساختمانها  را به قبرستان مردم تبدیل کردند. تمام این جغرافیا تبدیل به گورستان شده است. چیز خطرناکی است. این حاکمیت، حاکمیت خطرناکی است.

تهدید مردم از طریق باخچلی و آکار

آنها به هیچ وجه این اقدامات را نقد نمی کنند. از چنین اقداماتی شرمندە نیستند. چرا مردم خود را قربانی می کنند؟ اگر اخلاقی وجود دارد، وجدانی وجود دارد احساس هست، بە اشتباە خود اعتراف می شود. وقتی جنایت می کند، اشتباه می کند، شرمندە می شود، خجالت می کشد و از خود انتقاد می کند. در مورد اینها اینطور نیست. ببینید اردوغان کجا می رود، باخچلی همراە با او است، آکار همراە با اوست. هم باخچلی و هم آکار جامعه ترکیه را تهدید می کنند، مخالفان را تهدید می کنند، نیروهای دموکراسیخواە را تهدید می کنند، کردها را تهدید می کنند. و این بە معنای این است کە  ارتش با ماست. باخچلی با ما است. یعنی نژادپرستانه ترین سازمان با من است و کنترل آن نیز در دست من است. قدرت با من است. می گوید بر اساس آن عمل کنید. می گوید ببین من با اینها هستم، اینها یاران من هستند، این قدرت من است، اینها دوستان من هستند. در زمان زلزله از خانه و کاخ خود بیرون نیامدند. آخرین باری که بیرون رفت با باخچلی بیرون رفت. با باخچلی خودش را نشان می دهد یا با آکار خودش را نشان می دهد. وقتی بیرون می رود چه کارمی کند؟ همه را تهدید کرد.

باخچلی از یک طرف تهدید می کند، از طرف دیگر توهین می کند. چون اخلاق و وجدان و احساس ندارند. چون انسان نیستند. انسانیت با آنها نیست. آنها به هیولا تبدیل شده اند زیرا شر در قلب و ذهن آنها جمع شده است. آنها هیولا هستند. آیا واقعاً یک انسان پلید، یک مرجع با این حقیقت، یک مغز این چنینی می تواند جرم خود را بپذیرد، به جرم خود اعتراف کند و انتقاد کند؟ اگر کمی انسانیت و وجدان و اخلاق داشت همان روز لازم بود کە استعفا می داد. اردوغان نیز. سویلو، همه آنها لازم بود یکی یکی استعفا می دادند. دولت از قدرت کنار می رفت. او استعفا می داد.

اما برای انجام این کار، عزت لازم است. وجدان لازم است، اخلاق لازم است. نه آنها بە دلیل برخورداری از یک ذهنیت فاشیستی دست بە چننین کاری نمی زنند، از یک شخصیت فاشیست نمی توان انتظار وجدان و اخلاق داشت. با فاشیسم اخلاق و وجدان وجود ندارد. انتظار چنین چیزی اشتباه است.

خلق آنها را بە چالش می کشند

بنابراین جنایات آنها دامنە بسیار بزرگی دارد. آنها عامل این فاجعه هستند. خلق اقدام و عملکرد آنها را به شدت زیر سوال خواهند برد. کشتار بزرگی در این جامعه انجام دادند. قتل عام بزرگی به جامعه وارد  آوردند، جامعه را به دردسر انداختند. این دردها و آسیب ها چیزی نیست که جامعه بتواند در مدت کوتاهی بر آن غلبه کند. سالها، دهه ها ادامه خواهد داشت. دردها و آلام سنگینی بر جامعە وارد آمدە است. زخم عمیقی در ذهن اجتماعی ایجاد خواهد کرد. خلق آنها را بە چالش می کشند.

جغرافیایی که زمین لرزە در آن روی دادە است، از نظر تاریخی جغرافیایی کوردها و اعراب علوی است. اکنون بعد از وقوع این زلزله سیاستهای مهاجرتی بسیار جدی ای را در این جغرافیا اجرا خواهند کرد. آنها از قبل شروع کرده اند و به تدریج دموگرافی این منطقە را تغییر خواهند داد. آنها می خواهند در پیادە کردن نسل کشی در اینجا موفق شوند. این منطقە یکی از جاهایی است که برای اولین بار طرح اصلاحات شرق در آن اجرا شد. کشتار مرعش بر همین اساس انجام شد. هدف اصلی کشتار مرعش بیرون راندن کامل کوردهای علوی از غرب فرات بودیا کشتە شوند یا تبعید شوند. هدف این بود که این سرزمین بدون کورد و علوی باقی بماند. کوردهای علوی را از این منطقه حذف کردند و همین سیاست بدرازای چندین سال درمورد اعراب علوی نیز انجام شد. اکنون به روشی حتی عمیق تر و پیچیدەتر این رویکرد انجام می شود. با این زلزله این فرایند با جدیت بیشتری اجرا می شود. رویکردی است کە پیشاپیش قابل مشاهده است. مردم مهاجرت می کنند، مجبور به مهاجرت می شوند. توجه کنید؛ به شهرها، روستاهای علویان، کوردهای علوی و عرب علوی به هیچ وجه کمکی نشد.این مناطق، این روستاها همە با مرگ مواجه شد. آنها با گفتن آنهایی که مرده اند مرده اند و بقیه باید خودشان مهاجرت کنند پردە از سیاستهای خود در این منطقە برداشتند و هم اکنون یک سیاست جدی در این زمینه در حال اجرا است. این سیاست سیاستی است کە ١٠٠ سال است از سوی دولت پیگیری می شود. آنها می خواهند از زلزله به عنوان وسیله ای برای این کار استفاده کنند. این واضح است. بنابراین، بسیار مهم است. خلقمان ما از این موضوع آگاهند.