در کنش‌های ‌«به آزادی رای دهید» انزوای امرالی محکوم شد

در کنش‌های ‌«به آزادی رای دهید» در شهرهای وان و ایلح،‌ انزوای امرالی و اسیر گرفتن زندانیان بیمار محکوم شد.

به آزادی رای دهید

به پیشاهنگی نهاد TUHAY-DER  در شهر وان و خانواده‌های زندانیان، علیه انزوای تحمیلی بر رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و نقض حقوق زندانیان، در کوچه هنر شهر وان بیانیه‌ای داده شد. در این بیانیه پلانکارتی با عنوان ‌«آزادی برای زندانیان بیمار» برافراشته شد. نهاد MEBYA-DER، د‌ب‌پ، مادران صلح، نماینده پارلمان از حزب دم پارتی پروین بولدان، سازمان‌های دم پارتی مرکز شهر و مناطق پیرامون، ت‌ژآ و مجلس جوانان دم پارتی نیز در این بیانیه مشارکت کردند.

ریاست مشترک نهاد TUHAY-DER، چَتین اویار متن بیانیه را قرائت کرد، او به نقض حقوق زندانیان بیمار، معلول و زنان اشاره داشت و بیان کرد که از رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و حامیلی ییلدریم، ویسی آکتاش و عمر خیری کونار که در زندان نوع F با امنیت شدید امرالی زندانی می‌باشند، قریب به ۴۴ ماه است که هیچ آگاهی گرفته نمی‌شود. چتین اویار در ادامه چنین گفت‌: ‌«از روز ۲۵ مارس ۲۰۲۱ تا کنون بیش از ۶۰۰ مراجعه با ارائه درخواست ملاقات خانواده و وکلا به دادستانی جمهوری در بورسا و مدیریت زندان امرالی انجام شده است. اما تمام این مراجعات بی‌پاسخ ماندند و یا با ‌«مجازات انضباطی» بدون بهانه یا اتهامی مشخص رد شده است. مسئولیت ادامه دادن به این نظام تحمیل انزوا و شکنجه، بسیاری از نهادها و سازمان‌های ملی و بین‌المللی و به ویژه وزارت دادگستری است. در مقابل این سیاست‌های غیرحقوقی و انزوای تحمیلی که در زندان‌های ترکیه انجام می‌شود، ما سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، شورای اروپا، کمیته منع شکنجه اروپا ‌(سی‌پی‌تی)،‌ تمام دفاتر حقوقی، سازمان‌های حقوق بشر و افکار عمومی دمکراتیک را فرامی‌خوانیم که به وظایف خود عمل کنند.‌»

در پایان این مراسم، چتین اویار برای مشارکت در تجمع روز ۱۳ اکتبر که در شهر آمد برگزار خواهد شد، فراخوان داد و خواستار شرکت تمام خلق در این تجمع شد.

این بیانیه با سردادن شعار ‌«زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» به پایان رسید.

ایلح

در شهر ایلح به پیشاهنگی خانواده‌های زندانیان، سازمان‌های مدنی و احزاب سیاسی در مقابل بنای یادبود حقوق‌ بشر واقع در جاده گلستان، کنش ‌«به آزادی رای بدهید» برگزار شد. ‌خانواده‌های زندانیان، مدیران جمعیت‌ حمایت از زندانیان ‌(TUAY-DER)، د‌ب‌پ، دم پارتی، مادران صلح، کنشگران جنبش زنان آزاد ‌(ت‌ژآ) و افراد بسیار دیگری در این کنش مشارکت کردند.

ریاست مشترک د‌ب‌پ در ایلح،‌ رسول چتین در این کنش سخنرانی کرد و بیان داشت که اعمال سیاست‌های سلطه‌گرانه علیه زندانیان عملکردی برضد شرافت و حقوق بشر است و این اعمال روز به روز در حال افزایش است.

این کنش با سردادن شعارهای ‌«زنده‌باد مقاومت زندان‌ها» به پایان رسید.