در شهر نسیبین: یاد شهید رهشان دمیرل گرامی داشته شده و آتش نوروز برافروخته شد

برگزاری جشن‌های نوروزی امروز از ماردین در شهر نسیبین آغاز شد. توده خلق یاد شهدای نوروز را گرامی داشت و پس از آن به کوچه کشلای گذار کردند و آتش نوروز را برافروختند.

جمعیت پشتیبانی از خانواده‌های گمگشتگان (مبدیادیر)، مادران صلح و حزب برابری و دمکراسی خلق ها (دم پارتی)، یاد ۲۱ نفری را که در نوروز سال ۱۹۹۲ در نسیبین به قتل رسیدند و رهشان دمیرل که در سال ۱۹۹۲ در منطقه کادیفه کاله واقع در ازمیر خود را به آتش کشانید را گرامی داشتند. نماینده ماردین دم پارتی کامران تانهان و کاندیدهای شهرداری‌های و بسیاری افراد دیگر نیز در این مراسم یادبود حضور داشتند. در ابتدا یاد رهشان دمیرل در کنار مزارش گرامی داشته شد و در این یادبود شعار «شهدا نمی‌میرند» سرداده شد.

این یادبود٬ با یک دقیقه سکوت برای ادای احترام به کسانی که در راه مبارزه آزادی و دمکراسی جان خود را فدا نموده‌اند آغاز شد. سپس مادر صلح پریهان آلتوگ سخنرانی کرد،  آلتوگ بیان داشت که تاکنون هزینه‌های بسیار زیادی داده شده و گفت که نوروز امسال به یمن این هزینه‌هاست. آلتوگ سخنانش را چنین ادامه داد: «زمانیکه نوروز فرا می‌رسید، آتش برافروخته می‌شد و با مشارکت هزاران نفری جشن گرفته می‌شد. دختر و پسران ما رشد کردند، اکنون آنان نوروز کوردها و همگان را جشن می‌گیرند. برای خلق ما آرزوی پیروزی را دارم. من نوروز را به رهبری و زندانی‌هایمان تبریک می‌گویم.»

پس از این٬ شرکت کنندگان به پل احمد کایا (پل شهدا) که در نوروز ۱۹۹۲، ۲۱ نفر در آنجا به قتل رسیده بودند رفتند. نماینده مبدیادیر نسیبین، شیخ موس عگید در این یاد بود سخنرانی کرد و گفت که نوروز برای خلق کورد قیام است. همچنین یاد کسانی که جان خود را از دست دادند را گرامی داشت.

سپس شرکت کنندگان، میخک‌های همراه خود را در رودبار منطقه به نام چاگ چاگ رها ساختند. شرکت کنندگان با برافروختن آتش نوروز این مراسم را به پایان رساندند.