فشار بر زندانیان سیاسی کورد در زندان ارومیه شدیدتر شده است

علیه فشار مسئولین زندان ارومیه، یک زندانی سیاسی کورد اقدام‌ به خودکشی نمود و یک زندانی سیاسی دیگر نیز مدت یک هفته است که در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

براساس گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان روز سه‌شنبه عبدالعزیز گل‌محمدی زندانی سیاسی کورد، در اعتراض به مخالفت مسئولین زندان مرکزی ارومیه با درخواست مرخصی‌اش با خوردن دارو اقدام به خودکشی کرد.

این زندانی سیاسی به دلیل مشکلات خانوادگی و بیماری دیابت خواستار موافقت با درخواست مرخصی خود شده بود اما پیمان خانزاده، رئیس زندان، با این درخواست مخالفت کرده است. عبدالعزیز گل‌محمدی پس از جدال لفظی تلفنی با رئیس زندان با خوردن قرص درصدد اقدام به خودکشی بود که با تلاش هم‌بندهایش موفق به این کار نشد، اما به دلیل بلعیدن تعداد زیادی قرص به بهداری زندان منتقل شد.

عبدالعزیز گل‌محمدی، شهروند ۵۳ ساله که در تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۹۸ در حالی که چند ماه بود به دلیل یک پرونده غیرسیاسی در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد، از این زندان به بازداشتگاه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در پادگان المهدی منتقل شد و‌ به اتهام «عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کورد» به ۱۰ سال زندان متهم شد.

پیشتر نیز در تاریخ ۷ اسفند ١٤٠٢ شاهین گله‌دار زندانی سیاسی کورد اهل روستای «حکی» ارومیه، به دلیل محرومیت از اعزام به مرخصی و دسترسی به خدمات پزشکی و نیز فشار بازجویان امنیتی در بند زندانیان سیاسی و عقیدتی این زندان، خود را حلق‌آویز کرد و جان باخت.

این زندانی تاکنون چندین بار به دلیل فشار مسئولین زندان و مراکز امنیتی اعتصاب غذا کرده است.

همچنین در زندان ارومیه، کیوان ‌رشوزاده زندانی سیاسی کورد بیش از یک هفته است که اعتصاب غذا کرده و تاکنون نیز در سلول انفرادی است با وجود مجروح شدن زیر شکنجه‌ی نگهبانان زندان، مورد مداوا قرار نمی‌گیرد.

در روزهای گذشته چندین بار خانواده‌ی این زندانی سیاسی سعی کرده بودند به طور حضوری یا تماس تلفونی با وی ارتباط برقرار نمایند، اما مسئولین زندان ارومیه اجازه نداده بودند.

کیوان رشوزاده به همراه عبدالعزیز گل‌محمدی و امید سعیدی و کامران قاسمی و نایب (مسعود) حاجی‌زاده به اتهام «عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کورد» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

مدت چند سالی است که فشارها بر زندانیان سیاسی در زندان ارومیه شدیدتر شده است و چندین زندانی اعتصاب غذا کرده‌اند. بیش از ۸۰۰ زندانی در زندان مرکزی ارومیه با انتشار نامه‌ای مشترک خواستار عزل پیمان خان‌زاده، رئیس این زندان شده بودند. در روز ۹ اسفند ۱۴۰۲ نیروهای گارد زندان به دستور پیمان خانزاده به بند زندانیان سیاسی و عقیدتی این زندان یورش برده و ضمن تخریب وسایل زندانیان، تعدادی از آن‌ها را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند. همزمان با یورش نیروهای گارد زندان، یک زندانی کورد به نام حسن ‌عمرپور اقدام به خودسوزی کرد و از ناحیه پا دچار سوختگی شد. یک زندانی هم‌پرونده وی به نام اشکان عثمان‌نژاد نیز در حین تلاش برای کمک به وی و مهار آتش، دچار سوختگی شده بود.