گفتگو با زیلان وژین در مورد نگرانی از وضعیت رهبر آپو، آفرینندە فلسفه ژن، ژیان، آزادی

زیلان وژین ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان در گفتگویی با آرین تی‌وی در مورد نگرانی‌های رو بفزایندە از وضعیت سلامتی رهبر آپو صحبت کرد.

زیلان وژین ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان در گفتگویی با آرین تی‌وی در مورد نگرانی‌های رو بفزایندە از وضعیت سلامتی رهبر آپو  و فلسفەی وی تحت عنوان "ژن، ژیان، آزادی کە شهرت جهانی پیدا کرده است، گفتگو کرد. او ضمن درخواست از سی‌پی‌تی برای عدم پنهان‌کاری در مورد واقعیات امرالی، از مردم روژهلات کوردستان نیز خواست اعتراض بیشتری را نسبت به این وضع نشان دهند.

زیلان وژین جهانی شدن مبارزات تحت شعار واحد "ژن ژیان آزادی" را دستاورد چهل سال مبارزات زنان کردستان و پنجاه سال تلاش و مبارزات رهبر آپو دانست که اکنون به عالی‌ترین سطح خود رسیده است. او گفت: آنچه اکنون بیش از همه جلب نظر می‌کند وضعیت رهبر آپوست که آوازەی انقلاب زنان با فکر و فلسفەی وی به عنوان یک آڵترناتیو دمکراتیک در جهان پیچیده است.

ریاست مشترک پژاک در ادامە افزود دولت- ملت‌ها و سیستم سرمایه‌داری جهانی که تلاش می‌کنند جوامع تحت ستم و اشغال را کنترل کنند، این فکر و فلسفه را تهدیدی برای خود دانستند و آنرا هضم نکردند. برای این بود که با یک توطئه‌چینی بین‌المللی ٢٤ سال است که رهبر آپو در انزوای سنگین و حصر مطلق و شکنجه و جنگ روانی ویژه بسر می‌برد. زندگی رهبریمان ٢٤ ساعته زیر نظارت است. همه تحرکات وی زیر نظر قرار دارند. به این شکل خواستند جلوی فکر و فلسفەی رهبری را بگیرند. نخواستند که اندیشه و آلترناتیو رهبری در برابر سیستم کنونی مطرح شود. ولی رهبر آپو در این ٢٤ سال به هر شکلی فلسفه خود را به بیرون از زندان رساند و حمایت جدی خلق کورد بویژه زنان و جوانان را به دست آورد که انعکاس جهانی داشت. رهبر آپو همه مرزهایی که جلوی وی گذاشته بودند را با فلسفەاش، پوچ کرد و از میان برداشت. البته موضعگیری و مبارزه خلق کورد و گریلاهای آزادی آن که بهای سنگینی در طول مبارزات پرداختند نیز موثر بودند.

زیلان وژین  به مخاطرات موجود در رابطه با وضعیت سلامتی رهبر آپو اشاره کرد و گفت دشمن می‌داند که حساس‌ترین موضوعی که می‌تواند با آن کردها را رنجیده کند، اقدام علیه رهبر آپو است. رهبر آپو برای ما خط قرمز است. بنابراین دشمن می‌خواهد با احساسات خلق کورد بازی کند و جنگ روانی علیه آنها را هدایت کند. می‌خواهد اراده کردها را بشکند، مأیوس کند و سیاستش را به این شکل تحمیل نماید. می‌خواهد هدفی که در زمینه اشغالگری و نسل‌کشی سیاسی و فرهنگی برای خود تعیین کرده را اینگونه عملی سازد.

او به افزایش ابهامات در پی پنهان‌کاری کمیته منع شکنجه اروپا در پی بازدید از امرالی پرداخت و گفت: "خلق کورد و جنبش آزادی هیچ خبری از وضعیت سلامتی رهبر آپو ندارد. هیچیک از وکلای رهبری و خانواده وی امکان هیچ ملاقاتی پیدا نمی‌كنند. هیچ تماسی از رهبر آپو با دنیای بیرون وجود ندارد. این وضع بر دامنه نگرانی‌ها از وضعیت رهبر آپو افزوده است. اعتراضات خیابانی کردها به این موضوع نگرانی و خشم آنان را نشان می‌دهد. خلق کورد آزادی خویش را در آزادی رهبر آپو می‌داند.

زیلان وژین با بیان آنکه سی‌پی‌تی نمی‌تواند همچنان سکوت کند گفت آنها می‌خواهند به این شکل نبض خلق کورد را بگیرند و واکنش کردها را بسنجند. او حملەی به رهبر آپو را حملەی به آزادیخواهان و خلق کورد دانست و گفت نوع برخورد سی‌پی‌تی با این موضوع بازی با عواطف خلق کورد است. سی‌پی‌تی یک سازمان وابسته به کشورهای اروپایی‌ست. رهبر آپو ولی در دفاعایت خود نوشته که قوانین ویژه‌ای علیه وی اعمال شده‌ که نه در ترکیه بلکه خارج از ترکیه تنظیم شده‌اند.

زیلان وژین برای نمونه به قانونی به نام حق امید مصوب دیوان عالی عدالت اروپا اشاره کرد که طبق آن زندانیان محکوم به حبس ابد می‌توانند پس از مدت‌های طولانی آزاد شوند. رهبر آپو پس از ٢٤ سال اما از این حق مستثنی شده است. سی‌پی‌تی و دادگاه حقوق بشر اروپا در این قبال مسئولند. دولت اردوغان- باغچلی فقط مجری فرامین‌ در امرالی‌اند.

ریاست مشترک پژاک در خاتمە خواستار افزایش اعتراضات به انزوای تحمیلی و تشدید شدە بر رهبر آپو در روژهلات کردستان شد و به تجمع خبری اخیر جوانان ماکو اشاره کرد که حائز اهمیت است. وی اظهار داشت لازم است چنین فعالیتهایی در نقاط دیگر روژهلات نیز تکرار شود زیرا آزادی رهبر آپو معادل آزادی ما خواهد بود.