گزارشگر پارلمان اروپا: واضح است که روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نمی‌تواند ادامه یابد

ناچو سانچز آمور، گزارشگر پارلمان اروپا در مورد ترکیه، اظهار داشت که واضح است که روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا پس از انتخابات ۲۸ می نمی‌تواند ادامه یابد.

سانچز با دیگو کوپولو از ریکاپ ترکیه صحبت کرد. آمور با بیان اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بلافاصله پس از انتخابش به LGBT (دگرباشان جنسی) حمله کرد و اظهارات توهین‌آمیزی دیگر درباره آزادسازی روادید برای اتحادیه اروپا کرد، گفت: اجازه دهید صادقانه بگویم، اگر آزادسازی ویزا وجود ندارد، به این دلیل است که دولت ترکیه از معیاری که متعهد به رعایت آن است پیروی نمی‌کند.

آمور با اشاره به قانون مبارزه با تروریسم در رابطه با روند عضویت در اتحادیه اروپا از جملات زیر استفاده کرد: تا زمانی که نخبگان حاکم در ترکیه اراده سیاسی برای دموکراتیک‌تر شدن را نداشته باشند و اراده‌شان تنها تشکیل یک مدل حکومتی اقتدارگراتر باشد، هیچ راهی برای اعمال استانداردهای دموکراتیک وجود ندارد.

آمور با اشاره به اینکه اساسی‌ترین قاعده فرآیند عضویت «نشان دادن اراده سیاسی برای دموکراسی بودن» است، گفت: باید بپذیریم که فرآیند عضویت از هیچ موسسه و نهادی دموکراتیک و فردی منتقد حمایت نمی‌کند.

آمور افزود: فکر نمی‌کنم روند عضویت ادامه یابد، زیرا هیچ عاملی نمی‌بینم که بتواند اردوغان را به تغییر سیاست‌های داخلی خود سوق دهد. به نظر می‌رسد که رای‌دهندگان ترکیه سیاست‌های اردوغان را تایید کرده‌اند.

به گفته آمور، اتحادیه اروپا «باید روابط خود با ترکیه را در قالب جدیدی قرار دهد.»

آمور همچنین با بیان اینکه «ما نمی‌توانیم این روند بدبینانه را که هدف آن عضویت کامل است، اما هرگز به آن نتیجه نمی‌رسد ادامه دهیم»، نظر خود را در مورد عدم اجرای تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد عثمان کاوالا و صلاح‌الدین دمیرتاش ابراز کرد.

آمور با یادآوری اینکه ترکیه یکی از اعضای شورای اروپا است، گفت: این موضوع ربطی به سیاست ندارد، با جدیت مرتبط است. آمور افزود: این امر در مورد قابل اعتماد بودن به عنوان یک کشور است و ترکیه در حال حاضر در بسیاری از زمینه‌ها غیرقابل اعتماد و غیرقابل پیش‌بینی است و بنابراین وجهه بین‌المللی آن به شدت آسیب دیده است.