تصویر

خانه‌ای برای جمع‌آوری وسایل قربانیان انفال: خانه مریم

خانه مریم در شهرک رزگاری برای جمع‌آوری وسایل قربانیان انفال افتتاح شده است.

خانه مریم در شهرک رزگاری نزدیک به کَلار قرار دارد که دو سال است برای جمع‌آوری اقلام و وسایل قربانیان انفال افتتاح شده است. هماهنگ‌کننده پروژه سازمان امداد آلمان، زیاد فایق هدف آنها از افتتاح این خانه را حفاظت از اموال قربانیان انفال عنوان کرد و گفت: «زیرا این مکان محل حزب بعث خون‌خوار عراق بوده است. مردم در این خانه دستگیر و شکنجه شدند. همچنین برای اینکه داستان قربانیان انفال از بین نرود، این خانه را افتتاح کردیم.»

زیاد فایق از اهمیت دادن به موضوع انفال از زمان تأسیس سازمان امداد آلمان تا کنون خبر داد و ادامه داد: «گفتیم که حکایت‌های تجربه‌شده در جریان انفال وجود دارند و کسانی که از انفال جان سالم به در برده‌اند، هر کدام داستان خاصی دارند، ما باید داستان‌ها را حفظ کنیم و آنها را به عنوان یک آرشیو برای نسل‌های آینده نگهداری کنیم.»

زیاد فایق همچنین گفت: «این خانه قدیمی‌ترین خانه در شهرک رزگاری است، قبلا مقر حزب بعث بوده است، مردم در اینجا دستگیر و شکنجه می‌شدند، ما گفتیم که باید از این خانه محافظت کنیم و داستان قربانیان انفال را در آن بایگانی کنیم. وقتی ما شروع کردیم، بسیاری از خانواده‌های انفال‌شدگان وسایل‌ بازمانده از دوران انفال را به منظور محفوظ ماندن به اینجا آوردند. در اینجا پروژه‌های ویژه‌ای برای دریافت داستان‌های انفال داریم.»

زیاد فایق در پایان سخنان خود به هدف از نامگذاری این مکان بعنوان خانه مریم پرداخت و گفت: «نزد ما مریم بعنوان نماد فداکاری و قهرمانی شناخته می‌شود، زیرا مریم قبل از انفال با پسر عمویش ازدواج کرد اما در انفال به شهادت رسید و پس از آن مریم تصمیم می‌گیرد که به هیچ وجه ازدواج نکند. سال‌ها بعد مریم بیمار شد و متاسفانه به خاطر همان درد درگذشت. به نشانه وفاداری نام آن را خانه مریم گذاشتیم.»