خودمدیریتی شنگال یاد و خاطره فرمانده زردشت شنگالی را گرامی‌داشت

اداره خودمدیریتی شنگال با انتشار بیانیه‌ای کتبی، یاد فرمانده‌ شهید، زردشت شنگالی را گرامی داشته و اعلام کرد، محقق نمودن رؤیا و خواست شهدا، بنیاد نهادن شنگالی مستقل و آزاد است و بدون‌شک این کار را خواهیم کرد.

اداره خودمدیریتی شنگال با انتشار بیانیه‌ای کتبی یاد فرمانده‌ی شهید زردشت شنگالی را گرامی‌داشت.

در این بیانیه آمده‌است:

"ما وارد دومین سال شهادت پیشاهنگ خلقمان فرمانده زردشت شنگالی می‌شویم. فرمانده زردشت با توانایی، دانایی و اعتقاد ایزدی خود برای سازماندهی جامعه‌ی ایزدی و جوانانش از ابتدای فرمان ۳ آگوست ۲۰۱۴ پیشاهنگی خلق ما را به‌عهده گرفت. او برای انتقام دختران و زنان ایزدی که توسط تبهکاران داعش به اسارت گرفته شده بودند، در چندین عرصه و میدان به مبارزه پرداخت که یکی از این میدان‌ها مقاومت و مبارزه در پایتخت داعش رقا بود. شهید زردشت فرزند فرمان‌ها بود. او رفیق دلشیر، عگید و برخودانها بود. نه‌ فقط در عرصه نظامی بلکه در میان همه ایزدی‌ها و گروه‌های شنگال بدون وقفه به کار و فعالیت پرداخته و به یکی از رهروان مام زکی شنگالی تبدیل‌شده بود. با نیرو، خواست و شجاعت و توانایی خود دشمن را وحشت‌زده کرده بود. برای آنکه خلقش دارای اراده باشد و بتواند از هر لحاظ خود را اداره کند، بسیار تلاش می‌کرد و رنج بسیاری را متحمل می‌شد. در راستای شنگالی مستقل و آزاد از هیچ‌چیز دریغ نمی‌کرد. یکی از آن کسانی بود که پیشاهنگی شنگال را برای سازماندهی جوانان برعهده داشت تا جوانان ایزدی براساس تفکر و اندیشه رهبر آپو خود را سازماندهی کرده و در میان جامعه خود دارای مسئولیت باشند.

دشمن و همکاران داعش، زردشت را در مقابل نقشه‌ها و توطئه‌های خود علیه شنگال و ایزدی‌ها تهدیدی جدی می‌دیدند. به‌همین دلیل وی را هدف قرار دادند. در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ فرمانده‌ی ایزدخان زردشت شنگالی، برادرش جیلو، پیر حمید و ایزدی‌ها هدف دولت ترکیه قرار گرفته‌اند. جیلو با روح جوانی خود و در اوج جوانی به وظیفه و مسئولیت خود عمل کرد و اراده‌ی جوانان ایزدی و کینه‌ی آن‌ها در مقابل دشمن را نشان داد. پیر حمید پیر ایزدی‌ها و همچنین ایزدین شنگالی نیز از ابتدای فرمان در هرجایی که از وی درخواست کمک می‌شد، او در آن‌جا حاضر بود. آنهابرای خلق ایزدی، پیشروی ارتشی دائمی بودند. پس‌از پایان داعش نیز در منطقه و در امور نظامی حضور داشتند و برای آموزش جوانان ایزدی بسیار تلاش می‌نمودند.

متأسفانه تحت حاکمیت عراق این فرزندان ایزدی هدف قرار گرفتند و مانند همیشه عراق در مقابل این حمله سکوت کرد. می‌دانیم که زردشت شنگالی یکی از فرماندهان حشد شعبی بود، اما علی‌رغم این‌ها عراق در مقابل این حمله سکوت کرد. در این‌جا مشخص می‌شود که این حمله بدون اطلاع عراق انجام‌ نشده است. عراق نه‌تنها سکوت کرد بلکه تا این لحظه نیز به وظیفه خود عمل نکرده و در مقابل جنایات دولت ترکیه سکوت کرده و احساسات جامعه را خدشه‌دار می‌کند. ما در اداره خودمدیریتی شنگال برای خلقمان و افکار عمومی اعلام می‌کنیم که برای گرامیداشت رفیق زردشت و رفقایش تصمیم گرفته بودیم که در این روز در وسط شنگال با انجام مراسمی یاد شهدا را گرامی بداریم و در شنگال از تندیس شهید زردشت رونمایی کنیم. اما از ابتدا تاکنون عراق در مقابل نصب تندیس این شهید مخالفت کرده‌است. حتی حکومت کاظمی اجازه نمی‌داد این تندیس در شنگال نصب شود. ما به‌شدت این موضع‌گیری دولت عراق را محکوم کرده و اعلام می‌کنیم که این‌گونه برخوردها به خلقمان و بازگشت خلق و آبادی شنگال خدمت نمی‌کند. بلکه حکومت کاظمی با تنش‌هایی که در شنگال ایجاد می‌کند کاری می‌کند که امنیتی که در حال حاضر وجود دارد از بین برود. ما به‌عنوان خودمدیریتی شنگال در مقابل تنش‌هایی که حکومت کاظمی ایجاد می‌کند، تلاش کرده‌ایم مانع از اتفاقات بزرگی شویم و همیشه تلاش کرده‌ایم تا از امنیت شنگال دفاع کنیم.

در پایان ما از حکومت کاظمی درخواست می‌کنیم تا با این برخوردها و عملکردهای خود دیگر احساسات جامعه شنگال را خدشه‌دار نکند و به شهدای خلق ما احترام بگذارد. ما این موضع‌گیری حکومت عراق در مقابل نصب تندیس شهید زردشت را بی‌احترامی به خون شهدا می‌دانیم و این مسئله توسط ما قابل پذیرش نیست. یک‌بار دیگر ما به همه خلقمان تسلیت می‌گوییم. درست است که زردشت، سعید، مروان و ده‌ها رفیق دیگر جان خود را فدا کرده و شهید شدند. اما در حال هزار حاضر هزاران دختر و پسر ما بر خط آن‌ها به راهشان و مبارزاتشان ادامه می‌دهند. محقق نمودن رویا و خواست شهدا، بنیاد نهادن شنگالی مستقل و آزاد است و بدون شک ما این کار را خواهیم کرد."