کمیته دیپلماسی پژاک برگزاری مراسم یادبود سلیمانی در جنوب کوردستان را محکوم کرد

کمیته‌ی دیپلماسی حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) با صدور بیانیه‌ای برگزرای مراسم یادبود قاسم سلیمانی در جنوب کوردستان رامحکوم کرد و بیان کرد: برگزاری این مراسم در شهرهای سلیمانی و هولیر توهین به موجودیت خلق کورد و خلق‌های تحت ستم ایران است.

کمیته‌ی دیپلماسی پژاک در مورد برگزاری مراسمات یادبود قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که 3 ژانویه 2020 در نتیجه‌ی حمله‌ی پهپادی آمریکا در فرودگاه بغداد کشته شد در جنوب کوردستان بیانیه‌ای صادر کرد. کمیته در بیانیه‌اش ضمن محکوم ساختن این اقدام گفت: چنین اقداماتی برضد اتحاد ملی چهاربخش کوردستان و ایجاد شکاف در صف همبستگی و مبارزه‌گری هر چهاربخش است.

بیانیه کمیته دیپلماسی پژاک به شرح زیر است:

«به افکار عمومی و خلق کورد آزادیخواه!

با نهایت تأسف در روزهای اخیر شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت یاد قاسم سلیمانی در جنوب کوردستان گشتیم، کسی که عامل کشتار و آسمیلاسیون و اشغال بخش مهمی از جنوب کوردستان است. برگزاری این مراسم در شهرهای سلیمانی و هولیر توهین به موجودیت خلق کورد و خلق‌های تحت ستم ایران است. درحالی که در روزهای جاری انقلاب «ژن، ژیان، آزادی» در شرق کوردستان و ایران جریان دارد و رژیم فاشیست و اشغالگر ایران به کشتار در خیابان و شکنجه و اعدام در زندان‌ها دست می‌زند، برگزاری چنین مراسم‌هایی علنا ضدیت با انقلاب خلقمان و مصداق بارز حمایت از رژیم ایران و خنجرزدن از پشت به خیزش‌گران خیابان است.

بی‌شک هر کورد آزادیخواه و دمکراسی‌طلب می‌داند که عدم موضع‌گیری بر ضد چنین اقدامات و مراسم‌هایی در اقلیم جنوب کوردستان وجهه اخلاقی-سیاسی نداشته و اهانت به جامعه و خلقمان است. دشمنان آزادی و دمکراسی و عاملان قتل‌عام خلق کورد به آسانی از زاخو تا کرکوک جولان می‌زنند، در شهرهای هولیر و سلیمانی مراسم‌های مختلف برگزار می‌کنند و به هر نحو ممکن از اشغال نظامی گرفته تا نابودی موجودیت ذهنیتی خلق کورد، دست به اقدامات ضدخلق کورد می‌زنند. هم‌اکنون در جنوب کوردستان آزادی‌خواهان به بند کشیده شده و روزنامه‌نگاران در زندان‌ها بسر می‌برند، وضعیت مدیریتی دچار تشنج‌هایی است و رژیم ترکیه بخش مهمی از خاک کوردستان را اشغال کرده و رژیم ایران نیز هرگاه بخواهد، به حملات آشکار دست می‌زند، آزادی‌خواهان سایر بخش‌های کوردستان در خیابان ترور می‌شوند و مورد حمله‌ی هوایی قرار می‌گیرند، از طرفی دیگر نیز هم‌سنخ‌های قاسم سلیمانی در شرق کوردستان و ایران از کشتار آزادیخواهان ستمدیده ابایی ندارند. در چنین اوضاعی برگزاری مراسم به مناسبت یادبود چنان شخصی معنای «عشق به جلاد خویش» داشته و موجب تضعیف روحیه میهن‌دوستی خلق کورد و کشتن جامعه آزادیخواه می‌شود. این اقدامات بی‌محابا بدون توجه به وضعیت خلقمان که در حال خیزشی عظیم ضد نظام قاسم سلیمانی هستند، جای شرمساری است. اهتمام به چنین مناسبت‌های ضدخلقی به معنای مانع‌سازی در مسیر و روند آزادی برحق خلق کورد و ضربه‌زدن به آن است. همچنین عدم رجوع به آرای خلقمان در جنوب کوردستان دور از اصول آزادیخواهی و معیارهای دمکراسی‌طلبی می‌باشد.

کمیته دیپلماسی حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک) محکوم‌کردن برگزاری مراسم‌ برای قتل‌عام‌گران در سلیمانی و هولیر را امری اخلاقی – سیاسی و وظیفه‌ای ملی دمکراتیک در قبال خلقمان می‌داند. چنین اقداماتی برضد اتحاد ملی چهاربخش کوردستان و ایجاد شکاف در صف همبستگی و مبارزه‌گری هر چهاربخش است. در عین حال این امر ناشی از ضعف موضع‌گیری خلق‌مان در برابر سیاست‌های حکومت اقلیم کوردستان است که باید تحت فشار خلق ناچار از رعایت حساسیت‌های خلق کورد باشد. لذا از همه آزادیخواهان، احزاب و سازمان‌ها دعوت بعمل می‌آوریم که در قبال اینگونه اهانت‌ها به صاحت آزادی خلقمان و انقلاب «ژن، ژیان، آزادی»، سکوت نکنند. موضع‌گیری در مقابل چنین مناسبت‌های نابودگرانه‌ مبتنی بر تضعیف جامعه آزادیخواه کوردی در حکم ضدیت با لوزان‌های متعدد دشمنان خلق است. بر هر فرد بیدار، آگاه و آزادیخواه کورد است که در این خصوص، وظایف اخلاقی، سیاسی و ملی‌دمکراتیک خویش را بجای آورده و اعلام موضع نماید، باشد که برگزاری مراسم برای کسی که هم‌اکنون مجسمه‌هایش در ایران به آتش کشیده می‌شود، برای نظامش ناممکن شود و جای پای‌شان در کوردستان هرچه کمرنگ‌تر گردد.»