لزوم محاکمه دولت ترک به دلیل دست زدن به جنایات جنگی

هیوی سعید ریاست مشترک مجلس خانواده‌های شهدای قامشلو اعلام کرد که دولت اشغالگر ترک از طریق استفاده از  سلاح‌های شیمیایی در مناطق گریلایی مرتکب جنایت علیه بشریت شده و کسانی که در مقابل این اقدامات سکوت می‌کنند، همدستان و شرکای دولت ترک به شمار می‌روند.

ارتش اشغالگر ترک در کوه‌های کوردستان ضربات سنگینی را از نیروهای گریلا دریافت کرده و به همین دلیل تلاش می‌کند تا از طریق استفاده از سلاح‌های شیمیایی مقاومت نیروهای گریلا را در هم بشکند. نیروهای مدافع خلق در در اطلاعیه خود در ۲۷ اگوست اعلام کرده بود که ارتش اشغالگر ترک که نمی‌تواند در مقابل نیروهای مدافع خلق و نیروهای یژاستار به پیشروی دست بزند، به منظور در هم شکستن مقاومت از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند.

بعد از آغاز حملات اشغالگرانه در ۲۳ آوریل، نیروهای مدافع خلق به کرات با انتشار بیانیه‌هایی افکار عمومی را متوجه این تهدیدات نموده و خواستار حساسیت نسبت به جرایم ضد بشری دولت ترک شده است. اما با تمام هشدارهای داده شده در مقابل جرایم دولت ترک، سکوت مجامع جهانی غیر از خلق کورد و دوستان آن، تداوم یافته است. 

هیوی سعید ریاست مشترک مجلس مجلس خانواده‌های شهدای قامشلو و خالصه مصور از اعضای اتحادیه روشنفکران منطقه جزیر خواهان محاکمه دولت ترک از سوی دادگاه‌های بین‌المللی شدند.

استفاده دولت ترک از سلاح‌های ممنوعه

هیوی سعید ریاست مشترک مجلس مجلس خانواده‌های شهدای قامشلو اعلام نمود که سلاح‌های شیمیایی که دولت ترک علیه نیروهای گریلا مورد استفاده قرار می‌دهد، به وسیله پیمانهای بین‌المللی جزو سلاح‌های ممنوعه قرار گرفته و به همین دلیل استفاده از آن ممنوع بوده و به معنای ارتکاب جرم است. در تمام کشورها استفاده از این سلاح‌ها بر اساس پیمانهای رسمی ممنوع است. مهم نیست این سلاح‌ها به چه منظوری و علیه چه کسی بکار گرفته می‌شود، بلکه استفاده از آن جنایت علیه بشریت به شمار می‌رود و اکنون دولت ترک این جنایت را ادامه می‌دهد.

هیوی سعید در بخش دیگری از سخنان خود افزود که کسانی که در مقابل این اقدامات ضد بشری دولت ترک واکنشی نشان نمی‌دهند، همکار و همدستان دولت ترک بوده و در این باره افزود: بسیاری از کشورهای جهان ادعا می‌کنند که حافظ حقوق بشر هستند. اما در مقابل حملات و جنایات دولت فاشیست ترک سکوت کرده‌اند. تا کنون دولت ترک چند بار در جنوب کوردستان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و حتی یک بار بیانیه‌ای علیه آن منتشر نشده است. دولت اشغالگر ترک می‌خواهد که با سلاح‌های شیمیایی فرزندان ما را از میان بردارد و نیروهای بین‌المللی نیز در مقابل آن سکوت می‌کنند، به همین دلیل این کشورها شرکای جنایات دولت ترک، علیه خلق کورد هستند.

لزوم تحقیق هیاتهای مستقل در مناطقی که مورد حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند

هیوی سعید با اشاره به فراخوان‌های مراد کاراییلان، فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق و جمیل باییک به عنوان ریاست مشترک شورای رهبری ک.ج.ک مبنی بر ایجاد هیاتهای مستقل تحقیق، خاطرنشان ساخت که باید هیاتهای مستقل به مناطقی که در آنها از سلاح شیمیایی استفاده شده است رفته و نتایج تحقیقات خود را در این باره با افکار عمومی در میان بگذارند.

هیوی سعید در ادامه افزود: لازم است که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی و متخصصان این حوزه سریعا در این باره وارد عمل شده و تحقیقات لازم را در این باره انجام دهند. در این باره لازم است فراخوان‌های جمیل باییک و مراد کاراییلان در نظر گرفته شوند. گریلا تمام مسئولیتهای خود را انجام می‌دهد، اما در مقابل، لازم است که سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی هم در این باره مسئولیتها و وظایف خود را انجام دهند.

جنایات ضد بشری دولت ترک

خالصه مصور از اعضای اتحادیه روشنفکران منقطه جزیر هم در ابن رابطه گفت: هر کشوری از جهان که دست به جنایات جنگی زده باشد، باید مورد محاکمه قرار بگیرد. این مسئله در حقوق بین‌الملل آشکارا مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه انسان، به هیچ وجه مایه قبول نیست. لازم است که سازمان ملل متحد فورا در این باره تحقیقات خود را آغاز کرده و راه را بر محاکمه دولت ترک بگشاید.

مصور در بخش یگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که فقط علیه نیروهای گریلا از گاز شیمیایی استفاده نشده است، بلکه در سریکانی، عفرین، گری سپی نیز از سلاح شیمیایی استفاده شده است. اردوغان برای نابودی خلق کورد از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند. می‌خواهد مناطقی را که در طول تاریخ کورد در آن سکونت داشته است، خالی از سکنه کند. علیرغم آنکه نیروهای بین‌المللی از این مسئله اطلاع دارند، به دلیل منافع خود به هیچ اقدامی علیه دولت ترک دست نمی‌زنند. در مقابل این حملات اشغالگرانه و همه جانبه علیه خلق کورد، همه مسئولیت دارند که صدای خود را طنین‌انداز کنند.

خالصه مصور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: سلاح‌های شیمیایی استفاده شده علیه نیروهای گریلا در نتیجه شکت دولت ترک است، گریلا در این کوه‌ها با مقاومت تاریخی خود در مقابل تمام تکنولوژی روز و سلاح‌های سنگین دولت ترک مقاومت کرده است. دولت ترک درهم شکسته و به همین دلیل از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند.

موضع نیروهای بین‌المللی بر اساس منافع آنهاست

مصور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که عدم پیگرد کاربرد سلاحهای شیمیایی از سوی دولت ترک در مجامع جهانی نشان دهنده تمرکز این کشورها بر اساس منافع انهاست. نیروهای بین‌المللی تمام فراخوان‌های مرتبط با این مسئله را نادیده می‌گیرند. زیرا به خوبی اطلاع دارند که دولت ترک علیه نیروهای گریلا از گاز شیمیایی استفاده می‌کنند و می‌ترسند که مبادا این وضعیت در مقابل انظار عمومی از سوی مجامع بین‌المللی مورد پیگرد قرار گیرد.

خالصه مصور در خاتمه اظهار داشت: لازم است که خلق کورد در باشور کوردستان هم علیه جنایات جنگی و ضد بشری صورت گرفته علیه نیروهای گریلا بتوانند موضعگیری کنند. لازم است که بتوانیم در مقابل دفاتر سازمانهای بین‌المللی که در مقابل جنایات دولت ترک سکوت کرده‌اند، صدای خود را بلند کنیم و برای محاکمه دولت ترک به دلیل جنایات جنگی، دست به فعالیت پیوسته و بدون وقفه بزنیم.