عمر اوجالان: سال 2023 سال شکستن انزوا خواهد بود

- عمر اوجالان، پارلمانتار حزب دمکراتیک خلقها، روز گذشتە با بیان اینکه از 25 مارس 2021 از رهبر پ.ک.ک عبدالله اوجالان خبری دریافت نشده است، گفت: سال 2023 سال شکستن انزوا خواهد بود."

رهبر PKK عبدالله اوجالان یک بار در 24 آوریل 2020 با خانواده خود گفتگوی تلفنی داشته است. همچنین عبدالله اوجالان در 25 مارس 2021 دومین گفتگوی تلفنی خود را داشت. از آن روز تا کنون خبری از اوجالان دریافت نشده است. جلسه تلفنی دوم بعد از 4-5 دقیقه در میانه گفتگو قطع شد. اوجالان گفته بود: "اگر ملاقات ترتیب داده شود، باید در چارچوبی قانونی انجام شود. کاری که شما انجام می دهید بسیار اشتباه است. دولت هم اشتباه می کند. این نه قانونی است و نه درست. این قابل قبول نیست. همچنین بسیار خطرناک نیز هست. من می خواهم وکلا برای ملاقات با من به اینجا بیایند. این یک موضوع قانونی است." 21 ماه از این ملاقات می گذرد اما نه وکیل و نه خانواده از اوجالان خبری ندارند. عمر اوجالان پارلمانتار حزب دموکراتیک خلق ها (حزب دمکراتیک خلقها) در شانلی اورفا که برای دیدار با رهبر پکک عبدالله اوجالان به وزارت دادگستری درخواست کرده است، با آژانس مزوپوتامیا (MA) گفتوگو کرد

"21 ماه است که هیچگونە خبری از امرالی دریافت نمی شود

عمر اوجالان یادآور شد: انزوای عبدالله اوجالان 24 سال است که ادامه دارد و 21 ماه است که از اوجالان خبری نیست.  عمر اوجالان اعلام کرد که در 25 مارس 2021، محمد اوجالان در دادگاه رحا با عبدالله اوجالان گفت و گوی تلفنی داشته است، وی اینگونه ادامه داد: «در آن دیدار آقای اوجالان گفت اجازه دهید وکلایش به امرالی بیایند، اینجا بی قانونی حاکم است. بگذارید وکلا برای ملاقات به اینجا بیایند." عمر اوجالان با یادآوری اینکه آخرین دیدار حضوری در 3 مارس 2020 برگزار شد، گفت: نزدیک به 3 سال است که هیچ ملاقات حضوری انجام نشده است.

رویە متفاوتی پیگیری می شود

عمر اوجالان، نماینده حزب دمکراتیک خلقها، اظهار داشت که آخرین ملاقات وکلا نیز در سال 2019 برگزار شد و از آن زمان تاکنون به وکلا اجازه ملاقات با عبدالله اوجالان داده نشده است. عمر اوجالان بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه شورای اروپا (کمیتە پیشگیری از شکنجە شورای اروپا) که در سپتامبر 2022 به امرالی رفت را یادآور شد و گفت کمیتە پیشگیری از شکنجە شورای اروپا بیانیه روشنی در رابطه با این ملاقات ارائە نکردە است. عمر اوجالان یک بار دیگر یادآور شد که دفتر حقوقی سدە اعلام کرده که "آنها فکر می کنند عبدالله اوجالان ملاقات با کمیتە پیشگیری از شکنجە شورای اروپا را نپذیرفته است" و گفت که پس از آن نگرانی ها افزایش یافته است. اوجالان اینگونه گفت: "بنابراین ما نمی دانیم که وضعیت در امرالی چگونه است. ما نمی دانیم وضعیت سلامتی اوجالان چگونه است. ما نگرانی هایی داریم زیرا ملاقاتی انجام نمی شود. 22 ماه است که از راه تلفن نیز گفتگویی نداشته ایم. در امرالی مفهومی متفاوت و جدی شکل گرفتە است.

جنگ و انزوا

اوجالان با بیان اینکه در قانون ترکیه تصریح شده است که وکلا می توانند با موکلان خود در هر زندانی ملاقات کنند، گفت: به همان شیوه ای که این مفهوم جنگ در کوردستان فدرال و روژاوا رو به افزایش است و عملیات نسل کشی سیاسی در این کشور انجام می شود، در امرالی نیز به انزوا سنگینتر می شود.» 

تلاش برای قطع ڕابطە اوجالان و خلق

اوجالان اظهار داشت که جنگ با تشدید انزوا افزایش یافته و تشدید جنگ بر سیاست تأثیر منفی می گذارد، و ادامه داد: این مسئلە بە رویەای از سوی (AKP-MHP) تبدیل شده است. اوجالان هدف از این مفهوم را از بین بردن ملت کورد در صدمین سال جمهوری عنوان کرد.  اوجالان گفت: "می خواهند کوردها از خواستە و مواضع خود دست بکشند. کوردها در سراسر جهان و کوردستان بدون وقفه برای آزادی خود به مبارزه می پردازند. حکومت AKP-MHP دیگر نمی تواند مانع این امر شود. به همین دلیل آنها می خواهند رابطه بین آقای اوجالان و کوردها را قطع کنند. برای همین ما به عنوان حزب دمکراتیک خلقها در بسیاری از شهرها فعالیت هایی را سازماندهی کردیم."

همه باید برای پایان دادن به انزوا تلاش کنند

اوجالان خاطرنشان کرد که همه باید برای پایان دادن به انزوا تلاش کنند و گفت: بکیر بوزداغ وزیر دادگستری در جلسات مجلس به انتقادات پیرامون انزوا پاسخی نداد. عمر اوجالان اینگونه ادامه داد: این درخواست ما قانونی است، به رهبری نمایندگان حزب دمکراتیک خلقها در مقابل وزارت دادگستری برای رفع انزوا پاسبانی از عدالت آغاز شد و این پاسبانی از عدالت تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت. 

نگرانی ها افزایش یافتە است

عمر اوجالان با بیان اینکه دیدار کمیتە پیشگیری از شکنجە شورای اروپا و ممانعت از ملاقات با وکلا و خانواده باعث نگرانی شده است، این سوال را مطرح کرد: آیا دولت AKP-MHP مسئلەای را در جزیره امرالی پنهان می کند؟ عمر اوجالان همچنین گفت: موضوع امرالی به مرحله دیگری رسیده است، اکنون دیگر نگرانی ها در حال افزایش است. 

برای آینده همه باید علیه انزوا قیام کنند

عمر اوجالان اظهار داشت که رهبر پ.ک.ک عبدالله اوجالان فرصتی  ارزشمند برای این کشور است و در ادامه افزود: پارادایم آقای اوجالان، فلسفه او زندگی را به مردم ارزانی می دارد. با هر باور و اعتقاد و تفاوتی، مردم می توانند در پارادایم آقای اوجالان زندگی کنند. این پارادایم زمینه را برای نظامی جدید در خاورمیانه ایجاد می کند. مرکز جنگ جهانی سوم خاورمیانه و کانون اصلی آن کوردستان است. پارادایم آقای اوجالان زندگی جدیدی را ارائه می کند. اما ترکیه و دولت فاشیستی AKP-MHP به این فرصت برای زندگی حمله می کند. بنابراین تا زمانی که این انزوا متوقف نشود، این جنگ به همه آسیب خواهد رساند.

مبارزه

اوجالان با بیان اینکه در سال جدید همه باید برای رفع انزوا تلاش و مبارزه کنند، گفت: نه تنها آقای اوجالان، بلکه کل ترکیه نیز از نظر روانی دچار انزوا شده است. عمر اوجالان اینگونه ادامه داد: به همین دلیل سال 2023 باید به سال مبارزه تبدیل شود، برای شکستن این انزوا، نه تنها در شمال کوردستان و ترکیه، بلکه باید در تمام بخش هی کوردستان مبارزه صورت بگیرد. ملت کورد باید در این قرن صاحب جایگاهی شوند. این همه درد و آذر، هزینه هایی در راستای این مسئله است. به همین دلیل است که ترکیه مدام به روژاوا حمله می کند. به همین دلیل است که در شمال کوردستان عملیات نسل کشی سیاسی انجام می دهد. ما باید در سال 2023 سخت تر مبارزه کنیم.

سال 2023 باید سال شکستن انزوا باشد

اوجالان خاطرنشان کرد که سال 2023 سال مهمی برای ترکیه و ملت کورد است و در پایان گفت: ترکیه می گوید وارد قرن دوم جمهوری می شود، اما تا زمانی که این جمهوری تبدیل به یک جمهوری دموکراتیک نشود، تا زمانی که هویت کوردها و علویان به رسمیت شناخته نشود، این رنج ها ادامه خواهد داشت. بنابراین ترکیه باید در قرن حاضر با خود روبرو شود. دیگر نباید انکار و نسل کشی و همسان سازی وجود داشته باشد. انزوای رهبر آپو باید برداشته شود. برای این کار مبارزه، برخودان و فعالیت لازم است.  ما امیدواریم سال 2023 سال شکستن انزوا باشد.