مسیر خاتمە دادن بە خونریزیها از امرالی می‌گذرد

مادران آشتی کوردستان راهکار پایان جنگ را نقش‌آفرینی اوجالان می‌دانند.

بیش از بیست ماه است هیچ خبری از وضعیت عبداله اوجالان رهبر خلق کرد در زندان جزیره امرالی ترکیه در دست نیست. علاوه بر اوجالان، سه انقلابی دیگر نیز در این جزیره امنیتی محبوسند. از وضعیت آنها نیز ههیچگونە اطلاعی در دست نیست. مادران آشتی کردستان می‌گویند اگر حصر امرالی شکسته شود و جنگ به پایان برسد، صلح در پی آن خواهد آمد.

فاطمه آکباش یکی از مادران آشتی در استان رحا درباکور کردستان می‌گوید کاش دیگر هیچ فرزند دیگری کشته نشود، نه گریلاهای کرد و نه سربازان ترک. او در مصاحبه با خبرگزاری مزوپوتامیا تصریح کرد اگر رهبر اوجالان بتواند نقش‌آفرینی کند، این جنگ به پایان می‌رسد و سرانجام پس از چند دهه، آبی بر این آتش ریخته خواهد شد.

 عدالت چایه، مادر دیگریست که از خواست توقف خونریزی‌ها می‌گوید و می‌افزاید اولین گام رفع ماههای طولانی ممنوعیت دیدار با رهبر خلق کرد است. او به سفر اخیر هیأت ناظران کمیته منع شکنجه اروپا به امرالی اشاره می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد برای باز شدن درهای امرالی و پایان جنگ به کردها کمک کنند تا دیگر اشک از چشمان هیچ مادری جاری نشود.

دایه ایسلیم دمیره هم درخواست مشابهی دارد و معتقد است اگر موانع پیش روی رهبر عبداله اوجالان برداشته شوند، صلح نزدیک است. او می‌گوید اگر صلح بیاید همه راحت و آرام می‌شوند.

مادری دیگر بنام عایشه جانه، مانع کنونی را وجود شکنجه در امرالی بیان می‌کند و دستیابی به صلح و آزادی با وجود شکنجه در امرالی را ممکن نمی‌داند. مقبوله یاووزر هم بیان می‌كند که وقتی انسان‌ها کشته میشوند بیش از همه جگر مادران می‌سوزد. مادرانی که صلح می‌خواهند و نه جنگ و خونریزی.

 آینور یلماز هم به جنگ سالیان دراز اشاره می‌کند و می‌گوید جوانان بسیاری در این جنگ کشته شدند و بسیاری در زندان‌ها بسر می‌برند. منزوی‌سازی در امرالی اکنون به سایر زندان‌های ترکیه سرایت یافته و زندانیان در وضعیت بدی بسر می‌برند. او از تمام دنیا می‌خواهد بخشی از سنگینی این بار را به دوش بکشند و دولت ترکیه را برای پایان دادن بە شکنجه و جنگ تحت فشار قرار دهند.