پژاک: انقلاب ژن، ژیان، ئازادی به وسعت تحقق رنسانس سنگین و باشکوه است

پژاک به مناسبت 8 مارس روز جهانی زن بیانیه‌ای منتشر کرد، ضمن تبریک آن اعلام کرد: با شور و شوق انقلاب زنان و شعار «نوروز، مقاومت است مقاومت زندگیست (نه‌وروز به‌رخودانه؛ به‌رخودان ژیانه)» مشعل مبارزات را از روزجهانی زن بسوی نوروز قیام حمل کنیم.

در بیانیه‌ای که حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به مناسبت روز 8 مارس روز جهانی زن منتشر کرد به «انقلاب ژن، ژیان، ئازادی» که در روژهلات کوردستان و ایران در جریان است نیز اشاره شده و گفته شده: امروز آنچه در ایران اتفاق می‌افتد، شعله‌ورشدن انقلابی است که علیه بزرگترین کانون زن‌ستیز جهان برشوریده و به مؤاخذه تمامی نهادهای ستمگر، متجاوز و متعرض آن همت‌گمارده.

متن مفصل بیانیه پژاک به شرح زیر است:

در حالی در آستانه هشتم مارس به استقبال روز جهانی زن می‌رویم که صیانت از «انقلاب ژن، ژیان، آزادی» و تداوم آن تا حصول پیروزی نهایی، برای فردفرد خلقمان در روژهلات کوردستان و خلق‌های سراسر ایران اهمیت حیاتی دارد. این انقلاب سرفصل یک دوره نوین مبارزه و آغاز تحول بنیادین و ساختارین در ایران می‌باشد. حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک) بر بنیان مبارزه برای آزادی زنان تاسیس گشته و تا رسیدن به آزادی همه زنان مبارزاتش را قدرتمندانه ادامه می‌دهد.

جوامع امروزی در عصری قرارگرفته‌اند که زن‌ستیزی جزو ساختار تمدن دولت‌های مرکزگرا و مردسالار می‌باشد. پدیده زن در مقابل نظام‌هایی که حاصل قریب ۵۰۰ سال تمدن سرمایه‌داری هستند، بزرگ‌ترین پدیده ستمدیده تاریخ می‌باشد. تمدنی که بر بنیان سه‌گانه «مردسالاری، دولت‌گرایی و سرمایه‌داری» ذره‌ذره وجود زنان را در معرض فروش و بردگی گذاشته، امروز در همه نقاط جهان زن‌ستیزی را به خطرناک‌ترین درجه رسانده. وضعیت قرون وسطایی برای زنان را امروز با تمامی عناصر مخاطره‌آمیزش در خاورمیانه مشاهده می‌کنیم. چنین جهانی که مملو از استثمار و بردگی علیه زنان است، به بزرگترین مبارزه برای رهایی و آزادی نیاز دارد.

امروز مبارزات برحق خلق کورد علیه یک تاریخ طولانی‌مدت زن‌ستیزی قراردارد که مراحل نهادینگی جهت استثمار و ستیزش را طی نموده و در قالب نظام‌های استثمار و بردگی دولت‌گرایی و سرمایه‌داری به اوج رسیده‌اند. فرهنگ نظام سرمایه‌داری در همه قاره‌ها خاصه خاورمیانه مبتنی بر مردسالاری مطلق‌گرا «جامعه، زن و اکولو‌ژی» را در معرض دهشتناکترین تباهی، تعرض و تجاوز قرارداده. این نظام امروز در ایران و روژهلات کوردستان هم با برساخت یک قفس آهنین، جامعه و زن را به اسارت گرفته و اکولوژی را نابودگردانده. خیزش و قیام محشرآسای جامعه با پیشتازی زنان در سراسر ایران نیز به موجب همان سطح بسیار خطرساز تمدن و فرهنگی برخروشیده که به هیچ کس بویژه زنان رحم نمی‌کند.

در هر نقطه از جهان و خاورمیانه که میزان زن‌ستیزی، ستم علیه خلق‌ها و استثمار و تباهی علیه اکولوژی به اوج رسیده باشد، کلیت آن موجد بزرگترین قیام‌ها و انقلاب‌ها هم هست. امروز آنچه در ایران اتفاق می‌افتد، شعله‌ورشدن انقلابی است که علیه بزرگترین کانون زن‌ستیز جهان برشوریده و به مؤاخذه تمامی نهادهای ستمگر، متجاوز و متعرض آن همت‌گمارده. جای بسی خوشحالی است که دهها سال مبارزه آزادیخواهانه زنان و خلق‌ها از سوی پیشتازان خاورمیانه یعنی خلق کورد امروز مشعل آزادیخواهیش را به ایران حمل نموده و درخشان‌ترین خیزش را رقم‌زده است. قطع‌یقین این رستاخیز ایرانی بر بنیان مبارزات دهها ساله خلق کورد میراث‌دار و پرچم‌دار کل مبارزات خلق‌های خاورمیانه خواهد شد. تضمین این مبارزه همانا فلسفه، اندیشه، منش، راه مبارزاتی و عقلیت خاص انقلاب «ژن، ژیان، آزادی»‌می‌باشد. شک‌ و تردید و حتی یک ذره تألل در باور به حقانیت این انقلاب جایز نیست چراکه میراث تاریخی مبارزات آزادیخواهانه را بربادخواهد داد. اما اگر با باور، اراده، اطمینان، اعتماد، همبستگی، همگرایی و مبارزه راسخ تداوم یابد، بزرگترین خوشبختی‌ها را برای جوامع ایران رقم خواهد زد.

پژاک که بر بنیان‌های مستحکم و استوار مشی «ژن، ژیان، آزای» ظهور یافته، امروز تمامی توجهاتش را قویا بر تبلور انقلاب مبذول‌داشته و بر پایه پارادایم «جامعه دمکراتیک و اکولوژیک مبتنی بر آزادی زن» به نیروی تحول عصر مبدل‌گشته است. ما برخود مباهات می‌ورزیم که با مبارزات خویش توانسته‌ایم راه مبارزاتی حقیقی برای آزادی «جامعه، زن و اکولوژی» را بگشاییم و با مشی فداکاری و فدایی‌گری حاضر به تداوم آن هستیم. زنان گریلا در چارچوب پژاک حاصر به صیانت از خیزش و انقلاب قرن آزادی هستند و بی‌تردید وظیفه پیشاهنگی را بجای می‌آورند.

حزب حیات آزاد کوردستان(پژاک) ضمن تبریک روزجهانی زن به تمامی زنان آزادیخواه و مبارز خلق کورد و خلق‌های تحت‌ستم، تمامی آحاد جامعه نستوه را به صیانت از انقلاب نوین «ژن، ژیان، آزادی»‌ در مسیر پربار تمدن دمکراتیک که تمدن آزادی زنان، جامعه و اکولوژی است، فرامی‌خواند. از همگان دعوت‌بعمل‌ می‌آورد که به پرشورترین رهروان حفظ حیات، آزادی و خوشبختی مبدل گردند. این انقلاب، میراث همه شهیدان خلقمان در طول مبارزات جنبش آزادی خلق کورد است. وظیفه انقلاب ژن، ژیان، آزادی به وسعت تحقق رنسانس در کوردستان، ایران و خاورمیانه و میراث جهانی زنان سنگین و باشکوه است. قدرمسلم، کوردستان کانون مبارزات زنان در خاورمیانه بوده و هست و بایستی کماکان به این وظایف خود خاصه در ایران امروز ادامه دهند. جامعه ما امروز آزادی خود را در آزادی زنان جستجو می‌کند و این پاک‌ترین، اخلاقی‌ترین و سیاسی‌ترین راه مبارزه دمکراتیک می‌باشد. لازم است همگان به دستاوردهای عظیم انقلاب ژن، ژیان، آزادی باور عمیق داشته باشند و برای به اوج‌رسانی آن سخت بکوشند. با شور و شوق انقلاب زنان و شعار «نوروز، مقاومت است مقاومت زندگیست (نه‌وروز به‌رخودانه؛ به‌رخودان ژیانه)» مشعل مبارزات را از روزجهانی زن بسوی نوروز قیام حمل کنیم. بی‌شک، جامعه و اکولوژی با پیشاهنگی و پیشتازی زنان به آزادی نایل خواهدآمد.