سیانوک دیبو: دیدار ENKS از ترکیه خطرناک است

سیانوک دیبو نماینده م.س.د در مصر، با اشاره به دیدار ENKS از ترکیه اظهار داشت: این دیدار در شرایط و مرحله دیالوگ کورد-کورد صورت می‌گیرد. دیبو در این رابطه گفت: نقش ترکیه در منطقه خطرناک بوده و از ENKS نیز خواست که در روابط خود بازبینی به عمل آورد.

علیرغم تمامی تلاشهای خودمدیریتی شمال-شرق سوریه برای برقراری اتحاد ملی در روژآوای کوردستان، بار دیگر شورای میهنی کورد سوریه (ENKS) این تلاش‌ها را با موانع دیگری مواجه ساخته است. در حالیکه ENKS کاملا بر این نکته واقف است که دولت ترک دشمن درجه اول مسئله کورد است، با اینحال تلاش می‌کند که تمامی پیشرفت‌های کورد را در روژآوا با مشکل مواجه ساخته و دستاوردهای کورد را در هر چهار بخش کوردستان با موانع جدیدی روبرو نماید، به همین علت است که دیدارهای این شورا از ترکیه و نشست آن با مقامات ترک همچنان ادامه دارد.

علیرغم آنکه توافق کوردی-کوردی پیشرفتهای مهمی را به خود دیده بود، اما ENKS بار دیگر در راه تحقق نهایی آن مشکلاتی را ایجاد کرده و شروطی را برای تغییر سیستم آموزشی از زبان کوردی به سیستم قبلی تعیین کرده است، از طرف دیگر ENKS بخشی از «جبهه صلح و آزادی» است که ترکیه از آن حمایت می‌کند و در همین رابطه است که این کشور تلاش می‌کند تمامی تلاشهای خودمدیریتی را با شکست مواجه کند. آخرین اقدامات صورت گرفته در این رابطه دیدار مجدد ENKS از ترکیه و دیدار با مقامات این کشور است.

سیانوک دیبو نماینده مجلس سوریه دمکراتیک در مصر در این خصوص اعلام کرد که بسیاری از دولت‌ها و خصوصا دولت‌هایی که در مسئله سوریه ذی‌نفع هستند تلاش‌هایی را برای تضعیف نقش ترکیه در سوریه آغاز کرده‌اند، زیرا ائتلاف سوری، اپوزیسیون رسمی سوریه را کنترل کرده و این اقدام نیز اجازه می‌دهد که اپوزیسیون سوری نقش فعالتری را نتواند ایفا کند. در همین رابطه است که دیدار جبهه صلح و آزادی از آنکارا و دیدار با مقامات امور خارجه ترکیه اقدامی برخلاف مسیر کنونی محسوب می‌شود که می‌توان گفت این گام جدید در بسیاری از موارد کاملا غیر شفاف به نظر می‌رسد.

سیانوک دیبو در ادامه افزود: همانگونه که در این مرحله برخی از گروه‌ها می‌توانند از گروه‌ها و ائتلاف‌های پیشین، گروه‌ها و ائتلاف‌های جدیدی را ایجاد کنند، باید شفاف شود که بخشی از جبهه صلح و آزادی یعنی ENKS، هم اکنون با اتحادیه میهنی کورد در رابطه با حاکمیت سوریه مشغول مذاکره بوده و گفتگوهای کوردی-کوردی را انجام می‌دهند. در این خصوص دیبو اظهار داشت که دیدار ENKS از ترکیه بر اساس معیارهای مذاکرات کوردی-کوردی نیست.

نقش ترکیه خطرناک بوده و باید تضعیف شود

سیانوک دیبو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که گفتگوهای کوردی-کوردی به معنای ممانعت مداخلات ترکیه در تنشهای سوریه بوده است. تمامی کشورهای عربی و اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که باید نقش ترکیه در کل منطقه خطرناک بوده و مداخلات و خطر این کشور در سطح منطقه افزایش یافته و باید تضعیف شود.

دیبو در ادامه سخنان خود افزود که بر اساس نظرات برخی از سیاستمداران، منظور از تضعیف نقش ترکیه، فرایند بعد از زمامداری ترامپ است که باید ترکیه از مناطق اشغال شده در سوریه عقب‌نشینی کند. همچنین ده‌ها گزارش بین‌المللی منتشر شه است که تاکید می‌کند تبهکارانی که تحت عنوان ارتش میهنی سوریه در مناطق اشغال شده حضور دارند، جرایم ضد بشری را مرتکب شده‌اند.

دیبو در خاتمه سخنان خود از ENKS درخواست نمود که رفتارهای سیاسی خود را با توجه به نقش پر رنگ کورد در سوریه مورد بازبینی قرار دهد.