زیلان وژین: اساسی‌ترین هدف ما در سال نو، آزادی جسمانی رهبری است

ریاست مشترک پژاک، زیلان وژین نوروز را به تمامی خلق کوردستان تبریک گفت و اعلام نمود که اساسی‌ترین هدف آنان در این سال به یقین رساندن آزادی فیزیکی رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است. به همین منظور برای گسترش مبارزه فراخوان داد.

پیام ریاست مشترک حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک)، زیلان وژین به شرح زیر می‌باشد:

«با مبارزه رهبر آپو، نوروز معنایی تاریخی بدست آورد

در ابتدا نوروز ۲۰۲۴ را به رهبر آپو تبریک می‌گویم. همچنین به تمامی خانواده‌های شهدا، مادران شهدا، مادران صلح، تمامی زنان مبارز، تمامی خلق‌های آزادیخواه که نوروز را بمانند سال نو و جشن رستاخیز می‌بینند، تبریک می‌گویم. جشن نوروز، جشنی تاریخی است، جشنی هم تاریخی و هم فرهنگی است. در مقابل سلطه‌گری و ستمکاری قرار دارد. نوروز دارای معانی بسیاری می‌باشد. هم قیام خلق می‌باشد و هم قیام در برابر ناعدالتی موجود است، نوروز بدین شکل معنا یافته است. البته این معنای تاریخی خود را تا به امروز نیز با همین شیوه ادامه داده و نه تنها بدین شکل بلکه امروز نیز در مقطعی که به پیشوازی نوروز هم می‌رویم آن را جشن ‌می‌گیریم. درواقع بیش از همه چیز در مقابل ظلم و بی‌عدالتی، ناحقی، اشغالگری، قتل‌عام مبارزه و ایستار لازم است. این یعنی نوروز در شخص کاوه آهنگر تاریخی را به امروز رساند. با مبارزه بیش از ۵۰ ساله‌ی رهبر آپو نیز آتش نوروز کاوه آهنگر، رفیق مظلوم، رفیق زکیه آلکان، رفقا روناهی و بریوان و رفیق رهشان با آتش جان خود آتش نوروز را شعله‌ور ساختند و بدین شکل معنایی متفاوت‌تر، مهم‌تر،‌تاریخی، فرهنگی و ایدئولوژیک در نوروز ایجاد کردند و مبارزه آزادیخواهی خلق کورد و کوردستان و زنان کورد به خود خط‌مشی تبدیل شدند و به گامی نوین مبدل شدند. این تاریخ، این سمبل به سمبل نوروز متحول گشت. این سمبل‌ها در هر نوروز یادشان گرامی داشته می‌شود و در عین‌حال خلق کورد بسیار مبارزه‌‌ کرده و هزینه‌های بسیاری برای نوروز داده است. باری دیگر یاد تمام شهدای‌ آزادی، شهدای نوروز را گرامی می‌داریم و به آنان ادای احترام می‌نمایم. درواقع با روح نوروز ما رویاها و اهداف آنان را به پیروزی خواهیم رساند.

نوروز در باکور، روژهلات و روژاوا با اشتیاق جشن گرفته می‌شود

ما بیان داشتیم که در تمامی کوردستان نوروز با اشتیاقی فراوان جشن گرفته می‌شود، بخصوص زنان با اشتیاق و هیجان از نوروز استقبال می‌کنند. در باکور کوردستان مبارزه و کنشی وسیع وجود دارد، کنش‌های انتخاباتی با نوروز مصادف شده به سمت نوروز هم در حرکت است. با روح نوروز این انتخابات راهم با پیروزی جشن خواهند گرفت. از هم‌اکنون این شور و اشتیاق در تمام کوردستان تاثیرات خود را می‌نمایاند. چشم‌ها همه به باکور کوردستان می‌نگرند. درعین‌حال خلق ما در روژاوای کوردستان با شور و هیجانی بسیار درمقابل حملات دولت اشغالگر و فاشیست ترکیه ایستادگی می‌کند، مبارزه می‌کند و به این شیوه استقبال به عمل می‌آورد. این نیز خود یک ایستار است، ایستار خلقی مقاوم، ایستار خلقی مبارز، ایستار خلقی که برای آزادی و دمکراسی و پیروزی خود را متمرکز کرده است؛ با اراده و موجودیت خود به سوی پیروزی گام بر‌می‌دارد. در شخص خلق ما در روژاوا چنین دیده ‌می‌شود. درعین حال در روژهلات کوردستان نوروز امسال را با اشتیاق و هیجانی فراوان جشن گرفتند و به پیشوازی‌ آن رفتند. قبل از اینکه ماه مارس آغاز شود جشن‌گرفتن نوروز در روژهلات کوردستان در هورامان آغاز شد و تا به امروز هم ادامه دارد. این ایام مشخص ‌هستند قبل از روز نوروز تا به روز ۲۱ مارس، هم خود روز نوروز وهم قبل و بعد از آن هم جشن‌گرفتن‌های اینچنینی ادامه خواهند داشت.

در باشور کوردستان، موضعی برعلیه اشغالگری و فاشیسم لازم است

بخصوص همانگونه که در هر سه بخش کوردستان، در برابر رژیم‌های اشغالگر، درمقابل فاشیسم، در برابر قتل‌عام، درمقابل اعدام مبارزه و مقاومت انجام می‌شود، در باشور کوردستان هم لازم است نوروز بدین شکل جشن گرفته شود. یعنی دربرابر فاشیسم و اشغالگری دولت ترکیه لازم است دارای موضعی رادیکال‌تر باشند. همبستگی ایجاد شود و با این روحیه، نگرش، موضع‌گیری و یا چنین ایستاری به سمت نوروز قندیل می‌روند. این موضع خود را در آنجا نشان دادند، صدای خود را در آنجا رسا کرده، ایستار خود را در آنجا در مقابل نشان دادند، این بسیار مهم است. بدین ترتیب چشمان خلق کورد به نوروز قندیل خیره شده است، تا موضع خلق باشور کوردستان را بنگرد. این برای خلق ما در باشور کوردستان مسئولیت ایجاد می‌کند و در عین حال امید و باوری نسبت به اراده خلق ما در باشور کوردستان وجود دارد و می‌تواند این اشغالگری و فاشیسمی را که بر باشور کوردستان تحمیل می‌شود را شکست داده و از آن جلوگیری کند.

خلق کورد با روح (ژن ژیان آزادی) به استقبال نوروز رفت 

وقتیکه گفته می‌شود نوروز، خلق آریایی به ذهن انسان خطور می‌کند. خلق روژهلات کوردستان به خاطر انسان می‌آید، برای خلق کورد بخصوص در کوردستان این روز نوروز مبارزه آزادی و مبارزه رهبر آپو که معنایی متفاوت‌تر بخود گرفت، می‌باشد. در روژهلات کوردستان نیز با مبارزه‌ای تاریخی، اجتماعی و فرهنگی به نوروز خود رنگ می‌بخشد به نوروز تمامی کوردستان و بدان صدا می‌دهد. یعنی یک گام از نوروز کوردستان به پیش‌ می‌رود و این بسیار مهم است. به ویژه با روح، احساس و باور و انقلاب شعار (ژن ژیان آزای) خلق روژهلات کوردستان از نوروز استقبال کرد و آن را جشن گرفت، این هم بسیار مهم بود. ما قبلا گفتیم که نوروز دارای معنایی تاریخی است، به معنای حیاتی نوین است. موجودیتی نوین است و اراده آزاد می‌باشد. حیات نوین با انقلابی با شعار (ژن ژیان آزای)، خلق ایران و روژهلات کوردستان را به یکدیگر رسانید. 

 امسال در روژ‌هلات کوردستان نوروز (ژن ژیان آزای) برگزار شد. نوروز با روح انقلاب (ژن ژیان آزای) جشن گرفته شد. به ویژه زنان در ۸ مارس در ایران و روژهلات کوردستان  با شیوه‌ی موضعی سیاسی، ایدئولوژیک به کنار هم آمدند و آن را جشن گرفتند. موضع خود در برابر رژیم را نشان دادند. یعنی زنان نه تنها بدلیل نگرش دولت در خانه و تنها به‌شکل مادر بزرگ می‌شوند، به مثابه زنانی مبارز و‌ آزادیخواه پیشاهنگی می‌کنند، بدین شیوه انجام شد. بخصوص نشان دادند که مادران در ۸ مارس تنها به مناسبت شهادت فرزاندان خود از این روز استقبال نکردند، مادران تمامی شهدا و هر مادر شهید انقلاب (ژن ژیان آزای) با یکدیگر دیدار کردند، این روز را جشن گرفتند و به آرامگاه‌ها رفتند. بخصوص در ایام نوروز این کار را کردند، لازم است این ادامه یابد. برای اینکه پایه، پیشاهنگ، امید، احساس و باور این انقلاب نیز زنان و مادران هستند. ارزش انقلاب شهدایند، آنان صاحبان این انقلابند، آنان هزینه دادند و اگر لازم باشد اینچنین ادامه خواهند داد. بخصوص در بسیاری از شهرهای روژهلات کوردستان با شعاری که در ۱۰ اکتبر آغاز شده بود برای آزادی جسمانی رهبر آپو و در عین‌حال راه‌حل مسئله کورد بود. با این شعار از نوروز امسال پیشوازی به عمل آمد. دوباره با نوروز (ژن ژیان آزادی ) به سمت آزادی خلق‌ها، به راستی هم نوروز رنگی متفاوت بخود گرفت و خود را متفاوت نمایاند. بسیاری از مناسبات دولت در این ایام وجود داشت، انتخابات هم در این مقطع صورت گرفت و خلق بصورت دسته جمعی از این روز پیشوازی نکردند، به پای صندوق‌های رای نرفتند و آن رای‌گیری را بایکوت و تحریم کردند. خلق دارای چنین روزگاری است، دارای چنین فرهنگی است. خود را می‌بینند و خودشان مشارکت می‌کنند، این یک جواب و موضع‌گیری در مقابل دولت بود. گفتیم که نوروز مبارزه در برابر اشغالگری است. در روژهلات و ایران نیز نوروز در این زمان و این برهه، در این سال‌ها مبارزه در برابر سیاست اعدام، اشغالگری، ممنوعیت و شکنجه را پدید آورد. مشخص است این اشتیاق تداوم یابد. ما به سالی نو پا می‌گذاریم به مثابه خلق کورد، خلق‌های ایران، زنان روژهلاتی و زنان ایرانی به سال نو گذار می‌کنیم. برای هر جامعه‌ای که به سال نو پا می‌گذارد مبدل به آغاز سال می‌شود، مبارزه‌ای نوین،‌ گامی نو و با اراده و باوری جدید به پیش خواهیم رفت. هدف ما برای سال ۲۰۲۴ اینست که به پیروزی برسیم. وظایف سنگین‌تر می‌شوند زیراکه ما به هدف خود نزدیک می‌شویم، مبارزه هم سخت و دشوارتر می‌شود و نیرو و اراده ما هم بزرگترخواهد شد. امروزه با روح تمام رفقایی که در سنگرها می‌جنگند و مقاومت می‌کنند، حملات اشغالگری را شکست می‌دهند، در هر عرصه مبارزه، حیات و کنش‌ها با این روح انجام وظیفه کردن، یقینا ما را به پیروزی خواهد رساند. ما آزادی جسمانی رهبر آپو را به یقین خواهیم رساند. با این مسئولیت مسئله کورد نیز برای به رهیافت رسیدنش مورد  بحث قرار خواهد گرفت. مهم اینست که ما وظایف این زمان را با حساسیت و احساس مسئولیت بجای آوریم. پیام نوروز در عین حال اتحاد است، همبستگی است. در روژهلات برای همبستگی با خلق‌های ایران و زنان ایرانی مبارزه خود را به پیش خواهیم برد. به دلیل اینکه مبارزه با همبستگی امکانپذیر است، تنها با یک بخش انجام نمی‌شود. لازم است ما پایه‌ همبستگی و اتحاد خلق‌ها را به شیوه‌ای دمکراتیک، با برنامه به پیش برده و خلق نیز بدین شکل نگرش خود را مشخص سازد. 

در درد خلق بلوچ سهیم شوید 

به ویژه خلق بلوچستان امسال نیز با فاجعه سیل روبرو شد. این بدلیل برخوردها و سیاست‌های سیستم دولت است که در آنجا اعمال می‌شود، به همین دلیل بسیار زیان دیدند و با آلام بسیاری روبرو گشتند و دردهای بسیاری کشیدند. با این وضعیت به پیشوازی نوروز می‌روند که از کوردستان و بسیاری مناطق دیگر کمک صورت گرفت. یعنی احساس مسئولیت وجود داشت. این نوروز را بخصوص به خلق بلوچستان تبریک می‌گویم، ما را در درد خود سهیم بدانند و در موقعیتی که قرار دارند خلق کورد هم در همان وضعیت بسر می‌برد. برای اینکه راه‌حل پیدا شود و مبارزه نیرومندتر شود، اتحاد خلق‌ها بسیار مهم است، مبارزه متحدانه خلق‌ها دربرابر سیستم اعدام این رژیم قتل‌عام، مبارز‌ه‌ای مهم می‌باشد. برای همین هم لازم است خلق ما در روژهلات کوردستان و تمامی خلق ایران در درد بلوچستان سهیم شوند. در این درد سهیم شدن به معنای ایجاد راه حل است، به معنای اتحاد است، مبارزه خود را ارتقا دادن، به هدف رساندن است و پیروزی است. به همین دلایل این موارد بسیار مهم‌اند. 

ماه مارس ماه مبارزه، نو شدن و گام برداشتن است 

ماه مارس ماهی سرشار از رویدادهاست. دارای جشن‌های تاریخی بسیاری است. به مثابه جشن جهانی زنان، مبارزه زنان در ۸ مارس وجود دارد. روز نوروز وجود دارد. سال نو وجود دارد و بسیاری رویداد و حتی قتل عام که بر علیه کوردها صورت گرفته. در عین‌حال ماه مارس آغاز بهار هم می‌باشد. یعنی هم مناسب‌های با اشتیاق و هیجانی دارد و هم حملاتی بر کوردها در این ماه اعمال شده است. یعنی این ماه مبارزه، نو شدن و گام برداشتن است. برای طبیعت هم بدین شکل می‌باشد. ماه مارس ماه نوشدگی، دوباره زیستنن و آغاز بهار است. طبیعت خود را نو می‌کند. مبارزه و باور خلق‌ها بدین شکل است. یعنی این را تعیین می‌کند. پیوندی میان طبیعت و جامعه می‌باشد. طبیعت و انسان در چه اندازه‌ای با همدیگر همراهند را نشان می‌دهد. این نیز به سمت طبیعتی پاک و با نگرش اجتماعی و کومینال دمکراتیک و رفتن به سیستمی دمکراتیک است. جامعه اکولوژیک و آزادیخواهی زنان با پیشرفت‌های خود پیروزی را یقینا بدست خواهند آورد. 

اساسی‌ترین هدف ما در سال نو، آزادی جسمانی رهبری است 

اساسی‌ترین هدف ما در سال نو اینست که ما آزادی جسمانی رهبری را به یقین برسانیم. این کارزاری که آغاز شده را به هدف خود برسانیم. به همین علت هم معانی این نوروز بسیارند. تمام معانی و اهداف را که به کنارهم می‌آوریم نمیتوان آنان را از آزادی جسمانی رهبر آپو مجزا دانست. زمانیکه ما این را به یقین و پیروزی برسانیم آن زمان است که مسئله کورد هم به رهیافت خواهد رسید و البته با خود دیگر مشکلات را هم حل خواهد کرد. ما به مرحله‌ای بسیار تاریخی پای می‌گذاریم. به مثابه خلق کورد، زنان کورد برای برهه‌ای تاریخی پیشاهنگی می‌نماییم، مسئولیت‌های ما بسیارند بدلیل اینکه رهبر آپو خود پیشاهنگی را تعیین نموده و این پیشاهنگی را با امیدی سترگ به زنان و خلق‌های مبارز و آزادیخواه جهان داده است. به همین دلیل هم با این علم حرکت کردن و به پیشواز نوروز رفتن البته که چنین نتیجه‌ای حاصل خواهد کرد که وظایف خود را بجای آوریم. باری دیگر نوروز ۲۰۲۴ را به رهبر آپو تبریک می‌گویم. همچنین به تمامی خلق‌های ساکن در ایران، زنان ایران و به روژهلات کوردستان تبریک می‌گویم. به ویژه به تمامی خلق‌های آزادی‌خواه که درواقع به پیشوازی این نوروز می‌‌روند تبریک می‌گویم. به تمامی زنانی که در زندان هستند، بخصوص در شخص رفیق زینب جلالیان، لیلا گوون و گلتن کشاناک به تمامی زنان مبارز که در زندان‌های دولت فاشیست ترکیه و در زندان‌های دولت ایران هستند تبریک می‌گویم، به مقاومت و ایستار آنان درود می‌فرستم. ما با روح مقاومت و ایستار آنان مبارزه را در تمام عرصه‌ها به پیش خواهیم برد و به پیروزی خواهیم رساند.»