زیلان وژین: میلاد رهبر آپو میلاد ماست

وژین رئیس مشترک پژاک با بیان اینکه میلاد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به معنای میلاد خلق کورد و حزب آنهاست، گفت: این واقعیت که حزب ما در ۴ آوریل تأسیس شد، مبارزات ما را معنادارتر می‌کند.

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) که در۴ آوریل سالروز میلاد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان تأسیس شد، نوزدهمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. زیلان وژین، رئیس مشترک پژاک، هم در مورد میلاد رهبر خلق کورد و هم در مورد تأسیس حزب آنها با خبرگزاری فرات صحبت کرد.

زیلان وژین با تاکید بر اینکه پژاک در یک روند تاریخی پایه‌گذاری شد، با گفتن اینکه: حزب ما به دلیل نیاز اجتماعی و خلاء سیاسی در روژهلات کوردستان و ایران به صحنه تاریخ آمد. جامعه کورد و به ویژه جوانان آن در جستجو و بدنبال یک ظهور نوین بودند؛ به روند تأسیس حزب‌شان توجه کردند. زیلان وژین، رئیس مشترک پژاک با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران که در سال ۱۹۷۹ به وقوع پیوست، دیگر پاسخگوی خواسته‌های خلق برای آزادی و دموکراسی نیست، افزود: مبارزه با حکومتی که روز به روز شریعت را بر جامعه تحمیل می‌کند، سازمان‌یافته نبود و مبارزه مشترک ضروری بود.

رهبر آپو روژهلات را نیز روشن ساخت

وژین، رئیس مشترک پژاک با بیان اینکه میلاد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان یک شانس بزرگ برای جوامع کوردستان بود، ادامه داد: این واقعیت که حزب ما پژاک در ۴ آوریل تأسیس شد، مبارزات ما را معنادارتر می‌کند. روژهلات، قبل از تأسیس پژاک نیز از اندیشه‌ها و فلسفه رهبر آپو آگاه بود. روژهلات از اندیشه‌های وی روشن شد. جامعه روژهلات و به ویژه زنان آن برای دستیابی به دموکراسی و آزادی، به اندیشه‌های رهبر آپو پیوستند. همانطور که میلاد رهبر آپو میلاد جامعه کورد است، میلاد پژاک نیز به معنای میلاد روژهلات است.

زیلان وژین، رئیس مشترک پژاک با بیان اینکه پژاک که در ۴ آوریل ۲۰۰۴ تأسیس شد، به معنای صیانت از مبارزات رهبر خلق کورد در کوردستان می‌باشد، گفت: وقتی حزب یا سازمانی به مبارزه می‌پردازد، ابتدا باید ذهنیت و نظام دموکراتیک داشته باشد. بر این اساس، پژاک که در ۴ آوریل بر اساس اندیشه و فلسفه رهبر آپو تأسیس شد، اکنون به امید بزرگ روژهلات و ایران در مبارزه برای دموکراسی و آزادی تبدیل شده است.

۴ آوریل امید پیروزی است

زیلان وژین، رئیس مشترک پژاک با تاکید بر اینکه ۴ آوریل در میلاد خلق کورد و انسانیت معنا و مفهوم بزرگی دارد، اینگونه به ارزیابی‌هایش ادامه داد: ۴ آوریل؛ امید پیروزی است، رهایی از نظام سرمایه‌داری است که همه افراد جامعه را به بردگی می‌کشد و روز بیداری همه جوامع تحت ستم است. میلاد رهبر آپو؛ همچنین نشان‌دهنده میلاد یک ایدئولوژی، ایده و فلسفه جدید برای خلق کورد است. فلسفه رهبر آپو مبتنی بر آزادی جامعه، ارزش‌های اخلاقی و انقلاب سیاسی و وجدانی آن است.

زیلان وژین با بیان اینکه با تشکیل پژاک تحولات چشمگیری در جامعه کوردی به وجود آمد، گفت: جامعه ۴۴ سال است که به دلیل فقدان آلترناتیو و ذهنیت دموکراتیک با نسل‌کشی اجتماعی، فرهنگی، معنوی و جسمانی مواجه بوده است. در سایه مبارزات انجام شده، تحولات اجتماعی بزرگی به وجود آمده است، انقلاب «ژن، ژیان، ئازادی» بیانگر این واقعیت است.

ما آزادی زنان را مبنا قرار می‌دهیم

زیلان وژین با توجه به نقشی که زنان در پژاک ایفا می‌کنند، ارزیابی‌های زیر را در این زمینه ارائه کرد: آزادی زنان که پیشگامان جامعه هستند، امری بنیادین در پژاک است. زیرا برای آزادی جامعه ابتدا زن باید آزاد باشد. رهبر آپو نیز این وضعیت را با عبارت "آزادی زن مقدم بر آزادی ملت و میهن است" بیان نمود. این یعنی: اگر زن برده باشد، آزادی و وطن معنایی ندارد.

زیلان وژین رئیس مشترک پژاک با یادآوری اینکه پژاک سیستمی مبتنی بر برابری جنسیتی در همه زمینه‌ها ایجاد کرده است، گفت: حضور و رهبری زنان در پژاک اراده انقلابی ما را تقویت می‌کند و سطح آگاهی و آزادی را بالا می‌برد.

اگر ایران تغییر نکند، با فروپاشی مواجه خواهد شد

رئیس مشترک پژاک با توجه به تحولات روژهلات کوردستان و ایران، این ارزیابی‌ها‌ را انجام داد: این روندی را که روژهلات و ایران از آن می‌گذرند را روندی موقت می‌دانیم. ایران به تغییرات سیاسی، حقوقی و اداری نیاز دارد. زیرا ایران از هر نظر دچار بحران و افسردگی است و اگر تغییر نکند با فروپاشی مواجه خواهد شد. زیرا سیستم موجود در وضعیتی است که دیگر نمی‌تواند دوام بیاورد. در عین حال فرصت‌های تاریخی در پیش روی ایران وجود دارد.

زیلان وژین با بیان اینکه اگر ایران سیاست دموکراتیک را انتخاب کند و خود را از نو بسازد، نقش مهمی در خاورمیانه ایفا خواهد کرد، گفت: اما اگر برعکس عمل کند، آنوقت در نتیجه مبارزه خلق‌ها، زنان و جوانان علیه شکنجه، اعدام و قتل‌عام فرو خواهد پاشید. زیرا هیچ قدرتی تا بحال نتوانسته در مقابل جامعه ایستادگی کند.

زیلان وژین، رئیس مشترک پژاک با اشاره به اینکه روژهلات کوردستان در حال حاضر مبارزات خلق‌های ایران برای برقراری یک زندگی دموکراتیک و آزاد را رهبری می‌کند، ادامه داد: این انقلاب تحت پیشاهنگی زنان کورد آغاز شد. بنابراین مسئولیت خلق‌های ایران و روژهلات تاریخی است. پیروزی انقلاب «ژن، ژیان، ئازادی» در گرو مبارزه خلق‌ها است.