'رژیم ترکیه با هدف احداث پایگا‌های نظامی، جنگل‌ها را می‌سوزاند'

وهاب ایشکلی، سخنگوی پلتفرم حفاظت از باغ‌های هوسل شهر آمَد، در مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کوردستان می‌گوید: "در جودی، گابار و بستا محیط‌زیست را از بین می‌برند و دولت می‌خواهد این منطقه را به پایگاه نظامی تبدیل کند."

رژیم ترکیه نه تنها انسان‌ها بلکه طبیعت کوردستان نیز را در چارچوب سرکوب خلق کورد هدف قرار داده است. در این زمینه به طرز وحشیانه‌ای از شرنخ تا آمَد، چولیک، درسیم، جولمرگ و تمام مناطق باکور کوردستان را آتش می‌زند و می‌سوزاند. در مناطق کوهستانی جودی به تدریج آتش گسترش می‌یابد. آتشی که از مرز روستاهای رامو، اسپینداروک، جوفنه، ناواقارا و آوگاماسیا در کوه جودی شعله‌ور شده بود تا به حال ادامه دارد. هر زمان که آتشی در منطقه خاموش شود، آتش دیگری در کوه‌ها، جنگل‌ها و چراگاه‌ها شعله‌ور می‌شود. آتش‌سوزی‌ها به هیچ وجه از سوی مسئولان خاموش کنترل نشده و هیچ کاری برای خاموش‌کردن آن‌ها انجام نداده‌اند. این رفتار رژیم ترکیه بر دامنه اعتراضات افزوده است. تا کنون هزاران درخت، صدها باغ و بوستان و تاکستان سوزانده شده و آتش‌سوزی‌ها تا نزدیکی خانه‌های شهروندان در روستاها و شهرها رسیده است.

"هدف تخیله منطقه است"

وهاب ایشک، سخنگوی پلتفرم حفاظت از هوسل که از مناطق سوخته شده بازدید کرده است، می‌گوید: "آتش‌سوزی جنگل‌ها در کوردستان به دلیل سیاست جنگی ویژه‌ای است که بیشتر ناشی از سیاست رانت و پول‌شویی در ترکیه است."

وی گفت: "در شرنخ و منطقه طبیعت و محیط‌زیست رو به نابودی قرار دارد و گفت: در جودی، گابار، بستا، لیجه و دهی آتش‌ها در جنگل از طرف دولت روشن می‌شوند و در دیگر شهرهای ترکیه نیز  طبیعت قربانی پول‌خوری و رانت است. نظامیان رژیم جنگل و کوهستان‌های‌ کوردستان را آتش می‌زنند. دولت می‌خواهد منطقه را تخلیه کند و آن را به یک منطقه نظامی تبدیل کند و در آن پایگاه نظامی احداث کند. هر جا حریقی روی می‌دهد، یک پایگاه نظامی به سرعت در منطقه ساخته می‌شود. اکنون در هفت جای مختلف آتش شعله‌ور است. پیش از آتش سوزی‌ها درختان آن مناطق به مدت یک سال مدام توسط جاش‌ها و خائنین قطع می‌شد. به گفته ساکنان روستاهای این مناطق، بیشتر درختان ون قطع می‌شوند. این در حالی است که این درختان منبع عمده درآمد و معیشت شهروندان این مناطق هستند. آنها می‌خواهند مردم منطقه را گرسنه‌تر و فقیرتر کنند و راه را برای مهاجرت آنان باز کنند."

"سربازان مانع کنترل و اطفای آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌شوند"

وی همچنین گفت: "سربازان رژیم ترکیه به هیچ وجه به مردم اجازه نمی‌دهند آتش‌سوزی‌ها را خاموش کنند، آتش در سراسر کوهستان جودی گسترش یافته و مدام در حال گسترش است. بر اساس اطلاعات ما، گروهی از جنگل‌بانان و آتش‌نشان‌های شرنخ با هفت خودرو برای خاموش‌کردن آتش به جودی رفتند، اما سربازان به بهانه‌های امنیتی مانع کار آن‌ها برای خاموش‌کردن آتش‌سوزی شدند. رژیم هدف خود را از سوزاندن جنگل‌ها با این کار برای همه بیشتر روشن کرده است. هم طبیعت و محیط‌زیست را از بین می‌برد هم به کسی اجازه نمی‌دهد که به آن مناطق برود و آتش‌ها را خاموش کند. در مناطقی که بررسی کرده‌ایم هنوز آتش‌سوزی ادامه دارد و حتی دامنه آن به نزدیکی شهر‌ها نیز رسیده است. سال‌هاست که این مناطق می‌سوزد و دلیل اصلی آن مسئله کورد است." وهاب ایشک در پایان گفت: "سال‌هاست که جنگ در این منطقه وجود دارد و خود دولت مستقیما جنگل‌ها را می‌سوزاند."