پیام تسلیت ک.ج.ک به مناسبت درگذشت بابه شیخ

کمیته خلق‌ها و باورمندی‌های کنفدرالیسم جوامع کوردستان (ک.ج.ک) درگذشت رهبر روحانی خلق ایزدیان «بابه شیخ» را تسلیت گفته و می‌افزاید:"اتحاد بزرگترین آرزوی وی بود. با وحدت و ایجاد سیستم خودمدیریتی دمکراتیک می‌توان یاد و خاطره وی را زنده نگه داشت."

کمیته باورمندی‌ها و خلق‌های ک.ج.ک به مناسبت درگذشت «بابه شیخ»، رهبر روحانی ایزدی‌ها پیامی منتشر کرد.

پیام ک.ج.ک با جمله "خسران و درد بزرگی است" آغاز شده و در ادامه می‌افزاید: با درد و تأسفی بزرگ خبر درگذشت رهبر آیینی جامعه ایزدی «بابه شیخ» را دریافت کردیم. وفات بابه شیخ نه تنها برای جامعه ایزدیمان، بلکه برای تمامی کوردهای میهن‌دوست با هر آیینی خسران و درد بزرگی است. وفات بابه شیخ را به خانواده وی و جامعه ایزدیمان تسلیت می‌گوییم. خود را شریک غم آنان می‌دانیم و برای آنان آرزوی صبر جلیل داریم. بر این باوریم که جامعه ایزدیمان با ارتقای هر چه بیشتر اتحاد خود و نیرومندتر کردن نهادهای دمکراتیک می‌توانند پاسخ شایسته‌ای برای گرامیداشت یاد و خاطره بابه شیخ بدهند.

جایگاه بابه شیخ در تاریخ مقاومت ایزدیان به سنگر ارزشمندی مبدل شده است. اگر جامعه ایزدیمان علی‌رغم فرمان‌ها [ایزدی‌ها به قتل‌عام خود از سوی دشمنان فرمان می‌گویند] قادر به تداوم موجودیت خود بوده است، این سنگر ارزشمند در اعطای آگاهی، اراده و میهن‌دوستی به خلقمان سهم بسزایی دارد. اگر ایزدی‌ها به رغم فرمان‌ها، مشکلات و مصائب به حیات اجتماعی خویش ادامه داده‌اند، در این رابطه دَیندار نهاد بابه شیخ و نمایندگان این نهاد هستند. بی‌شک نهادهایی که باورمندی ایزدی‌ها را شکل داده‌اند و نمایندگان این نهادهایی آیینی، ایزدیان را به امروز رسانده‌اند. بابه شیخ تلاش نمود تا میراث باورمندی را در این عصر زنده نگه دارد. این مهم همزمان شیوه‌ای از فرهنگ، دانایی و ایستاری مقاومت‌گرایانه است. ما معتقدیم که جامعه ایزدیمان با این آگاهی یاد و خاطره بابه شیخ را گرامی نگه دارند، نیروهای خوددفاعی خود و نهادهای اداری خویش را گسترش داده و نیرومندتر کنند.

"بزرگترین خواسته‌اش اتحاد بود"

بابه شیخ بیش از هر چیزی مشتاق اتحاد ایزدی‌ها بود. به ایزدی‌ها گفته است؛ سازماندهی خود را نیرومندتر کنید، علیه قاتلان و همکاران آنان از خود دفاع کنید. همچنانکه می‌دانیم بابه شیخ همیشه از جامعه ایزدی می‌خواست که به خاک خود برگردند، زندگی خواهرانه و برادرانه‌ای با هم داشته باشند و برای این امر از نیروی معنوی خویش استفاده کرده و همه را فراخواند. بزرگترین خواسته‌اش این بود که ایزدیان بتوانند در شرایطی آزاد و دمکراتیک به حیات خویش ادامه دهند.

امروز زندگی دمکراتیک و خودویژه که هدف ایزدی‌هاست گام به گام در شنگال محقق می‌شود و مقاومت در این راستا ادامه دارد. همزمان این مقاومت با ویژگی‌های جامعه دمکراتیک و آزاد جامعه ایزدیمان تلاش در راستای آفرینش دوباره خود است. همچنان که می‌دانیم بابه شیخ پذیرفته بود زنان ایزدی که در فرمان اخیر به اسارت گرفته شدند دوباره به جامعه برگردانده شوند، این مهم در آیین ایزدی نوآوری بزرگی بود. این موضع نوین و مکمل بابه شیخ در سخت‌ترین شرایط روحیه‌ای بزرگ را به جامعه ایزدی بخشید. برای چاره‌یابی مسائل حمایتی بزرگ بود. این موضع و مواضع مشابه آن جایگاه بابه شیخ را در میان ایزدیان ارتقا بخشید و عشق و احترام به ایشان را افزایش داد.

با اتحاد و خودمدیریتی می‌توان یاد و خاطره وی را زنده نگه داشت

جامعه ایزدیمان پس از فرمان اخیر (آگوست ٢٠١۴) گام‌های بزرگی را در راستای آفرینش دوباره خود برداشت. در این چارچوب نیروهای خوددفاعی و نهادهای دمکراتیک را سازماندهی کرد. بابه شیخ در برداشتن این گام‌ها حمایت معنوی شایانی نمود و بویژه راه‌ها و رویکردهایی که پس از فرمان برای حل مسائل نشان داده است هیچگاه فراموش نخواهند شد. بابه شیخ با این ویژگی‌های منحصر بفرد نه تنها برای ایزدیان بلکه برای تممای کوردها به شخصیتی گرانقدر مبدل گردید. تلاش‌های وی برای ایجاد ارتباط با تمامی باورمندی‌ها بر منزلت و محبوبیت وی افزود. دوستان تازه‌ای را برای ایزدی‌ها پیدا کرد. تلاش‌های خلاقانه، وی را به رهبری خلاق در میان ایزدی‌ها مبدل کرد که همیشه یادش زنده باشد. وفات وی برای جامعه ایزدیمان و برای تمامی خلقمان خسران بزرگی است.

یکبار دیگر به نمایندگی از جنبشمان مراتب تأسف و تألم خود را به دلیل وفات بابه شیخ اعلام داشته و یادآور می‌شویم خود را همدرد جامعه ایزدیمان می‌دانیم. وفات بابه شیخ را به خانواده داغدار وی و تمامی جامعه ایزدیمان تسلیت می‌گوییم. ما بر این باوریم که جانشین بابه شیخ بار مسئولیت‌ها را بر دوش گرفته و جامعه ایزدیمان با گسترش اتحاد و نیرومندتر کردن سازماندهی خود، با ایجاد سیستم خودمدیریتی دمکراتیک یاد و خاطره وی را همیشه زنده نگه دارد."