پیروزی ابتکار عمل گروههای کورد به معنای پیروزی احزاب کورد است

طلال محمد: ما از این نیروهای کوردی درخواست می‌کنیم که ابتکار عملی را که در راستای اتحاد ملی میان کوردها اعلام شده است به نتیجه نهایی و موفقیت برسانند. پیروزی ابتکار عمل کوردی، احزاب کورد را نیز به پیروزی می‌رساند.

بسیاری از گروه‌های شمال-شرق سوریه و برخی از نیروهای خارجی تلاش دارند تا در این مرحله اتحاد کوردها را برقرار سازند. به این منظور ابتکار عمل‌ها و فراخوان‌های متعددی به عنوان طرح ارائه شده‌اند. ابتکار عمل فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک، مظلوم عبدی یکی از این ابتکار عمل‌ها است.

طلال محمد ریاست مشترک حزب صلح دمکراتیک کوردستان در این رابطه با خبرگزاری هاوار نیوز گفتگو کرده است.

طلال محمد در آغاز سخنان خود اظهار داشت: تنش‌ها و بی‌ثباتی‌های سوریه وارد دهمین سال خود شده و تا کنون هیچ راه حلی یا هیچ افقی برای خاتمه جنگ مشاهده نشده است. تا کنون در خصوص آینده سوریه هیچ توافقی بین‌المللی نیز صورت نگرفته اشت. در این اواخر مشخص شده است که برخی از نیروهای بین‌المللی می‌خواهند از طریق راهکارهای سیاسی جنگ داخلی در سوریه را حل کنند. زیرا وضعیت کنونی سوریه دیگر غیر قابل قابل تحمل شده است. همه ناگزیر هستند که برای یافتن راه حلی غیر نظامی تلاش کنند و خلق سوریه به سرزمین خود بازگشته و خلق‌های سوریه نیز حقوق خود را کسب کنند. خصوصا که خلق کورد در این میان از پروژه‌ای سیاسی و دمکراتیک برخوردار است.

طلال محمد در ادامه سخنان خود اظهار داشت: طرف‌های بین المللی اکنون تلاش می‌کنند تا گروه‌های سیاسی کوردی را متحد کنند، هدف نیز اینست که این تلاش‌ها براساس قطعنامه بین‌المللی ۲۲۵۴ نگرشهای گروه‌های سیاسی را به یکدیگر نزدیک کرده و راه برای دست‌یابی به راه حل سیاسی و برگزاری نشستی در رابطه با خاتمه تنش‌ها و درگیری‌ها در سوریه امکان‌پذیر باشد. ما در این رابطه از جنبش‌های سیاسی می‌خواهیم که خواست‌های خلق کورد را پاسخ دهند، تا یافتن راه‌حلی سیاسی امکان پذیر باشد.

محمد در این رابطه با اشاره به ابتکار عمل فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک برای اتحاد گروه‌های کورد نیز اظهار داشت: این ابتکار عمل برای منافع تمامی آحاد و گروه‌های خلق کورد بسیار اهمیت دارد. نیروهای سوریه دمکراتیک برای مشروعیت بخشیدن بین‌المللی به این ابتکار عمل با شماری از طرف‌های بین‌المللی رابطه برقرار کرده‌اند. تمامی ابتکار عمل‌های داخلی که از ابتکار عمل نیروهای سوریه دمکراتیک حمایت می‌کنند شایسته تقدیر هستند.

اخیرا هیاتهای بین‌المللی از مناطق روژآوا دیدار به عمل آورده‌اند. طلال محمد با اشاره به این دیدارها نیز اظهار داشت: هیات وزارت امور خارجه آمریکا و هیات فرانسه از جمله هیاتهایی بودند که از روژآوا دیدار و با تمامی گروه‌های سیاسی در روژآوا ملاقات کردند. نگرش‌ها و دیگاههای خود را در رابطه با ابتکار عمل فرمانده مظلوم عبدی با این هیاتها در میان گذاشتند. در میانه این دیدارها احزاب سیاسی اظهار داشتند که با الزام اتحاد کوردی و دور از سیاستهای حزبی و منافع شخصی و محدود-حزبی موافق هستند. هیاتها نیز بر اهمیت اتحاد کورد، تلاش برای تحقق حقوق خلق کورد و مشارکت آنها را در دست‌یابی به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به تنش‌ها سوریه تاکید کردند.

طلال محمد در رابطه با اهمیت و مفاد این دیدارها، اهمیت پیام رهبر آپو در رابطه با اتحاد کوردی نیز اعلام کرد: رهبر آپو در ۲۷ آوریل از طریق مکالمه تلفنی با برادرش پیامهای مهمی را دادند. رهبر آپو نیز بر مناسب بودن زمینه برای تحقق اتحاد کوردی تاکید داشته است تا گروههای کوردی و کوردستانی از این فرصت تاریخی استفاده کنند. مواضع متحدی در پیش گرفته و در هر چهار بخش کوردستان به حقوق خود دست یابند. خلق کورد باید بر اساس تحولات دمکراتیکی که در آینده خاورمیانه روی می‌دهند، بتواند به حقوق خود دست یابد.

به منظور تامین و حفاظت دستاوردهای خلق کورد در سوریه نیز طلال محمد، ریاست مشترک حزب آشتی دمکراتیک کوردستان از گروه‌های سیاسی کورد درخواست نمود که تلاش نمایند تا ابتکار عمل فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک را عملی کرده و دستاوردهایی را که در نتیجه جانفشانیهای بزرگ به دست آمده است حفظ کنند.

طلال محمد در پایان گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار نیوز اظهار داشت موفقیت این ابتکار عمل، به معنای پیروزی و موفقیت سیاسی احزاب کورد خواهد بود.