ک‌ج‌ک: نیروهای دموکراتیک با یک مسئولیت تاریخی روبرو هستند

ک‌ج‌ک اعلام کرد که انتخابات مسئولیت نیروهای دموکراسی را افزایش داد و اعلام کرد که وظیفه اصلی تبدیل نتایج مبارزه با فاشیسم به سازماندهی و کنش و ساختن ترکیه دموکراتیک مبتنی بر آزادی خلق کورد است.

رئیس مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک گفت: «انتخابات محلی در باکور کوردستان و ترکیه در ۳۱ مارس ۲۰۲۴ برگزار شد و نتایج آن مشخص بود. ما این روند انتخابات را هم از دیدگاه خلق کورد، نیروهای دموکراتیک انقلابی ترکیه و جامعه ترکیه و هم از نظر وضعیت سیاسی جدید ناشی از این موضع مهم می‌دانیم. در انتخابات محلی وضعیت جدیدی در ترکیه به وجود آمد و زمینه رهایی از بحران و حل مشکلات تقویت شد. این وضعیت فرصت مهمی را در اختیار نیروهای سیاسی قرار داد. ما به‌عنوان جنبش آزادی کورد، این وضعیت را فرصتی مهم می‌دانیم، از این رو اعلام می‌کنیم که رویکرد ما مبتنی بر ارزیابی این فرصت خواهد بود. در چارچوب این رویکرد و مسئولیت احساس می‌کنیم که باید دیدگاه‌ها و انتظارات خود را به اشتراک بگذاریم.»

در ابتدای این بیانیه اعلام شد که انتخابات در فضایی ضد دموکراتیک برگزار شد و گفته شد: «آنها توسط دولت برای به دست آوردن قدرت با هر وسیله و روشی دست به فریبکاری زدند. به خصوص در کوردستان این اقدامات بدون موفقیت انجام شد. آنها پلیس و نیروهای شبه نظامی را به شهرک‌ها و شهرهای کوردی بردند و بدون آنکه نیازی به پنهان‌کاری ببینند از آرای آنها به نفع حزب عدالت و توسعه استفاده کردند. از این طریق بسیاری از شهرکها و شهرهای کوردستان تصرف شد، اراده مردم تصرف شد. آنها که حتی به این امر نیز راضی نبودند، سعی کردند از طریق کمیسیون عالی انتخابات (YSK) شهرهای بزرگ کوردستان و ترکیه را تصرف کنند. در وان دست به این کار زدند و تنها با مقاومت مردم و حمایت افکار عمومی دموکراتیک ترکیه از آن جلوگیری شد. در واقع ائتلاف آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ-پ‌د‌ک-حزبلکنترا در کوردستان نتوانست از مردم رای بگیرد و نتوانست هیچ یک از شهرداری‌ها را به دست آورد. تمام شهرداری‌هایی که بدست آوردند نیز  از طریق مصادره بوده است.

مقامات ترکیه نیز از همه ابزارها و روش‌ها برای پنهان کردن و گسترش نژادپرستی، ملی‌گرایی، فرقه‌گرایی، تبعیض نژادی و جنسیتی و انواع واپس‌گراییها در دشمنی با کوردها استفاده کردند و بدین ترتیب جامعه ترکیه را تحت فشار قرار دادند. اما با وجود همه اینها، حزب عدالت و توسعه تا حد زیادی شکست خورد. این نیز نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه بیش از گذشته سرنگون شده است و نه تنها خود را کاهش داد، بلکه به یک مرده سیاسی تبدیل شد.»

مهم‌ترین نتیجه انتخابات، شکست بزرگ حزب عدالت و توسعه است

ریاست مشترک شورای اجرایی ک‌ج‌ک به موارد زیر اشاره کرد:

 «بی‌شک مهم‌ترین نتیجه انتخابات شکست بزرگ حزب عدالت و توسعه است که ربع قرن است بر ترکیه حکومت می‌کند و در این مدت از هر نظر به جامعه آسیب وارد کرده است. حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان که با وعده دموکراسی و آزادی، ۲۲ سال پیش با حمایت جامعه به قدرت رسید، اما پس از آن مهر خود را بر انواع اقدامات ضد دموکراتیک زد، در این انتخابات ضربه سنگینی خورد و مشروعیت مدیریت خود را از دست داد. این تحول بسیار مهمی برای دمکراتیک شدن ترکیه، حل مشکلات، تغییر جامعه و تحقق خواسته‌های دموکراسی، آزادی و تغییر جامعه است. حزب عدالت و توسعه با وعده دموکراتیزاسیون و حل مسئله کوردها از جامعه حمایت دریافت کرد و به قدرت رسید. اما این کار را نکرد و بیش از مقامات قبل از خود با کوردها دشمنی کرد و با این کار ترکیه را به سمت فاجعه سوق داد. تحت مدیریت ۲۲ ساله حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان، ترکیه به یک فاجعه واقعی روبه‌رو شده است. واپسگرایی، زوال، بی‌اخلاقی، بی‌قانونی، بی‌عدالتی به بالاترین حد رسید. ارزش‌ها و تولید کشور برای آینده گروهی مورد استفاده قرار گرفت و جامعه به سمت گرسنگی و فقر و فلاکت سوق داده شد. برای اینکه جامعه این را بپذیرد، دشمنی با کوردها را شدت بخشیدند و جنگ ویژه‌ای علیه جامعه به راه انداختند. آنها سعی کردند از طریق جنگ ویژه دولت و جامعه را کنترل کنند. راه‌ها و روش‌هایی که دولت حزب عدالت و توسعه در انتخابات به کار برد، نشان می‌دهد که چقدر بی‌اخلاق شده است، در حال انحطاط است و چیزی برای دادن به جامعه و بشریت ندارد. حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان به دلیل دشمنی خود با کوردها به این وضعیت دچار شدند و این همه آسیب به جامعه وارد کردند. بی‌شک دشمنی با کوردها در ذات خود، به دلیل دشمنی با اخلاق آزاد جامعه، دشمنی با ارزش‌های انسانی، دشمنی با آزادی و دموکراسی است. انتخابات محلی ۳۱ مارس به این امر پایان داد و حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان حزب دوم شدند.

حزب عدالت و توسعه و اردوغان اولین بار نیست که شکست می‌خورند

اساساً اولین بار نیست که حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان شکست می‌خورند. در انتخابات سراسری ۷ ژوئن ۲۰۱۵ حزب عدالت و توسعه شکست خورد. در مقابل استراتژی و فضایی که رهبر آپو برای نیروهای دموکراسی ایجاد کرد، حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان قدرت خود را از دست دادند و نتوانستند به قدرت برسند. جامعه ترکیه مسئولیت را به نیروهای دموکراسی که زیر چتر ه‌د‌پ و اپوزیسیون گرد آمده بودند تا دولت ترکیه باشند، سپرد. با این حال طیب اردوغان با م‌ه‌پ فاشیست، نژادپرست و دولت باغچلی ائتلاف کرد و اجازه نداد روند به سمت دموکراتیزه شدن پیش برود. چون سیاست دموکراتیک و اپوزیسیون ترکیه در مواجهه با حوادث مفید نبود، مکانیسم کودتا وارد عمل شد. در این روند که مدت‌ها انجام شد، همه متحمل آسیب‌های زیادی شدند، باعث تلفات جانی، وقت و انرژی شد و هزینه‌های زیادی برای کشور و جامعه داشت. با این حال، اکنون این مکانیسم کودتا متوقف شده است و چیزی که نه سال پیش رخ نداده بود، اکنون رخ داده است.

آنچه فاشیسم را شکست داد، راهبرد زندگی مشترک و مقاومت بر این اساس بود

 موضع‌گیری خلق کورد و وجود مبارزه در کوردستان در شکست فاشیسم تعیین کننده است. بازیگر اصلی این نتیجه مردم کوردی هستند که به رهبری جنبش آزادی مبارزه کردند و استراتژی ایجاد کردند. خلق کورد و نیروهای دموکراسی از ابتدا در برابر مکانیسم کودتای فاشیسم آ‌ک‌پ-م‌ه‌پ ایستادند، مقاومت کردند و مبارزه نمودند. رهبر آپو در امرالی پیشگام این مقاومت است. گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان مقاومت کردند. هزاران زندانی دیگر در زندان‌ها مقاومت کردند. زنان و جوانان کورد در برابر فشار فاشیستی و جنگ ویژه مقاومت کردند. خلق کورد نه تنها در باکور کوردستان، بلکه در چهار بخش کوردستان و خارج از آن مقاومت زیادی از خود نشان دادند. تحت هر شرایطی از موضع آزادی دست نکشیدند و اجازه حضور فاشیسم در کوردستان را ندادند. در انتخابات محلی ۳۱ مارس، خلق کورد به طور ملموس موضع خود را نشان دادند و بر موضع زندگی آزاد و دموکراتیزه کردن ترکیه پافشاری کردند. آنها در انتخابات اجازه حضور فاشیسم را ندادند. آنچه فاشیسم را شکست داد،موضع‌گیری خلق کورد، نیروهای دموکراتیک ترکیه و جنبش آزادی کورد بود. زندگی آزاد خلق کورد و اصرار بر دمکراتیک شدن ترکیه را باید دید و درک کرد. این برای ادامه نتیجه مثبت و به نتیجه رسیدن دموکراتیزه شدن بسیار مهم است. یقیناً خلق کورد این مبارزه را با مردم ترکیه و نیروهای دموکراسی انجام دادند. آنچه فاشیسم را شکست داد، استراتژی زندگی مشترک و مقاومت مبتنی بر این استراتژی بود.

نیروهای دموکراسی با یک مسئولیت تاریخی روبرو هستند

پیروزی در برابر فاشیسم و ​​نتایج بدست آمده مسئولیت نیروهای دموکراسی را که پویایی و عناصر مبارزه هستند افزایش داده است. مهمترین وظیفه ما سازماندهی نتایج مبارزه علیه فاشیسم، تبدیل آنها به عمل، اتحاد با مردم و ساختن ترکیه دموکراتیک مبتنی بر آزادی خلق کورد است. این کاری است که باید توسط نیروهای دموکراسی انجام شود. نیروهای دموکراسی با این مسئولیت تاریخی روبرو هستند. نیروهای دموکراسی باید این کار را انجام دهند، مسئولیت تاریخی خود را انجام داده و تحولات تاریخی را پیشاهنگی کنند. باید بیشتر از اتحاد محافظت کنند، مبارزه ضد فاشیستی را بیش از پیش انجام داده و از مبارزه برای دموکراسی بیش از پیش صیانت نمایند. لازم است خلق کورد به پافشاری خود بر موضع زندگی آزاد و دموکراتیزه کردن ترکیه ادامه دهند و نیروهای دموکراسی باید به این امر اهتمام ورزیده و در این امر پیش قدم شوند.

ج‌ه‌پ باید فرصت تاریخی را ببیند و با یک برنامه دموکراتیک به مردم ثابت کند

 یکی دیگر از نتایج مهم انتخابات محلی ۳۱ مارس این است که ج‌ه‌پ پس از پنجاه سال به حزب اول تبدیل شد. اینکه ج‌ه‌پ بعد از پنجاه سال به حزب اول تبدیل شد نشان می‌دهد که جامعه ترکیه مسئولیت اداره ترکیه را به ج‌ه‌پ داده است. بنابراین موضع و رویکرد ج‌ه‌پ از این پس مهم است. در این مورد، ابتدا باید نتایج به دست آمده را ارزیابی کند. واضح است که جامعه ترکیه از ج‌ه‌پ انتظار دارد مسئولانه عمل کند. ما این وضعیت را می‌بینیم و به آن اهمیت می‌دهیم.

برای برخورد صحیح، ج‌ه‌پ باید ابتدا چگونگی ایجاد این نتایج را درک کند و نقش خلق کورد، مردم ترکیه و جنبش دموکراتیک انقلابی ترکیه را در مبارزه با فاشیسم ببیند. ثانیاً باید انتظارات جامعه از خود را درک کند و مطابق آن عمل کند. نیاز اساسی ترکیه و انتظار اساسی جامعه ترکیه دموکراسی است. با این امید جامعه ترکیه از ج‌ه‌پ که توسط جمهوری تأسیس شده بود حمایت کرد. ج‌ه‌پ ، که به عنوان یک حزب جمهوری تاسیس شد، با حمایتی که از جامعه دریافت کرد، این فرصت را به دست آورد تا جمهوری را دموکراتیک کند.  او از حمایت‌های لازم برای ایفای این نقش برخوردار شده است. اگر ج‌ه‌پ می‌خواهد دوباره نقش خود را ایفا کند، باید فرصتی را که در سال ۱۹۷۳ داشت اما آن را از دست داد، را به خوبی در نظر بگیرد.

جامعه ترکیه در سال ۱۹۷۳ از ج‌ه‌پ حمایت کرد و مسئولیت ایفای این نقش را به آن واگذار نمود. اما ج‌ه‌پ، تحت رهبری بولنت اجویت، نتوانست بر دولت‌گرایی خشک، ملی‌گرایی و شوونیسم غلبه کند و اراده‌ای برای حل مسئله کوردها نشان نداد. نتوانست یک برنامه دموکراتیک ایجاد کند و گام‌های دموکراتیک لازم را برنداشت. بنابراین حمایت جامعه را از دست داده و فرصت تاریخی که به دست آورده از دست رفت. اکنون جامعه به ج‌ه‌پ فرصتی دوباره داده است. اگر ج‌ه‌پ این فرصت را ارزیابی کند، برای دمکراتیک شدن جمهوری تلاش کند، در این راستا گام بردارد و این تمایل را نشان دهد، حمایت لازم را از سوی جامعه و نیروهای دموکراسی دریافت خواهد کرد.

جامعه این را می‌بیند و از آن حمایت می‌کند. همچنین، ما از گام‌هایی که برای دموکراسی‌سازی برداشته می‌شود، حمایت می‌کنیم. اما اگر ج‌ه‌پ این موضع را توسعه ندهد و گام‌های دموکراتیک برندارد، حمایت جامعه را از دست خواهد داد و در شرایط مشابه آ‌ک‌پ قرار خواهد گرفت. حمایت جامعه از حزب عدالت و توسعه و انتظاراتش از حزب عدالت و توسعه نیز برای توسعه دموکراسی سازی بود. اما حزب عدالت و توسعه حمایت جامعه را از دست داده زیرا این کار را انجام نداده است. در انتخابات ۷ ژوئن ۲۰۱۵ جامعه ترکیه به وضوح این موضع را نشان داد. از آن زمان، حزب عدالت و توسعه از طریق کودتا در قدرت باقی مانده است.

پس از انتخابات ۷ ژوئن، حزب عدالت و توسعه با کودتا در قدرت باقی ماند و ترکیه را از طریق کودتا اداره می‌کند. حزب عدالت و توسعه گامی برای دموکراسی سازی برنداشت و برای حل مسئله کوردها قدمی برنداشت، بلکه نژادپرستی، ملی‌گرایی، فاشیسم و ​​جنگ را ترویج کرد، ترکیه را به مرز فروپاشی رساند و پایان خود را آماده کرد. اکنون جامعه ترکیه می‌خواهد به این وضعیت پایان دهد و از این وضعیت خلاص شود و در ۳۱ مارس این موضع را به صراحت بیان کرد و حزب ج‌ه‌پ را حزب اول کرد و چنین مسئولیتی را به عهده‌اش گذاشت. ج‌ه‌پ باید این را یک فرصت تاریخی بداند و با ارزیابی این فرصت، با برنامه‌ای دموکراتیک به میان مردم بیاید تا بدون اتلاف وقت از حمایت بیشتر جامعه برخوردار شود. باید اراده و برنامه دمکراتیک شدن جمهوری را بیان کند، گام‌های دموکراتیک بردارد و ببیند که منشأ همه مشکلات این است که جمهوری مستقر به دموکراسی نرسیده است و نشان دهد که به این وضعیت پایان خواهد داد. برای این کار باید در ابتدا بر حل مسئله کوردها که اساسی‌ترین مسئله کشور است متمرکز شود. تا زمانی که مسئله کوردستان با ابزارهای دموکراتیک حل نشود، جمهوری دموکراتیک نخواهد بود و خروج از بحران کنونی غیرممکن است. در تاریخ جمهوری، منشأ همه بحران‌ها، بدی‌ها و مشکلات ، حل نشدن مسئله کوردستان بود. سرچشمه همه دردسرها و مسائلی که حزب عدالت و توسعه و طیب اردوغان برای ترکیه آورده‌اند، حل نشدن مسئله کوردها است. بنابراین راه حل مسئله کورد قطعا راه برون رفت از بحران است. برای این منظور، ج‌ه‌پ باید برای یک راه حل دموکراتیک برای مسئله کوردها گام بردارد.

اگر ج‌ه‌پ برنامه دموکراتیزاسیون را مطرح کند و در این مسائل اساسی اقدامات لازم را انجام دهد، حمایت لازم را از جامعه دریافت خواهد کرد. با این حمایت، ترکیه این شانس را خواهد داشت که به دموکراسی‌سازی مورد نیاز خود دست یابد. بدون شک دموکراتیزه‌شدن نیازمند کار و گام‌های نامحدود است. با این حال، این را نمی‌توان به مدت نامحدودی واگذار کرد. این اراده باید هر چه زودتر بیان شود و اقدامات اساسی انجام شود. ما به عنوان نیروهای دموکراتیک کوردستان و ترکیه از هر اقدام صحیحی حمایت می‌کنیم. ما نگرش و موضع خود را با توجه به مسئولیت تاریخی که در قبال جامعه و دموکراتیزه‌شدن ترکیه احساس کرده، منعکس می‌نماییم.»