«آدرس راه‌حل عبدالله اوجالان است»

بردان اوزترک ریاست مشترک ک‌ج‌د‌، به سیاست‌های اشغال‌گری و جنگ واکنش نشان داد و به هاکان فیدان وزیر امور خارجه‌ی ترکیه گفت که آدرس راه‌حل، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان است.

جلسه‌ی بودجه‌ی وزارت امور خارجه در پارلمان برگزار شد. هاکان فیدان نیز در این نشست حضور داشت. بردان اوزترک رئیس مشترک کنگره‌ی جامعه‌ی دمکراتیک (ک‌ج‌د) و نماینده‌ی پارلمانی حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (ه‌َد‌‌َپ) در جلسه‌ی بودجه سخنرانی کردند.

‘حملات اشغال‌گرانه’

اوزترک خاطر نشان کرد که از بدو تأسیس جمهوری، مشکل کورد، ریشه‌ و مبنای مشکلات بوده است و گفت: «امروز وزارت امور خارجه به طور کامل روی مخالفت و دشمنی با کورد کار می‌کند. این مخالف و دشمنی طبیعی نیست. به سیاست دائمی و همیشگی این وزارت‌خانه تبدیل شده است.» اوزترک به حملات به شمال و شرق سوریه اشاره کرد و دلیل این حملات را خلق کورد اعلام کرد.

دشمنی با کورد و بودجه‌ی جنگ

اوزترک سخنان هاکان فیدان وزیر امور خارجه در رابطه با شمال و شرق سوریه را خطاب قرار داد و گفت: اگر اقداماتی که در فلسطین یا سایر نقاط جهان را می‌بینید و آن را نمی‌پذیرید، اما اگر در کوردستان عراق یا شمال و شرق سوریه صورت بپذیرند آن‌ها مشروع میبینید برای این کار فقط یک دلیل وجود دارد. این نیز سیاست‌های عراق و سوریاست که بر مبنای دشمنی علیه کورد ایجاد شده است. اوزترک به حملات اسرائیل به غزه واکنش نشان داد و اعلام کرد که حکومت صدها هزار کورد را به زور در عفرین آواره کرده است و همچنین گفت که هر چیزی که به زبان و فرهنگ کورد مرتبط باشد حذف شده است، اوزترک خاطر نشان کرد که تمامی این اعمال دشمنی علیه خلق کورد است.»

اوزترک به بودجه‌ی اختصاص داده شده برای جنگ اشاره کرد و در ادامه‌ی سخنانش گفت: در مدت ۴۰ سال ۴۰ تریلیون دلار را برای جنگ هزینه کرده‌اید. تا زمانی که این جنگ ادامه داشته باشد، این خسارات همچنان افزایش خواهد یافت. امروز هم هیچ دری باقی نمانده که نزده باشید تا از کشورهای خلیج ۱۰ میلیارد دلار پول بگیرید.

‘راه‌حل‌ عبدالله اوجالان است’

اوزترک دیدارها و گفت‌و‌گوها با رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان را به هاکان فیدان یادآور شد و گفت: در دیدار قبلی خود با آقای اوجالان، خودتان دیدید که فضای عاری از جنگ برای ترکیه مفید است. حتی باوجود این‌که آدرس راه‌حل را می‌دانید، اما به دنبال جنگ و اشغال‌گری هستید که نه به سود کورد است و نه به سود ترک است. اگر پروسه‌ی راه‌حل بین آقای اوجالان و دولت موفقیت‌آمیز بود، اکنون به جای کشوری که از هر نظر ورشکسته است، تصویر بسیار متفاوتی را شاهد بودیم. روند عضویت در اتحادیه‌ی اروپا تکمیل شده بود، نقش بزرگی در حل بحران‌های سوریه ایفا می‌کردید، به یکی از ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده بودید و هزینه‌های حاصل از درآمد مالیاتی ما برای توسعه و اشتغال می‌یافت نه این‌که برای جنگ و تبهکاران تخصیص یابد.