وکلای رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان بار دیگر به سی‌پی‌تی مراجعه کردند

دفتر حقوقی سده مجدداً در مورد رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان و ۳ زندانی دیگر در امرالی که ۳۸ ماه است از آنها اطلاعاتی دریافت نکرده‌اند، مجدداً به سی‌پی‌تی مراجعه کرد.

مراجعه به سی‌پی‌تی

دفتر حقوقی سده درخواست جدیدی را به کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (سی‌پی‌تی ) برای موکل خود، رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان، که در زندان تیپ F امنیت عالی امرالی به سر می‌برد و به مدت ۳۸ ماه از وی اطلاعاتی دریافت نکرده است، تسلیم کرد. در درخواست عبدالله اوجالان و سایر زندانیان در امرالی، عمرخیری کنار، حامیلی یلدریم و ویسی آکتاش، آنها تحولات بین ۱ فوریه و ۳۰ آوریل ۲۰۲۵ را درج کردند.

در این درخواست گفته شده است که از اول فوریه تا ۳۰ آوریل ۲۵ درخواست از وکلا و ۱۲ درخواست از خانواده‌ها و در مجموع ۳۷ درخواست ملاقات انجام شده‌است که همگی بی‌پاسخ مانده‌اند. به طور مستمر گفته شده است که در این فرآیند نامه‌ای به دست وکلا نرسیده، نتیجه ۴ نامه ارسالی به امرالی مشخص نیست و در زمینه حق تماس تلفنی نیز پیشرفتی حاصل نشده است.

در ادامه گفته شد از ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸ تاکنون حداقل ۲۲ بار درخواست خانواده‌ها و وکلا به دلیل «مجازات انضباطی» مسدود شده است. در حالی که «مجازات انضباطی» ۱۲ ژانويه ۲۰۲۴ هنوز به پایان نرسیده است، مشخص شد که «مجازات انضباطی» جدید ۳ ماهه در تاریخ ۲۸ مارس صادر شده است. وکلا اظهار داشتند که روند بحث این خبر از وکلا مخفی شد و در ۱۲ آوریل به صورت غیرقانونی تایید شده است. در درخواست قید شده بود که حق حمایت از متقاضی مسدود شده است.

مشخص شد که ویسی آکتاش که در زندان امرالی به سر می‌برد، حکم ۳۰ سال حبس خود را در ۲۸ آوریل به پایان رسانده است، اما هیئت مدیره و نظارت، آزادی وی را یک سال به تعویق انداخته است. وکلای دادگستری اظهار داشتند که تصمیم بحث در مورد این خبر با آنها در میان گذاشته نشده است.

در بند مربوط به جلوگیری از آزادی آکتاش به حق «آزادی به شرط کنترل قضایی» اشاره شد و خاطرنشان شد این حق شامل کسانی می‌شود که «سه بار به عنوان مجازات انضباطی به حبس انفرادی محکوم شده‌اند». در بخشی از این خبر آمده بود: «ضمناً طبق قوانین نمی‌توان حکم موزون یا حکمی علیه آکتاش برای آکتاش اعمال کرد. از آنجایی که آقای آکتاش هیچ گونه حکم زندانی دریافت نکرده است، باید در ۲۸ آوریل ۲۰۲۴ آزاد می‌شد. اما به جای قانون به نفع او، قانون علیه او اجرا شد.

تصمیم هیئت مدیره و نظارت در مورد آقای آکتاش غیرقانونی است. زیرا اختیار تعیین آزادی اجباری برای هیأت مدیره و نظارت که در گذشته وجود نداشت در ۱۴ آوریل ۲۰۲۰  با قانون شماره ۷۲۴۲ آورده شد و مرجع جدید و جدی است. هیأت مربوط به آزادی زندانیان نیز در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۲۰ با مراکز نظارت و توزیع و آیین نامه مربوط به ارزیابی زندانیان تشکیل شد. بنابراین ارزیابی رفاهی و تصمیم گیری برای آزادی زندانی باید بر اساس قانون اجرای کیفری که در زمان ارتکاب جرم نافذ بوده است اتخاذ شود. با به وجود آمدن چنین شرایطی، در سال ۲۰۲۰ تغییری ایجاد شد و اختیارات هیئت مدیره و نظارت به صورت فراقانونی گسترش یافت و در این زمینه، آزادی آقای آکتاش به مدت یک سال به تعویق افتاد. این یک تصمیم و وضعیت غیراقانونی است.»

در این درخواست آمده است که در زلزله‌های ۶ فوریه ۲۰۲۰ مرکز مرعش و در زلزله‌های سال گذشته، وکلا و خانواده‌ها به طور مستمر درخواست ملاقات داشته‌اند. وکلای دادگستری گفتند که درخواست‌ها در این مورد نیز بی‌پاسخ مانده و همین امر باعث نگرانی خانواده و وکلا در مورد امرالی شده است.

بارها اعلام شده است که اعتصاب غذای آغاز شده از ۲۷ نوامبر ۲۰۲۳ در زندان‌ها از ۴ آوریل با مرحله «تحریم تماس تلفنی، ملاقات حضوری و مراجعه به دادگاه» ادامه خواهد داشت. مشخص شد که این وضعیت ممکن است منجر به نتایج غیرقابل برگشت و منفی شود. وکلای دادگستری گفتند که برای جلوگیری از چنین عواقب جدی، انجام تمام تعهدات فعلی بسیار مهم است.

وکلای دادگستری اعلام کردند که ۱۴ سازمان حقوق بشری و حقوقی در ترکیه برای عبدالله اوجالان و ۳ زندانی دیگر در امرالی به سی‌پی‌تی مراجعه کردند. یادآوری شد که مراجعه‌ای با همین درخواست‌ها در ۲۸ مارس انجام شد.

در این درخواست، وکلا به وظایف تشخیص و پیشگیری سی‌پی‌تی اشاره کردند و یادآوری شد که هیئت سی‌ف که در ماه فوریه به ترکیه آمده بود به امرالی نرفت. در درخواست آمده بود: «طبق اظهارات شما؛ «روابط با دنیای خارج» متقاضیان تنها «دیدار با مقامات» انجام شده است. شرایط زندان امرالی به هیچ وجه بهبود نیافته است، دولت به توصیه شما عمل نکرده است، ارتباط زندانیان با خارج به طور کامل قطع شده است. دلیل تأسیس سازمان شما «جلوگیری از شکنجه و رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز» تعریف شده است، اما این با رویکرد و مأموریت شما مطابقت ندارد. کمیته شما مسئول مقابله با تهدیدات در «لحظه» و «آینده» است.

در این درخواست مشخص شد که سی‌پی‌تی باید موضع خود را در مورد رویه‌های عادی در برابر شرایط اضطراری در امرالی رها کند و رویه‌های لازم را برای پایان دادن به بدرفتاری و وضعیت «عدم ارتباط» اجرا کند.

 درخواست‌ها

‌«وکلا به طور مداوم این خواسته‌ها را دنبال می‌کنند:

«* باید تلاش شود که آقای ویسی آکتاش فورا آزاد شود.«فرآیندهای قانونی» باید فوراً باز نگه داشته شوند و ما بتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم.

* باید یافته‌ها و مشاهدات عمومی در آخرین بازدید از امرالی در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ بلافاصله با افکار عمومی به اشتراک گذاشته شود.

*شرایط و وضعیت در امرالی از آخرین دیدار در ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۲ نامشخص بوده و روز به روز جدی‌تر می‌شود. چند وقت پیش باید از زندان امرالی بازدید می‌شد.

* شرایط نگهداری متقاضیان بر اساس کرامت انسانی مهیا شود. اول از همه، ملاقات وکلا و خانواده‌ها، تمام حقوق آنها برای ارتباط با خارج باید اجرا شود. باید به محدودیت‌های سیستماتیک غیرقانونی پایان داده شود و تمام تلاش‌ها برای این امر به کار گرفته شود.

* به منظور جلوگیری از شکنجه، غیرانسانی و بدرفتاری و رفع حالت عدم ارتباط، باید اقدامات لازم انجام شود و ما می‌خواهیم رویه‌های مندرج در ماده ۱۰/۲ موافقت‌نامه اجرایی شود.‌»