جنگ غزه: مصر به درخواست جدید آفریقای جنوبی پیوست

آفریقای جنوبی درخواست جدیدی را برای اعمال تدابیر اضطراری جدید علیه اسرائیل به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) ارائه کرده است. وزارت امور خارجه مصر در آخرین درخواست خود اعلام کرد که قصد دارد به آفریقای جنوبی بپیوندد.

به گفته وزارت امور خارجه مصر، این تصمیم با توجه به «شدت و دامنه حملات اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه»، اسرائیل به طور سیستماتیک «غیر نظامیان را هدف قرار داده و زیرساخت‌ها را تخریب می‌کند» و تحریک «آوارگی فلسطینی‌ها» انجام می‌شود.

حماس در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که از اعلامیه مصر در مورد دیوان بین‌المللی دادگستری «قدردان» است. حماس از کشورهای عربی و مسلمان و همه کشورهای جهان خواست گام‌های مشابهی برای حمایت از آرمان فلسطین با مشارکت در اقدامات قانونی علیه اسرائیل بردارند، همه روابط با اسرائیل را قطع کنند و آن را در سطح بین‌المللی منزوی کنند.

آفریقای جنوبی برای سومین بار پس از متهم کردن اسرائیل به ارتکاب «نسل‌کشی» در غزه در اواخر دسامبر و ارجاع این موضوع به عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل، خواستار اقدامات بیشتر است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دیوان بین‌المللی دادگستری در روز جمعه، آفریقای جنوبی گفت که وضعیت «ناشی از حمله اسرائیل به رفح» باعث «تحولات جدیدی شده است که آسیب‌های جبران‌ناپذیری به حقوق مردم فلسطین در غزه وارد می‌کند.»

در این درخواست، آفریقای جنوبی به طور خاص از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست می‌کند که اطمینان حاصل کند که اسرائیل «فوراً حمله نظامی خود را در استان رفح متوقف کرده و عقب‌نشینی می‌کند» و «فوراً تمام اقدامات مؤثر را برای تضمین و تسهیل دسترسی بدون مانع به غزه» برای کمک‌های بشردوستانه انجام می‌دهد.

مصر اولین کشور عربی بود که در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل قرارداد صلح امضا کرد. او اغلب نقش میانجی را در مناقشه اسرائیل و فلسطین از جمله جنگ کنونی ایفا می‌کند. این کشور همچنین با غزه مرز مشترک دارد، تنها مرزی که در این منطقه کوچک محاصره شده تحت کنترل مستقیم اسرائیل نیست.

ارتش اسرائیل با بی‌توجهی به هشدارهای بین‌المللی، از روز سه‌شنبه حملاتی را در شرق رفح انجام داده است. اسرائیل همچنین کنترل گذرگاه مرزی با مصر را به دست گرفت و گذرگاه حیاتی کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه را بست.

از آن زمان، مصر از هماهنگی با اسرائیل برای ورود کمک به نوار غزه خودداری کرده است. قاهره بارها نسبت به تشدید تنش‌ها از زمانی که مذاکره‌کنندگان اسرائیلی و فلسطینی مصر را ترک کردند و مذاکراتی را که در تحقق آتش‌بس ناکام ماندند پایان دادند، هشدار داده است.